• با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از الواح هخامنشی رونمایی شد.

۱۱۰لوح از مجموع ۱۷۸۳لوح هخامنشی ظهر امروز(۱۰ مهرماه سال۱۳۹۸) با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونان و مدیران این وزارتخانه، مسئولانی از موسسه شرق‌شناسی شیکاگو و جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های مختلف به‌طور رسمی رونمایی شد.

دکترمونسان در این مراسم گفت: «بازگشت این الواح اتفاق مبارکی بود، این الواح حدود ۸۴ سال پیش توسط دولت ایران به شکل امانی برای مطالعات به دانشگاه شیکاگو داده شد.»

او افزود: «متن این الواح به خط میخی و زبان ایلامی است که خوشبختانه با تلاش‌های زیاد وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، پس از ۸۴ سال به کشور بازگشت.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «این الواح علاوه بر این‌که به لحاظ قدمت اهمیت دارد، نشان‌دهنده تمدن بیش از ۲۵۵۰ ساله کشورمان است که موضوعات راه‌ها، مبادلات مالی پرداختها و حتی میزان کارکرد کارگران در آن ثبت‌شده است.  او اظهار کرد: «موضوعات اجتماعی بر روی این الواح ثبت و ضبط‌شده است. این ۱۷۸۳ لوح به دلیل آنکه تمدن بزرگ کشورمان را نشان داده است اهمیت بسیاری دارد.

دکترمونسان ادامه داد: «خوشبختانه در دولت دوازدهم و طی دو سال گذشته سطح تحرکات و فعالیت‌های بین‌المللی در معاونت میراث‌فرهنگی افزایش پیداکرده است به‌طوری‌که نمایشگاه‌های مشترکی در سراسر دنیا از آثار ایرانی برگزار کردیم تا تمدن و ظرفیت‌های فرهنگی کشورمان را به تمام مردم دنیا نشان دهیم. همچنین به شکل متقابل موزه‌های مهم دنیا در ایران، آثار مشترکی به نمایش گذاشته‌اند.»

او بیان کرد: «تبادلات فرهنگی طی دو سال گذشته افزایش‌یافته است، سال گذشته موفق شدیم جلوی حراج سردیس هخامنشی را در یک حراج بگیریم و آن را به کشور بازگردانیم.»

در این مراسم  فاطمه ذوالقدر، طیبه سیاوشی، فریده اولاد قباد نمایندگان تهران، مهدی برومندی نماینده مرودشت، جعفرپور نماینده لارستان، سعیدی نماینده تبریز و کاظمی نماینده اردل و فارسان و مسئولانی از وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

 الواح هخامنشی در پی تلاش‌ها و رایزنی‌های بین‌المللی از سوی دستگاه‌های مختلف دولت تدبیر و امید، بعد از ۸۴ سال، دوشنبه‌شب هفته جاری به ایران بازگشت و به موزه ملی ایران منتقل شد.

لازم به ذکر می باشد، نمایش این الواح تا تاریخ ۳۰ مهرماه در تالار هخامنشی موزه ایران باستان دایر است.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری