• برگزاری نشست خبری گشایش نمایشگاه ” ارمنستان و ایران: خاطره یک سرزمین” در موزه ملی ایران

??صبح امروز یکشنبه ۲۳ مهرماه نشست خبری نمایشگاه ” ارمنستان و ایران: خاطره یک سرزمین” در تالار سخنرانی موزه ایران باستان موزه ملی ایران با حضور آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در ایران ، گریگور گریگوریان مدیر موزه تاریخ ارمنستان، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی_فرهنگی و جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران و جمعی از خبرنگاران رسانه‌های گروهی، شبکه‌های خبری و جراید برگزار شد.
?در این نشست خبری نوکنده مدیر موزه ملی ایران ضمن تشکر از سفیر ارمنستان در ایران و مدیر موزه تاریخ ارمنستان برای برگزاری این نمایشگاه مشترک گفت: هم زمان با سفر جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم در تاریخ اول دی ماه ۱۳۹۵ به کشور جمهوری ارمنستان، تفاهم نامه بین موزه ملی ایران و موزه تاریخ ارمنستان توسط معاون محترم رییس جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر فرهنگ جمهوری ارمنستان به امضا رسید و نمایشگاه حاضر چشم‌اندازی کلی بر بخشی از میراث مشترک دو سرزمین است و آثار باستان شناسی از هزاره چهارم تا سده اول میلادی به نمایش گذاشته خواهد شد، تعداد ۱۰۳ اثر نمایشگاهی از موزه تاریخ ارمنستان و ۲۰۰ اثر از موزه ملی ایران در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.
?وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف موزه‌ها برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با سایر موزه‌هاست گفت: اشیای موزه‌ای بیانگر تمدن و فرهنگ هر کشوری است و در موزه ملی ایران در آبان ماه میزبان نمایشگاه کره جنوبی و در اسفند ماه نیز میزبان نمایشگاه لوورخواهیم بود.
نوکنده خاطرنشان کرد: ما برای بازدید از نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» بلیت نمی‌فروشیم و قرار نیست که از این نمایشگاه کسب درآمد کنیم.
?مدیر موزه ملی ایران یادآور شد: جام سیمین کاراشام یکی از آثار ارزشمند میراث تاریخ و تمدن ارمنستان محسوب می شود که در نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
?همچنین نوکنده در خصوص پرسش: توضیح بیشتر در مورد آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه دارای ۴ گالری است. گالری اول دوره مفرغ و اوایل دوره آهن را معرفی می‌کند. گالری دوم به معرفی شکوه پادشاهی اورارتو می‌پردازد. گالری سوم نیز اورارتو و دوره پسا اورارتو را معرفی می‌کند و گالری چهارم نیز به نمایش تصاویری از کلیساهای تاریخی ایران که ثبت جهانی شده اند اختصاص یافته است؛ همچنین اتاقی تحت عنوان اتاق نمایش در نظر گرفته شده است که در آن کلیپ های ساخته شده در خصوص این نمایشگاه از سوی موزه تاریخ ارمنستان و موزه ملی ایران به نمایش در می آید.
?در ادامه مدیر موزه ملی ایران در پاسخ خبرنگاری که از بیمه آثار به نمایش درآمده سوال کرده بودتوضیح داد: کشور ارمنستان بیمه آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» را برعهده گرفته؛ البته دولت ایران نیز بحث مصونیت قضایی را تأمین کرده است.
?در ادامه گریگور گریگوریان مدیر موزه تاریخ ارمنستان گفت: نمایشگاهی که در دو روز آینده افتتاح خواهد شد فرصتی است که توسط اداره کل موزه‌ها و مدیر موزه ملی ایران به موزه تاریخ ارمنستان داده شد و از پیشنهاد ما برای برگزاری نمایشگاه استقبال نمودند تا فرصتی برای معرفی تمدن و فرهنگ کشور ارمنستان فراهم آید. وی این نمایشگاه را نگاهی به گذشته مشترک دو کشور دانست که گامی برای ادامه همکاری‌های مشترک در آینده خواهد بود.
?مدیر موزه تاریخ ارمنستان در پاسخ به پرسش معرفی موزه تاریخ ارمنستان توضیح داد: موزه ما در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده به زودی صد سال از عمر این موزه خواهد گذشت. موزه تاریخ ارمنستان شامل مجموعه های مختلف چون باستان شناسی، قوم شناسی، تاریخ معاصر،اسناد و مدارک تاریخی و… می باشد. موزه تاریخ ارمنستان بیش از چهارصدهزار شی داشته که هشت هزار آن در سالن های نمایش در معرض دید عموم قرار گرفته است.
?ایشان در توضیح نمایشگاه های خارجی که موزه تاریخ ارمنستان شرکت نموده گفت: جغرافیای نمایشگاه های خارجی موزه ما بسیار وسیع است، شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ در روسیه، کشورهای فرانسه، ایتالیا، آمریکا و… که آخرین نمایشگاه ما سال ۲۰۱۲ در موزه متروپولیتن برگزار گردید.
?آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در ایران نیز با تشکر از خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: همان‌گونه که اطلاع دارید تا دو روز دیگر شاهد گشایش نمایشگاه آثار باستانی موزه‌های تاریخ ارمنستان و موزه ملی ایران خواهیم بود و ۱۰۳ اثر به نمایش درآمده یک فرصت و تحول تاریخی برای هر دو موزه خواهد بود. برگزاری این نمایشگاه مرهون تلاش‌های مدیر موزه ملی و مدیر موزه تاریخ ارمنستان است که بسیار تلاش کردند تا این نمایشگاه گشایش یابد و با حضور وزیر فرهنگ ارمنستان و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح می‌شود. من به عنوان سفیر ارمنستان از شما خبرنگاران محترم تقاضا دارم که پوشش خبری مناسبی از مراسم افتتاحیه داشته باشید و همچنین در طول سه ماه مدت برگزاری نمایشگاه نیز به معرفی این نمایشگاه بپردازید تا اقشار مختلف مردم با آن آشنا شده و شما نیز نقش خوبی در این آگاهی داشته باشید.
?ایشان تاکید نمود: ایران دارای ۱۴ همسایه است که با یکایک آن‌ها روابط سیاسی- اقتصادی و فرهنگی دارد و همواره روابط بین کشورها بیشتر جنبه سیاسی اقتصادی دارد ولی مناسبات فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که می‌بایست به طور ویژه به آن توجه شود. دو کشور ایران و ارمنستان در طول تاریخ هزاران ساله خود روابط عمیق با هم داشته‌اند و برگزاری این نمایشگاه موجب شناخت خودمان از خودمان خواهد بود و ما را به دوستی صادقانه بهتر از قبل و زندگی شایسته فرا می‌خواند.
?سفیر ارمنستان در ایران همچنین افزود: جمهوری ارمنستان سالانه ۲ تا ۳ نمایشگاه خارجی برگزار می‌کند ولی این نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به اشتراکات فرهنگی با عشق و علاقه این نمایشگاه را برگزار کرده ایم.
?ایشان در پاسخ به پرسش اینکه آیا خبرنگاران و رسانه های کشور ارمنستان مخالفتی با ارسال آثار به ایران داشته اند یا خیر گفت: این فکر به سر کسی خطور نکرده است چون اولین باری نیست که ما در نمایشگاه خارجی شرکت می‌کنیم. و برای ما باعث افتخار است که فرهنگ‌مان در یک کشور دیگر معرفی شود و به نمایش گذاشته شود. البته لازم به ذکر است که دولت ارمنستان و دولت ایران ضمانت‌های لازم را داشته‌اند.
?تومانیان سفیر ارمنستان در ایران در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا آمادگی برگزاری این نمایشگاه را در سایر شهرهای ایران دارید گفت: ما آمادگی برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ارامنه در استان‌های مختلف ایران را داریم چون از دید ما ایران صرفا “تهران” نیست
?وی در پایان تاکید نمود: امیدواریم دانشجوهای دانشگاه‌های مختلف ایران ‌بتوانند از نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» بازدید نموده و سفیران معرفی فرهنگ و تاریخ کشور ارمنستان در شهرهای خود باشند.
?محمد رضا کارگرمدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی_فرهنگی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری یک نمایشگاه خارجی در داخل کشور گفت: برای آینده امن و دوستی پایدار باید به شناختی پایدار برسیم، دوستی محصول خوب شناختن است و عدم شناخت نتیجه بی تفاوتی و دشمنی نتیجه شناخت بد است. اگر تلاش کنیم در طول مدت برگزاری این نمایشگاه شناختی عمیق بین دو کشور به وجود بیاید این شناخت و دوستی پایدار بین مردم ایران و ارمنستان را در پی خواهد داشت و وقتی ما فرهنگ و تمدن را به واسطه آثارمان در دنیا به نمایش می‌گذاریم به دنبال تعامل فرهنگی و نقش خودمان در تمدن بشری هستیم.
?وی همچنین این نمایشگاه را یکی از بزرگترین اتفاقات فرهنگی هر دوکشور دانست و در پاسخ به پرسش چگونگی انتخاب آثار نمایشگاهی از سوی کشورها گفت: برای انتخاب آثار به موضوع و مضمون نمایشگاه توجه می شود و بنا بر سناریوی تعریف شده آثار منتخب می شوند، پس لزوما قدمت و تاریخ آثار ملاک انتخاب نیست بلکه آثاری که بهترین همگونی را با موضوع یک نمایشگاه دارد انتخاب می شود، گذشته از اینکه موزه ها برای یک نمایشگاه بهترین و گویاترین آثار خود را انتخاب می کنند.
?کارگر در خصوص اینکه آیا کشور آلمان هم در مقابل نمایشگاه کشور ایران نمایشگاهی را در ایران برگزار خواهد نمود یا خیر پاسخ داد: صرف برگزاری یک نمایشگاه باعث نمی شود کشور میزبان متعهد به برگزاری نمایشگاه در کشور مهمان باشد، پس آلمان ملزم به برگزاری نمایشگاه در ایران نخواهد بود لیکن اعلام آمادگی نموده و بسیار از این موضوع استقبال نموده اند که در صورت مهیا بودن شرایط به زودی این اتفاق می افتد.

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری