• برگزاری سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی نمایشگاه “ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین” در موزه ملی ایران

صبح امروز شنبه ۴ آذر سومین نشست از سلسله نشست های علمی نمایشگاه “ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین” با حضور جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، آرتاشس تومانیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران،  سبو سرکیسیان، اسقف بزرگ ارامنه ایران و جمعی از پژوهشگران، باستان‌شناسان و علاقمندان به این حوزه مطالعاتی در تالار سخنرانی موزه ایران باستان در موزه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست جبرئیل نوکنده ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از برگزاری سومین نشست علمی نمایشگاه “ایران و ارمنستان، یک خاطره مشترک”، از سفارت ارمنستان در ایران و همچنین موزه تاریخ ارمنستان بابت همکاری های صمیمانه برای برگزاری این نشست ها قدردانی نموده و گفت: شخص آقای سفیر از ابتدای این نمایشگاه در تمام مراحل همراه و همگام موزه ملی ایران و موزه تاریخ ارمنستان بودند و بسیار به جا خواهد بود اگر بگوییم برگزاری این نمایشگاه و تمامی مراحل پیرامون آن از جمله این نشست های علمی مرهون همراهی و همیاری صمیمانه ایشان بوده است که جایگاه صمیمانه ترین قدردانی و سپاس را دارد.

مدیر موزه ملی ایران همچنین افزود: امیدواریم تا پایان این نمایشگاه شاهد برگزاری چند نشست علمی دیگر باشیم.  همچنین برای بنده باعث خرسندی است که به آگاهی دوستداران موزه ملی ایران برسانم که برآنیم تا در روزهای پایانی این نمایشگاه شب فرهنگی را در موزه ملی تدارک ببینیم که اخبار دقیق‌تر این رویداد فرهنگی حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

نخستین سخنران این نشست دکتر “میکائیل بادالیان” ، رئیس بخش کارمیربلور موزه ذخائر تاریخی ـ باستانشناسی اربونی در جمهوری ارمنستان با عنوان: “محوطه های اورارتویی و پسا اورارتویی جمهوری ارمنستان در پرتو پژوهش‌های اخیر” بود. خلاصه سخنرانی ایشان به شرح ذیل بود:

بررسی های باستانشناسی در محوطه های اورارتو و پسا اورارتو در سالهای اخیر اطلاعات مهمی را در اختیار باستان‌شناسی، مذهب و زبان اورارتویی قرار می دهد. به همین منظور حفاری های انجام شده در جمهوری ارمنستان و شرق ترکیه امروز (وان ـ توشپا، آیانیس، آلتین‌تپه، چاووش‌تپه) دارای اهمیت هستند.

در این بررسی تمرکز بر محوطه های اورارتویی پیدا شده در جمهوری ارمنستان بود. سپس به صورت جامع به بحث در مورد نتایج اخیر بدست آمده از بررسی های انجام شده در اربونی، کارمیر بلور، آراموس، اوشاکان، اودزادبرد، آرماویر، آرگیشتیخینیلی، گتاب، سولک ۱، ایروانداشات در خاک جمهوری ارمنستان پرداخته شد.

یکی از اصلی ترین نکات در این بررسی دوره گذار بین اورارتو و هخامنشیان است. نتایج اصلی بررسی های انجام شده پاسخگوی سوالات مهمی مثل سقوط پادشاهی اورارتوئی، همبستگی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی ـ سیاسی بین اورارتوها و مردم محلی و همچنین ظهور دوره پسا اورارتو است…

دومین سخنران سومین نشست علمی از سلسله نشست های نمایشگاه “ارمنستان و ایران، خاطره یک سرزمین”

“دکتر یرواند گریکیان” ، از موسسه مطالعات شرقی آکادمی ملی جمهوری ارمنستان با عنوان: “مطالعات اورارتویی در گذشته و حال؛ دستاوردها، مشکلات و چشم اندازها” بود، ایشان در ابتدا به مناسبت زلزله اخیر کرمانشاه و جان باختن گروهی از مردم این منطقه تسلیت گفت. چکیده سخنان ایشان نیز به شرح زیر می‌آید:

پس از سقوط امپراطوری آشوری ها، نام “اورارتو” فراموش نشد و بر کتیبه های میخی نو بابلی برجای ماند.  این سنت به مدت طولانی پس از فتح  و پیوستن بابل به امپراطوری هخامنشی توسط کوروش بزرگ ادامه یافت و همراه با نام جدید منطقه، ارمنستان، در متون خطوط میخی ایران باستان تا قرن چهارم پیش از میلاد مسیح طول کشید. از  قرن دوم قبل از میلاد، نام اورارتو به تدریج در خطوط میخی  بابل به فراموشی سپرده شد  و جای خود را در متون میخی و منابع بعدی به طور کامل به نام ارمنی “ ارمنستان “ بخشید.

این سخنرانی، خلاصه ای از تاریخ ۱۷۰ ساله مطالعات اوراتوئی از نخستین پژوهشگران – شرق شناسان تا محققان مدرن را ارائه می دهد. علیرغم پیشرفتهای بسیار زیاد در مطالعات اورارتو، هنوز مشکلات متعدد و همچنین دیدگاهها و راهکارهایی که در قالب سطح دانش امروز به نظر مبهم می رسد، وجود دارد.

?موارد مذکور شامل تاریخ، جغرافیای تاریخی و طبیعی امپراتوری اورارتو، ساختارهای اجتماعی، نظامی، اقتصادی، زندگی روزمره، تاریخ قومی، زبان و خط، هنر، مذهب و باورها است. این سخنرانی تنها به دو مورد از این مشکلات اشاره می کند و تلاش می نماید تا مقایسه هایی بین جنبه های شناخته شده و ناشناخته مطالعات اورارتو را به تصویر بکشد.

در پایان از سخنرانان این نشست توسط سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، اسقف بزرگ ارامنه ایران و مدیر موزه ملی ایران تقدیر به عمل آمد.

نمایشگاه “ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین” تا ۲۷ دیماه در سالن نمایشگاه های موقت موزه دوران اسلامی دائر بوده و همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۷ به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان است.

Scroll

ابزار دسترس پذیری