• به مناسبت میلاد سومین اختر تابناک امامت؛ معرفی پارچه ابریشمی کتیبه دار مزین به نام مبارک “امام حسین (ع) در موزه ملی ایران


پارچه ابریشمی کتیبه دار مزین به نام مبارک امام حسین(ع) در موزه ملی ایران نگهداری می شود. به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران ؛ زمینه این پارچه به رنگ های قرمز، سرمه ای، سبز و سیاه است که با نوارها و قاب های مستطیل شکل به چند بخش تقسیم شده است. داخل نوارها و قاب ها با نقش ترنج هایی تزیین شده و درون ترنج ها به طور تکراری کتیبه هایی به خط ثلث بافته شده است.
بافت کتیبه ها به دو صورت تکرار مشابه و نیز آینه ای یا واگیره است. در بافت این پارچه تارها از ابریشم و پودها از ابریشم و گلابتون است. در میان کتیبه های بافته شده عبارت ” یا حسین شهید ” و ” یا امام حسین شهید ” هویت خاصی به این اثر بخشیده است.
دیگرکتیبه ها عبارتند از: ” بسم الله الرحمن الرحیم “، ” نصرمن الله و فتح قریب ” و ” انا فتحنا لک فتحا مبینا “. از دیگر تزیینات این پارچه بسیارجالب و منحصر بفرد، نقوش گیاهی تزیینی و هندسی است.
ویژگی خاص این اثرعلاوه بر نحوه بافت و ریزه کاری های نهفته در آن، کتابت نام مبارک ” امام حسین (ع) ” دربافت آن است.
در دوران صفوی و قاجار به منظور نذر برای اماکن متبرکه، مراسم مذهبی و نیز پوشش قبر، پارچه های نفیسی مورداستفاده قرارمی گرفت که معمولاً با آیات قرآن و دعا کتابت می شد.
این اثر به شماره موزه ۲۰۲۲۳ مربوط به دوره قاجار (سده ۱۳ هجری قمری) است که از اصفهان به دست آمده، و در حال حاضر درتالارقاجار موزه دوران اسلامی، در معرض دید علاقه مندان است.

Scroll

ابزار دسترس پذیری