• برنامه”تور آب و تمدن ” در حمایت از سیل زدگان در موزه ملی ایران برگزار شد.

برخی از استان های کشور چندی است گرفتار مشکلات سهمگین ناشی از سیل شده اند، که نقش بزرگی در پیدایی و پویایی فرهنگ و تمدن ایران داشته اند، چندان که شواهد این نقش آفرینی را می توان در موزه های گوناگون ایران و جهان مشاهده کرد.
موزه ملی ایران نیز در راستای پویش فرهنگی کمک به سیل زدگان، ویترین های مربوط به آثار فرهنگی این مناطق را در موزه نشانه گذاری کرده است تا ضمن یاداوری نقش فرهنگی و تمدن ساز آن ها در تاریخ ایران بازدیدکنندگان را به یاری هموطنان آسیب زده از سیل فرا بخواند.
به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران به همین منظور “برنامه تور آب و تمدن” در حمایت از پویش فرهنگی کمک به سیل زدگان به همت گروه مشق تاریخ و موزه ملی ایران در روز پنج شنبه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ در این موزه برگزار گردید که عواید آن جهت کمک به هموطنان آسیب دیده از سیل به هلال احمر ایران اهدا خواهد شد.
این برنامه با حضور دکتر جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، دکتر کامیار عبدی باستان شناس، عیلام پژوه و استاد دانشگاه شیراز، حمیدرضا حسینی تهران پژوه و دست اندرکار گروه مشق تاریخ ، کارشناسان موزه ملی ایران و دیگرعلاقه مندان اجرا شد.
در ابتدا استاد دکتر عبدی در سالن نشست موزه ایران باستان سخنرانی با عنوان “آب : شمشیر دولبه” را ارائه کرد. وی در گزارش کوتاهی به حادثه سیل در شهرهای شیراز، گرگان و لرستان پرداخت و گفت: آب مایه حیات است، و نبودن این نعمت الهی موجب خسران و تباهی و در عین حال سیلابی شدنش نیز ضررهای سنگینی را در پی خواهد داشت و نکته مهم مدیریت در هنگام خشکسالی یا وقوع سیل است که می تواند از عواقب این حوادث تا حدود زیادی جلوگیری کند.
دکتر عبدی در ادامه با اشاره به چهار عنصر اصلی “آب، باد، خاک وآتش” در خصوص تمدن های آغازین مانند مصر، بین النهرین و … خاطر نشان کرد: نقطه مشترک در بین این تمدن ها قرار گیری در کنار یک یا دو رودخانه بزرگ بوده است مانند تمدن بین النهرین که در مجاورت دو رودخانه دجله و فرات تشکیل شد.
وی افزود: ایران از نظر اقلیمی دارای زیست محیط های متفاوتی بوده و زمینه پیدایش تمدن ها زمین های حاصلخیز و آب فراوان است، که تمدن های باستان این سرزمین نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. به طور مثال سرزمین خوزستان و دشت شوشان به دلیل وجود سه رودخانه مهم کرخه، دز و کارون پیشتاز فرهنگ های پیش از تاریخ ایران بوده است
در ادامه این مراسم بازدید ویژه ای از موزه ایران باستان انجام شد که اختصاص به ارائه توضیحات کارشناسی استاد عبدی از ویترین هایی بود که از قبل با دایره های آبی رنگی نشانه گذاری شده بودند و دربرگیرنده آثاری از تمدن های باستانی کهن شهرهای آسیب دیده از سیل بود.
بسیاری از اشیای منتخب در ارتباط با موضوع تور یعنی “آب و تمدن” بود. این اشیا شامل؛ سفال های چشمه علی با نقش پرندگان آبزی مانند لک لک ها، نقش ماهی بر روی آثار لرستان، داس های سفالی چغامیش، قمقمه سفالی شوش، قمقمه های سفالی اشکانی، پیکره ساسانی آناهیتا الهه آب در ایران باستان و … است.
در ادامه دکتر جبرییل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در جمع شرکت کنندگان ضمن سپاس و قدردانی از این حرکت فرهنگی بیان کرد: موزه ها علاوه بر نگهداری و نمایش آثارتاریخی فرهنگی دارای کارکردهای اجتماعی قوی و تاثیرگذاری هستند که به وقت لازم می توان از آن بهره گرفت . وی همچنین اعلام کرد موزه ملی ایران آماده همکاری و مشارکت در برگزاری رویدادهای مشابه است.
در پایان برگزارکنندگان و میهمانان در ورودی موزه ایران باستان باشعار “همیشه تاریخ کنار هم بوده ایم” عکس یادگاری این برنامه را به ثبت رساندند
وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری