• آغاز عیلامی، نخستین خط ایرانیان در پنج هزار سال پیش

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ نشست تخصصی با عنوان پیشرفت‌های تازه و چشم‌انداز پژوهش آغاز ایلامی، توسط پروفسور یاکوب دال، استاد دانشگاه آکسفورد، با همکاری پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و  موزه ملی ایران در سالن نشست موزه ایران باستان برگزار شد. پرفسور دال در این نشست اظهار داشت خط آغاز ایلامی یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های خط و نگارش در جهان است که شواهد آن شامل متون اداری، حقوقی، کشاورزی، دامداری، انبارداری و توزیع محصولات و دام‌ها است و تاکنون از این خط تنها یک متن احتمالاً مربوط به ریاضیات و یک متن واژگانی یافت شده است. ایشان در ادامه ذکر کرد که در حال حاضر چهارچوب زمانی دقیق این متون مشخص نیست. اما با توجه به فونتیک و شیوه نگارش می‌توان پیشنهادات داد که در حدود ۵۲۰۰ پیش آغاز و به مدت سیصد سال تداوم داشته است.

این استاد آشور شناسی و پژوهش‌های میخی به پرسش چرایی ناپدید شدن سیستم نگارش آغاز ایلامی پس از یک دوره زمانی مشخص پرداخت و با تردید در علل اقتصادی و یا نا امنی و جنگ، بیشتر این موضوع را به عوامل داخلی جوامع آغاز ایلامی و عدم تداوم آموزش آن توسط دبیران و عدم انتقال آن به نسل‌های بعد، مرتبط دانست.

ایشان همچنین با اشاره به نام‌های خاصی که در متون آغاز ایلامی وجود دارد، هجایی بودن این خط را محتمل دانست و تأکید کرد که اگر این برداشت درست باشد آنگاه ما احتمالاً با نخستین متون هجایی و فونتیک جهان روبرو هستیم و در پایان به کتاب اخیر خویش اشاره کردند که حاوی خوانش ۱۲۰ متن آغاز ایلامی است که در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

Scroll

ابزار دسترس پذیری