• برگزاری همایش”ایران: مهد تمدن” در موزه آلیکانته، در والنسیای اسپانیا

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، همایش ایران‌شناسی “ایران: مهد تمدن” با حضور متخصصین اسپانیایی، ایرانی و آمریکایی در موزه باستان شناسی آلیکانته در استان والنسیا اسپانیا برگزار شد که با استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه ایران و پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان اسپانیایی همراه بود.

نینا رضایی رییس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران در این رابطه گفت: این همایش در ارتباط با نمایشگاه “ایران: مهد تمدن”  در سالن کنفرانس‌های موزه باستان شناسی آلیکانته برگزار شد.

وی افزود در مراسم افتتاحیه این همایش که فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی محور اصلی مباحث آن بود مقامات اسپانیایی از جمله سزار اوگوستو آسنسیو نمایندۀ فرهنگی استان الیکانته، خوان فرانسیسکو مسا رئیس دانشکده‌ ادبیات دانشگاه الیکانته، جوزف آلبرت مدیر موزه باستان شناسی آلیکانته و مانوئل اولسینا مدیر همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.

طبق گفته رضایی ریاست هیات اعزامی ایران در این همایش به عهده فریدون بیگلری معاون امور فرهنگی موزه ملی ایران بود. این همایش در دو نشست صبح و بعد از ظهر برگزار شد.

اولین سخنران نشست رودی ماتی استاد دانشگاه دلوار آمریکا بود که با عنوان “ایده ایران در دوران صفویه: برتری در سلطنت و غرور شهری” به بیان مطلب پرداخت.

سپس خوسه کوتیاس استاد بخش ادبیات فارسی در دانشگاه الیکانته سخنرانی با عنوان “میسیونها و مبلغان مذهبی کرملی‎ در ایران دوره صفوی: دیپلماسی و مذهب در قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی” ارایه کرد. سخنران بعدی انریکه گارسیا، از شورای عالی تحقیقات علمی مادرید، دربارۀ روابط میان “اسپانیا و ایران در طول جنگ جهانی اول” مطالبی را ایراد کرد.

رضایی افزود در نشست دوم که در بعد از ظهر برگزار شد پژوهشگران ایرانی از جمله  فریدون بیگلری، متخصص باستان شناسی پارینه سنگی، دربارۀ “استقرارهای پارینه سنگی ایران: شواهد جدید از زاگرس و البرز” سخنرانی نمود.

سپس کامیار عبدی باستان شناس و استاد دانشگاه شیراز دربارۀ “جایگاه مقام سلطنت در سیر تاریخی تمدن ایران” سخنرانی کرد.

آخرین سخنران این نشست کرم میرزایی بود که در ارتباط با “تزئینات معماری از قرن ششم تا چهاردهم در موزۀ باستان‎شناسی و هنر دوران اسلامی ایران” به سخنرانی پرداخت.

در پایان همایش نیز حاضرین سوالاتی را مطرح کردند که توسط سخنرانان پاسخ داده شد.

طبق اطلاع روابط عمومی موزه ملی ایران این نمایشگاه که منتخبی از آثار موزه ملی ایران از جمله اشیایی از دوران پارینه سنگی تا دوره قاجار است؛ از اسفند ماه ۱۳۹۷ در موزه باستان شناسی شهر الیکانته افتتاح شده و تاکنون نزدیک به ۵۸ هزار بازدید کننده داشته است، که طبق اعلام مسئولین موزه الیکانته این رقم در مقایسه با نمایشگاه های پیشین این موزه حاکی از عملکرد موفق آن در جذب بازدید کننده می باشد.

این نمایشگاه تا شهریور ماه سال جاری دایر خواهد بود. پیش بینی می شود با آغاز فصل تابستان گردشگران اسپانیایی و خارجی زیادی از نمایشگاه “ایران: مهد تمدن” دیدن نمایند.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری