• برگزاری نشست علمی فرهنگ کورا_ارس در شمال غرب ایران بعد از یانیق در موزه ملی ایران

صبح امروز دوشنبه ۲۲ آبانماه نشست علمی با عنوان “فرهنگ کورا_ارس در شمال غرب ایران بعد از یانیق” با سخنرانی دکتر بهروز عمرانی معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سرپرست پژوهشکده باستان‌شناسی و دکتر اکبر عابدی عضو هئیت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و در تالار سخنرانی موزه ملی ایران برگزار شد.
این نشست علمی که از سلسله نشست‌های جانبی نمایشگاه “ارمنستان و ایران خاطره یک سرزمین” می‌باشد با حضور جمعی از علاقمندان و دانشجویان باستان‌شناسی برگزار شد. بهروز عمرانی سخنران اول این نشست مطالب خود را تحت عنوان”فرهنگ یانیق” ارائه داد و اکبر عابدی دومین سخنران نشست، مطالب خود را با عنوان “بعد از یانیق: معدن ابسیدین سیونیک و ییلاقات ارمنستان چراگاه‌های تابستانی مردمان پیش‌از‌تاریخ شمال غرب ایران” ارائه داد که مورد توجه دانشجویان و پژوهشگران این حوزه قرار گرفت.
دو سخنران در این نشست در خصوص فرهنگ کورا_ارس در شمال غرب ایران بعد از یانیق گفتند: پس از اولین فعالیت‌های باستان‌شناختی در رابطه با دوره‌های مس و سنگ و مفرغ در شمال غرب ایران توسط برتون براون در گوی تپه ارومیه و سپس پژوهش‌های اساسی در محوطه یانیق‌تپه توسط چارلز برنی و در نهایت فعالیت‌های باستان‌شناختی جدید ضرورت بازنگری گاهنگاری در این منطقه را بیش از پیش برجسته می‌نمایند. کاوش‌های صورت گرفته در محوطه‌هایی مانند کول تپه جلفا این امکان را فراهم ساخت تا با آنالیز بیش از ۳۰ نمونه تاریخ‌گذاری مطلق کربن ۱۴ بتوان گاهنگاری‌های گذشته را به روزتر کرد. دو فصل کاوش در محوطه کول تپه علاوه بر به روز کردن گاهنگاری منطقه شمال غرب ایران زمینه را برای شناخت بهتر از مواد فرهنگی جوامع پیش از تاریخ شمال حوضه دریاچه ارومیه در دوران مس و سنگ قدیم (دالما) مس و سنگ جدید ۲ و ۳ (فرهنگ سفال‌های کاه رو) و مخصوصا دوره مفرغ قدیم یا همان فرهنگ کورا – ارس را فراهم سازد.

Scroll

ابزار دسترس پذیری