• بازگشت آثار نمایشگاه “موزه لوور در تهران” از موزه ملی ایران به موزه لوور در پاریس

بازگشت آثار نمایشگاه موزه لوور در تهران به پاریس

طبق اعلام جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، مجموعه آثار نمایشگاه “موزه لوور در تهران” روز سه شنبه ۱۶ مردادماه تهران را به مقصد پاریس ترک کرد. نمایندگان موزه لوور از روز سه‌شنبه نهم مردادماه برای جمع­آوری نمایشگاه و بازگشت آثار در موزه ملی مستقر شدند و پس از اتمام عملیات کنترل وضعیت آثار و بسته­بندی، مجموعه با هماهنگی اسکورت پلیس پیشگیری، یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع­دستی و گردشگری و همراهی موزه دار لوور به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل و در ساعت یازده صبح سه شنبه تهران را ترک کرد. لازم به ذکر است در این نمایشگاه تعداد ۵۶ شی از آثار لوور به نمایش درآمده بود. این محموله با وزن تقریبی ۸ تن، یکی از سنگین­ترین مجموعه­های نمایشگاهی موزه ملی ایران به شمار می­رود.

طبق گفته مدیر موزه ملی ایران در مدت زمان برگزاری نمایشگاه، در مجموع تعداد ۲۵۱۶۹۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کردند که تعداد ۲۴۸۹۴۵ ایرانی و بقیه از سایر ملیت­ها بودند. بعد از نمایشگاه “منشور کوروش” در سال ۱۳۸۹ که ۴۲۴۷۳۰ نفر بازدیدکننده داشت، نمایشگاه “موزه لوور در تهران” پر بازدیدکننده­ترین نمایشگاه موزه ملی ایران بوده است.

وی افزود آثار دوره قاجار موزه ملی ایران و مجموعه میراث­جهانی کاخ گلستان نیز که در نمایشگاه “امپرطوری گل سرخ: شاهکارهای ایرانی قرن نوزدهم” به نمایش درآمده بودند، روز جمعه ۱۲ مردادماه به سلامت به ایران بازگشتند. این نمایشگاه در فروردین­ماه گذشته در موزه لوور-لانس گشایش یافت و در اواخر تیرماه به پایان رسید. در این نمایشگاه دو اثر از موزه ملی ایران و ۱۹ اثر از مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان شرکت داشتند. تعداد ۱۵۲۵۰۴ نفر از این نمایشگاه دیدن کردند.

جبرئیل نوکنده همچنین گفت: شمار بازدیدکنندگان نمایشگاه موزه لوور در تهران نزدیک به یکصد هزار نفر بیشتر از نمایشگاه قاجار در لوور لانس بود. این استقبال بی­سابقه، علاقمندی هموطنان ما به فرهنگ­های کهن جهان را نشان می­دهد و همچنین گامی بزرگ در ترویج فرهنگ موزه­گردی و بازدید از موزه­هاست. این توجه عمومی مسئولیت موزه ملی ایران را بیشتر می­کند و امیدواریم با تداوم برگزاری نمایشگاه­هایی از آثار سایر موزه­های جهان در ایران، به این توجه و استقبال پاسخی شایسته دهیم. وی در خاتمه از کلیه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه موزه ملی ایران را حمایت کردند و به ویژه از اصحاب رسانه که با نقد سازنده یاری­رسان موزه بودند، قدردانی کرد.

آدرس پیام رسان سروش موزه ملی ایران

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری