• “از آتلیه تا موزه”سومین نشست تخصصی موزه لوور در موزه ملی ایران برگزار شد

 سومین نشست تخصصی موزه ملی ایران در سال جاری به مناسبت برگزاری نمایشگاه لوور در تهران با عنوان، “از آتلیه تا موزه، موزه ملی اوژن دولاکروآ”، توسط دکتر دومینیک دوفون رئو، مدیر موزه اوژن-دلاکروآ، در سالن نشست موزه ایران باستان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، در این نشست دکتر دفون رئو در خصوص اوژن دلاکروآ (۱۲۴۲-۱۱۷۷ هجری شمسی)، نقاش بزرگ سبک رمانتیک فرانسه به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در خصوص چگونگی پدید آمدن آتلیه این هنرمند گفت: دلاکروآ در سال ۱۲۳۶ هجری شمسی، در خیابان فورستنبرگ در قلب محله سن-ژرمن-دپره پاریس سکنی گزید و تا زمان مرگ در سال ۱۲۴۲ هجری شمسی در همان‌جا باقی ماند. حدود هفتاد سال پس از مرگ وی بود که این مکان به لطف «شرکت دوستان اوژن دلاکروآ» به موزه تبدیل شد.

وی افزود: این شرکت با مدیریت موریس دونی (نقاش) تعداد زیادی از هنرمندان فرانسوی دهه ۱۲۹۹ هجری شمسی بالاخص پل سینیاک و ادوار وویار را گرد هم آورد. این مکان خاطره‌انگیز، آتلیه سابق دلاکروآ، در سایه تعهد دونی به موزه‌ تبدیل شد.

دوفون رئو تأکید کرد: دلاکروآ یکی از بنیان‌گذاران مدرنیسم در نقاشی فرانسه است که علاوه بر نقاشی در شعر و نویسندگی نیز تبحر بسیار داشت. جایگاه هنری و ادبی وی چنان بود که رئیس‌جمهور وقت فرانسه در مراسم افتتاحیه موزه دلاکروآ شرکت داشت.

رئیس موزه دلاکروآ تصریح کرد: داستان موزه دلاکروآ، به این دلیل یگانه است که به هدف بزرگداشت دلاکروآ بنا شد و یاد آفرینش هنری وی و دانشی که به دیگران منتقل کرد را گرامی می‌دارد. این موزه که در سال ۱۳۵۰ ملی اعلام شد، از سال ۱۳۸۳ به بخش دولتی موزه لوور ملحق شد. مجموعه حاضر در این موزه تنها مجموعه دولتی در دنیاست که در یک مکان واحد تمامی نمودهای هنر دلاکروآ شامل ۱۳۰۰ قلم از جمله نقاشی، طراحی، حکاکی و نویسندگی را گردآوری کرده است.

وی در خاتمه گفت: امسال یاد این هنرمند در موزه لوور و موزه دلاکروآ گرامی داشته می‌شود.

بر اساس این گزارش، دومینیک دوفون­ رئو مجموعه‌دار کل موزه لوور بوده و از سال ۱۳۹۲ نیز مدیر موزه اوژن دلاکروآ است. وی به مدت پنج سال دستیار هانری لوارت برای هماهنگی‌ علمی پروژه لوور ابوظبی بود. او پیش‌تر مجموعه‌دار در موزه اورسه و مسئول مجموعه عکاسی بود؛ زندگی حرفه­ای خود را با مجموعه‌داری مولاژهای موزه-بناهای فرانسه، مرمت و نمایش آن شروع کرد.

او مدیریت هنری نمایشگاه­های متعددی را به­عهده داشته و در حال حاضر در مدرسه لوور به تدریس در مقطع کارشناسی ارشد مشغول است و هم‌زمان در انستیتو علوم سیاسی پاریس به تدریس رشته امور دولتی در مقطع کارشناسی ارشد و مشاوره علمی فرهنگ در امور دولتی می­پردازد. وی همچنین سردبیر مجله «تاریخ هنر­» است.

Scroll

ابزار دسترس پذیری