• با مشارکت موزه ملی قوم شناسی ژاپن نشست علمی “چشم اندازی بر فرهنگی مادی و دیدگاه خاورمیانه” در موزه ملی ایران برگزار شد

در روز شنبه ۱۹ اسفند ماه نشست علمی تحت عنوان “چشم اندازی بر فرهنگی مادی و دیدگاه خاورمیانه” در موزه ملی ایران، سالن نشست ایران باستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران این نشست با حضور کارشناسان، علاقه مندان و با سخنرانی دکتر فریدون بیگلری (معاون امورفرهنگی موزه ملی ایران)، دکتر کنجی کورودا) پروژه مرکز مطالعات مدرن خاورمیانه در موزه ملی قوم‌شناسی ژاپن(، دکتر یوکا کادوی (پژوهشگر ارشد موسسه تاریخ هنر دانشگاه وین)، دکتر زهرا محرمی‌پور (گروه ادبیات و فرهنگ تطبیقی، مطالعات فرهنگی میان‌رشته‌ای، دانشکده هنر و علوم دانشگاه توکیو)، دکتر آتسوکو تسوباکی‌هارا (گروه جامعه‌شناسی دانشگاه ریوکوکو)، هیتوشی اندو، و دکتر تاتسورو فوتاتسویاما از دانشگاه سنت آگنس برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر فریدون بیگلری ضمن خیرمقدم به حاضرین، به فعالیت های پژوهشی مختلف موزه ملی در سطح  کشور و همچنین ارتباطات بین المللی گسترده این موزه پرداخت و گفت: در سالهای اخیر سعی کرده ایم علاوه بر برگزاری نمایشگاه های بین المللی، به دیگر جنبه های همکاری بین موزه ای، خصوصا همکاری های پژوهشی بپردازیم که به مرور شاهد نتایج آنها هستیم.

وی در ادامه افزود: موزه ملی قوم شناسی ژاپن یا مین‌پاکو یکی از موزه هایی است که در سال گذشته با آنها تفاهم نامه همکاری داشته ایم که اولین ثمره این تفاهم نامه همین نشست علمی است.

معاون امورفرهنگی موزه ملی ایران گفت: این نشست مجموعه ای از سخنرانی های همکاران ژاپنی و ایرانی است و همانطور که از عنوان این سخنرانی ها برمی آید به موضوعات مختلفی از ایران، ژاپن، جنوب آسیا و شمال آفریقا پرداخته شده است.

سخنران بعدی این نشست دکتر کنجی کورودا بود. وی در سخنرانی با عنوان “مقدمه‌ای بر مین‌پاکو، مرکز مطالعات مدرن خاورمیانه و پروژه اطلاعات موزه” به معرفی موزه ملی قوم‌شناسی ژاپن و فعالیتهای بین المللی آن پرداخت.

دکتر یوکا کادوی نویسنده تالیفاتی چون: هنر مغول در ایران، شکل گیری هنر ایرانی، آرتور پوپ و بررسی تازهای در هنر ایرانی و تصویرسازی در اوراسیا است. وی در سخنرانی خود با عنوان “مجموعه هنری و صنایع دستی ایرانی گلاک از مدرنیته تا احیاگرایی” به بررسی آثار هنری و صنایع دستی ایرانی از مجموعه  “گلاک” پرداخت که در حال حاضر در موزه ملی قوم‌شناسی اوزاکا نگهداری می‌شوند.

این مجموعه بی‌نظیر توسط کلاک، مجموعه‌دار آمریکایی از شاگردان اپهام پوپ در شیراز گردآوری و به موزه مین پاکو منتقل شد.

دکتر زهرا محرمی‌پور در سخنرانی خود با عنوان “نمایشگاه‌های هنر ایرانی در ژاپن در دهه  ۱۹۲۰” به تاریخچه نمایشگاه‌های هنر ایرانی که توسط افراد مجموعه دار و شرکتهای ژاپنی در دهه ۱۹۲۰ در ژاپن برگزار شده پرداخت.

دکتر آتسوکو تسوباکی‌هارا در سخنرانی خود با عنوان “شکوفائی گل سرخ در “تولید سفال در ژاپن به عنوان فرایند انتقال فرهنگی” در مورد چگونگی تاثیر سیاست اقتصاد جهانی بر تولید سفال محلی از نظر طراحی پرداخت. برای این منظور وی در خصوص ظروف طرح‌دار گل سرخ که از دهه ۱۹۶۰ در ایران محبوبیت زیادی به‌دست آورد و در ژاپن ساخته می شد سخن گفت.

هیتوشی اندو در سخنرانی با عنوان ” فناوری ساخت مهره : مقایسه تمدن سند و نمونه‌های مدرن در جنوب آسیا”  به محصولات مختلف از سنگ‌های نیمه قیمتی که عمدتاً با تکنیک دستی در هند ساخته می شوند و مقایسه آنها با آثار مشابه در تمدن سند پرداخت.

 آخرین سخنرانی از دکتر تاتسورو فوتاتسویاما از دانشگاه سنت آگنز و با عنوان “بررسی انسان‌شناسانه تولید و مصرف کالاهای اسلامی در تونس” بود که در خصوص تولید، توزیع و مصرف‌ کالاهای اسلامی و با مثالی از تونس سخن گفت.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری