• افتتاح نمایشگاه آثار باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس در موزه ملی ایران 

 مجموعه آثار نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس» که هفته پیش از کشور هلند وارد ایران شده بود، بعدازظهر روز سه شنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۷ در موزه ملی ایران افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، در این مراسم دکتر جبرئیل نوکنده ، رئیس موزه ملی ایران ضمن خوشامدگویی به میهمانان درباره نحوه همکاری برای برگزاری این نمایشگاه گفت: تاکنون چهار نمایشگاه از آثار تاریخی ایتالیا،ارمنستان، کره جنوبی و فرانسه در طول سال‌های گذشته در موزه ملی ایران برگزار شده است؛ و  نمایشگاه «ایران مهد تمدن» در هلند فرصتی را برای مردم این کشور به وجود آورد تا با فرهنگ ایران آشنا شوند.

دکتر نوکنده در ادامه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود نمایشگاه “باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس” در سال ۹۸ در ایران برگزار شود، ولی با به وجود آمدن تغییراتی در برنامه‌ها، خوشبختانه رئیس موزه درنتس از جلو انداختن این نمایشگاه استقبال کرد و با وجود کوتاه بودن زمان همه تلاش کردند تا این رویداد اتفاق بیفتد.

ایشان افزودند: برای برگزاری این نمایشگاه سه ماه برنامه‌ریزی و تلاش شده است و افراد بسیاری در این مسیر ما را همراهی کرده‌اند.

رئیس موزه ملی ایران تصریح کرد: از آثار ویژه به نمایش درآمده مومیایی طبیعی عصر آهن با قدمت ۲۰۰هزار سال است که از باتلاق‌های شمال اروپا یافت شده است. همچنین ونگوگ به مدت ۳ ماه در درنته زندگی کرد و زندگی در این منطقه تاثیری عمیق در زندگی این نقاش داشت.

وی با اشاره به خصوصیت های آثاری که از هلند برای نمایش در ایران فرستاده شدند، گفت: این نمایشگاه نماینده بخش بزرگی از فرهنگ اروپاست.

سپس دکتر هارولد روی توپان (Dr. Harold Roy Tupan) ، رئیس موزه درنتس هلند نیز در سخنانی برگزاری نمایشگاه دو طرفه را «مبادله‌ای فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی و بین دو کشور» دانست و ادامه داد: این همکاری‌ها نشان می‌دهد روابط و همکاری‌های کشورها می‌تواند شکل‌های متفاوتی داشته باشد، میراث فرهنگی بدون هیچ مشکلی بین ایران و هلند مبادله شده است، بنابراین می‌توانیم به بازدیدکنندگان این را القا کنیم که شرایط جور دیگری است.

ایشان با اشاره به برگزاری نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» در موزه درنتس هلند و تاثیرات آن در منطقه ابراز داشتند این موزه تاریخ و فرهنگ برجسته ایران را به مردم هلند شناساند و توانست افراد زیادی را به خود جلب کند.

رئیس موزه درنتس هلند برگزاری نمایشگاه در ایران را دومین مأموریت این موزه دانست و افزود: در نمایشگاه آثار درنتس در تهران یک شناخت نسبت به درک در خصوص درنتس و درنته به وجود آوردیم.

در ادامه دکتر محمدرضا کارگر مدیر اداره کل موزه‌ها گفت تا قبل از برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بین ایران و هلند حرف زیادی از هلند نداشتیم، اما بعد از آن، حالا شاید بتوانیم ساعت‌ها در مورد میراث فرهنگی ناملموس و ملموس، مشاهیر و شخصیت‌ها و تاثیرگذاری آن ها در فرهنگ، هنر و تمدن بشر و نقش هلند در شکل گیری تمدن غرب صحبت کنیم..

دکتر کارگر ادامه داد هلند برای ما یک نگاه ویژه دارد، اگر هر روز در هر موزه شاهد این نمونه  اتفاقات باشیم و هر موزه ارتباط سازنده‌ای را با موزه‌های هم ردیف در دنیا داشته باشد، دیپلماسی فرهنگی تاثیری شگرف بر روابط بین دوکشور خواهد داشت.

کورنلس بیجل (Cornelis Bijl) ، معاون استاندار درنته هلند و عضو هیات امنا موزه درنتس نیز در آیین افتتاح، میزبانی از نمایشگاه‌های مختلفِ کشورهای دیگر در این موزه را نشان علاقه هلندی‌ها و به خصوص مردم درنته برای آشنایی با فرهنگ‌های مختلف کشورهای دیگر دانست و گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر تاکنون از این نمایشگاه «ایران،مهد تمدن» در هلند دیدن کرده‌اند، این رویداد یک تحول بزرگ برای ما در هلند است، از طریق این نمایشگاه در درنته میتوانیم فرهنگ عالی آن را به مردم هلند بشناسانیم.

معاون استاندار درنته هلند در ادامه گفت امیدوارم افتتاح نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» در موزه ملی ایران و نمایشگاهِ ایران در هلند بتواند کمک کند تا دو کشور در راستای پیشبرد فرهنگ به یکدیگر موثر باشند.

دکتر محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: سال پیش وقتی نمایشگاهی در آلمان داشتیم، مدیر موزه درنتس به ما درخواست همکاری داد و ما از همان آغاز به دو طرفه بودن این همکاری توجه کردیم. به نظرم این کار یک تعامل فرهنگی است و خوشبختانه امروز برخی کشور‌ها همچون کره جنوبی درخواست کردند که نمایشگاه‌های موزه‌ای دائمی آن‌ها را در کشورمان داشته باشیم و این نشان می‌دهد که ایران امنیت پایدار دارد و امیدواریم که سایر موزه‌های کشور نیز در این مسیر گام بردارند. ما تلاش می کنیم که با استفاده از ظرفیت‌های میدان مشق فضای موزه‌ای کشورمان را توسعه دهیم.

وی افزود: استقبال زیادی از نمایشگاه ایران؛ مهد تمدن که در هلند برگزار شده، انجام شده است و بسیاری از بازدیدکنندگان هلندی موزه ملی ایران را از طریق این نمایشگاه شناخته اند.

دکتر طالبیان همچنین با اشاره به علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نمایشگاه آثار موزه درنتس در موزه ملی ایران، آن را فرصتی برای بازدیدگنندگان ایرانی دانست تا چشمه ای از میراث فرهنگی غنی هلند را مشاهده کنند. وی برگزاری نمایشگاه متقابل در دو کشور را گام مهمی در افزایش مناسبات فرهنگی بین ایران و هلند ارزیابی کرد.

در پایان یاپ ورنر سفیر هلند در ایران گفت: «همکاری بین موزه ملی و موزه درنتس هلند نمونه‌ای موفق از همکاری‌های دو کشور است. نمایشگاه‌هایی که به‌طور همزمان در ایران و هلند در حال برگزاری است می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی را جذب کند تا با فرهنگ و تاریخ دو کشور آشنا شوند. او افزود: اعتقاد دارم این روابط فرهنگی و برگزاری این نمایشگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که می‌تواند موجب شناخت و درک بهتری از کشورها نسبت به هم شود. سفیر هلند در ایران افزود: در فوریه سال آینده نمایشگاهی با موضوع موسیقی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهیم کرد و  اجراهایی را توسط موسیقی‌دان‌های ایرانی و هلندی خواهیم داشت.

ورنر در ادامه صحبت‌های خود گفت: در حال تلاش هستیم تا قوای خود را در حوزه هنر هرچه بیشتر همسو و هماهنگ کنیم و از موزه درنتس به خاطر آغاز این سفر به ایران و آغاز فعالیت‌های مهم فرهنگی با ایران بزرگ تشکر می‌کنم.

سفیر هلند در ایران ادامه داد: موزه درنتس به خاطر اشیایی که در آن به نمایش درمی‌آید یک موزه مهم است و از این موزه در هلند و نیز از موزه ملی ایران که موزه‌ای بسیار جالب است و اشیای مهمی را در خود دارد، برای این همکاری مشترک فرهنگی تشکر می‌کنم.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری