• استاد میرعابدین کابلی،رییس اسبق موزه ایران باستان در گذشت.
میرعابدین کابلی(۹ مرداد ۱۳۲۲- ۱۲ فروردین ۱۴۰۰) استاد پیشکسوت باستان شناسی،امروز پنج شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در سن ۷۸ سالگی، در شهر زادگاهش بابل مازندران  دیده از جهان فروبست وبه دیدار حضرت حق شتافت. این فرهیخته عرصه علم و فرهنگ در سال ۱۳۴۳ در رشته باستان شناسی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در  سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را در مرکز باستان شناسی در زمان مدیریت شادروان فیروزه باقرزاده شروع کرد .او پیش از انقلاب اسلامی، سرپرستی بخش بررسی و کاوش‌های باستان شناسی و معاونت پژوهشی مرکز باستان شناسی ایران را عهده‌دارا بود  و در زمینه آموزش باستان‌شناسی در مراکز علمی نیز فعالیت می‌کرد. وی همچنین در مقام استاد مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی شاگردان بسیاری را در این حوزه تربیت کرد. کابلی سرپرستی موزه ایران باستان را در سال ۱۳۵۰ به مدت سه ماه  بر عهده داشت.
این استاد برجسته  بیش از نیم قرن حضوری پررنگ و موثر در بسیاری از همایش‌ها و گنگره‌های تخصصی و  فعالیت‌های میدانی باستان‌شناسی  متعددی اعم از بررسی و کاوش را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانید.در محوطه های کلیدی ایران مانند شهداد،  شوش، قره تپه قم رود  کاوش نمود و مقالات و کتب متعددی  از وی به یادگار مانده است . مراسم نکوداشت استاد میرعابدین کابلی در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۵ با حضور باستان‌شناسان ، دوستان و شاگردانش  در موزه ملی  ایران برگزار شد.
جبرئیل نوکنده؛ رییس کل موزه ملی ایران  درگذشت این استاد پرتلاش عرصه باستان‌شناسی را به خانواده محترمش، دوستان و همکاران میراث فرهنگی، جامعه باستان شناسی و موزه داری کشور تسلیت گفته و برای آن عزیز در گذشته غفران و رحمت واسعه الهی را  از خداوند منان مسئلت دارد.
بی شک نام و یاد او در حافظه فرهنگی ایران زنده و مانا خواهد بود.
روحش شاد و یادش گرامی.

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری