• برگزاری مراسم پایانی چهل و یکمین سمپوزیوم سالیانه ایکوفوم در موزه ملی ایران 

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، مراسم پایانی چهل و یکمین سمپوزیوم سالیانه کمیته بین المللی موزه شناسی ( ایکوفوم ) بعدازظهر جمعه ۲۷ مهر ۹۷ با حضور دکتر علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، دکتر محمد حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی،دکتر محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزها،  دکتر جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران، سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی ایکوم ایران و فرانسوا مرس، رئیس کمیته بین‌المللی موزه شناسی شورای بین المللی موزه ها (ایکوفوم) و جمعی از موزه داران و پژوهشگران کشورهای جهان و ایران برگزار شد.

در این مراسم ،دکتر محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزها ضمن تشکر از ایکوم ایران که زمینه چنین آموزشی را فراهم کردند افزودند: خوشبختانه همراهی و مشارکت همگانی باعث شد تا بتوانیم این دوره را در مدت ۵ روز در تهران برگزار کنیم و این یک نمونه کامل از جامعه انسانی است که در این مکان گرد هم آمدند و در این مدت به بهترین شکل ممکن چهل و یکمین سمپوزیوم ایکوفوم برگزار شد.

دکتر کارگر در ادامه افزود: این دوره آموزشی به مثابه یک چراغی میبینم که جامعه موزه داری ما را بیشتر آگاه میکند و راه را برایش روشن میکند که نگاهش به بحث تقدس چگونه باشد و یک نگاه درست به موضوع تقدس باید چگونه باشد و چگونه عمل کند.

رئیس اداره کل موزه ها در ادامه تصریح کرد: ما بسیار خوشحالیم که موزه داران ما این فرصت را پیدا کردند تا با پیشرفته ترین نگاههای تجربی و علمی در عرصه موزه و تقدس آشنا شوند.

ایشان در پایان ضمن تداوم این گفتگوها افزودند:  امیدوارم در آینده شاهد این اتفاق،  بیشتر باشیم و موضوعات مختلف دیگر بین موزه داران ایران و جهان مورد بحث قرار گیرد.

فرانسوا مرس، رئیس کمیته بین‌المللی موزه شناسی شورای بین المللی موزه ها (ایکوفوم) نیز در سخنانی گفتند: برای هر شیئ می شود یک وجه تقدسی تعریف کرد.برای این امر باید به انرژی نهفته در ذات اشیاء توجه کرد و شاید یک روز علم به جایی برسد که انرژی قدسی اشیاء را هم درجه بندی کرد.

ایشان در ادامه افزودند: شیئ میتواند نیرو و قدرت مقدس بودن و وجه تقدس خود را منتقل کند.

محیط طباطبایی دیگر سخنران این مراسم بود که گفتند: بیان اشتراکات و زمینه ایجاد درک و شناخت از یکدیگر یکی دیگر از مهم‌ترین رسالت‌های موزه‌ها است و موزه‌ها می‌توانند جامعه بهتری را برای دیگران به وجود آورند.

رئیس ایکوم ایران در ادامه افزود: افرادی که در این همایش شرکت کردند دیدگاه‌هایشان نسبت به پنج روز گذشته تغییر کرده و این نتیجه مهم برگزاری این دوره پنج روزه است و نتیجه این گفت‌وگوها در این همایش به‌صورت مکتوب ثبت و ضبط‌شده و در اختیار علاقه‌مندان و افرادی که برای استفاده از این تجربیات نیاز دارند، قرار داده خواهد شد.

سید احمد محیط طباطبایی تصریح کرد: خوشبختانه در پنج سال اخیر شاهد رشد موزه‌داری در ایران هستیم و ازنظر کمی و کیفی این حوزه رشد مناسبی داشته است. در همین ارتباط شهرداری نیز خانه‌های تاریخی را برای ایجاد موزه در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد و تاکنون موزه‌هایی به این صورت افتتاح و راه‌اندازی شده است.

دکتر محمد حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفتند:

اشیا در زادگاه خود از تقدس بیشتری برخوردارند و مخاطب در موزه های دورتر از زادگاه آن شی ارتباط کمتری با آن شی برقرار می کند.
وی افزود: ما احتیاج داریم در سطوح محلی، ملی و جهانی باهم گفت و گو کنیم و امروزه بدون مشارکت مردم مناطق، حفظ میراث موفقیت آمیز نیست.
طالبیان گفت: ما در ایران بیش از ۳ هزار مجموعه دار و ۵۵۰ موزه داریم و آمادگی کامل داریم تا برای تبادل فرهنگی با صاحبنظران عرصه فرهنگ در هر جای جهان گفت و گو کنیم.

دکتر طالبیان در ادامه افزود: موضوع بسیار بسیار خوبی بود.خیلی بهره بردیم.از مجموعه ایکوم ایران تشکر میکنم که تلاش کرد این اتفاق بیفتد و یک گفتگوی آموزشی خوبی بین کارشناسان و موزه داران صورت گرفته است.

دکتر علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در سخنانی گفتند:

 بازدید از موزه ها رشد بی سابقه ای داشته به گونه ای که در موزه ملی ایران در ایام نوروز به طور متوسط ۱۴ هزارنفر بازدیدکننده داشتیم که نشان می دهد دیدن موزه در سبد فرهنگی خانوارها قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین ارایه بلیت الکترونیک و خدمات نرم افزاری و برگزاری نمایشگاه های مشترک با موزه های دیگر کشورها از مهمترین اقدامات در حوزه موزه ها در این دولت است.
او ادامه داد: موزه ها نشان می دهند که هویت فرهنگی ملت ها چگونه شکل گرفته است و آنها ابعاد چگونگی زندگی مردم و اقوام جهان را به معرض نمایش می گذارند.
دکتر مونسان تصریح کرد: موزه ها همچون اماکن مذهبی مورد بازدید و احترام مردم هستند و در کشور ما هم بخش زیادی از موضوعات محتوایی موزه ها را موضوعات مذهبی و قدسی تشکیل می دهند و این حس معنوی دیدار اشیای تاریخی خود نوعی تقدس است.

دکتر مونسان ضمن ابراز خوشحالی از روند رو به رشد توجه به موزه ها گفتند: امیدوارم با تلاش همکارانم و با کمک دولت محترم بتوانیم در پایان دولت دوازدهم دستاورد و کارنامه خوبی را هم در جهت ارتقای کمی و هم در جهت ارتقای کیفی موزه ها داشته باشیم.این دستاوردها متعلق به همه گردشگران است و امیدوارم بهره کافی را از این تجارب ببرند.

در پایان این مراسم عکس یادبود شرکت کنندگان در این سمپوزیوم توسط دکتر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر شرکت کنندگان امضاء و یادداشت هایی بر روی آن نوشته شد.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری