• در موزه ملی ایران برگزار شد: نخستین نشست تخصصی نمایشگاه “موزه لوور در تهران”

نخستین نشست تخصصی موزه ملی ایران در سال ۱۳۹۷ به مناسبت برگزاری نمایشگاه لوور در تهران با عنوان، بخش اشیاء هنری، میراث دار مجموعه‌های سلطنتی، توسط آقای دکتر ژانیک دوران، رییس بخش اشیاء هنری لوور در سالن نشست موزه ایران باستان، برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، دکتر ژانیک دوران در این سخنرانی که با حضور جمال اوبشو، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه، دکتر نوکنده، رییس موزه ملی ایران و جمعی از موزه داران و علاقمندان ارایه شد به تاریخ و روند شکل گیری بخش اشیاء هنری موزه لوور پرداخت.
طی قرن هجدهم ایده شکل‌گیری موزه‌ای در پاریس که بتواند آثار برجسته مجموعه‌های سلطنتی را گردآوری و به هنرمندان و عامه مردم معرفی کند، به تدریج شکل گرفت. ایده اولیه تشکیل موزه در کاخ لوور در سال ۱۷۶۸ مطرح ولی در دوره سلطنت لوئی شانزدهم فرصت‌هایی برای بازدید از انبار تاج و تخت سلطنتی به مدت چند روز در سال فراهم شد. انبار اثاثیه تاج و تخت سلطنتی، واقع در میدان کنکورد، محل نگهداری وسایل و اشیاء هنری برای آراستن اقامتگاه‌های سلطنتی بود.
تولد و بازگشایی رسمی موزه “موزه لوور آینده واقع در کاخ لوور”، در سال ۱۷۹۳ و پس از انقلاب کبیر روی داد. نخستین موزه شامل تابلو، نقاشی‌ها، ظروف مسی و مجسمه‌های کهن و مجموعه‌های سلطنتی بود که پایه سه بخش امروزی موزه (بخش نقاشی، بخش هنرهای تجسمی و بخش یونان، تمدن اتروسک و روم باستان) را تشکیل داده است. در عین حال، تعداد زیادی از آثار هنری درجه یک اعم از مبل، مجموعه‌های مفرغی و مجموعه گلدان‌های سنگی جواهرنشان با نگین متعلق به لوئی چهاردهم، از انبار اثاثیه سلطنتی به این قسمت منتقل شدند. این مجموعه‌ها تشکیل‌دهنده بخش اشیاء هنری در حال حاضر هستند.
باقیمانده گنجینه‌های بزرگ کلیسای سن دونی و سن شاپل نیز به زودی به این مجموعه‌ها اضافه‌ شدند. موزه در نیمه اول قرن نوزده گسترش یافت: در نتیجه تلاش شامپولین، با تشکیل موزه مصر در سال ۱۸۲۶ (در آینده: بخش مصر کهن) درب‌ها را به روی تمدن مصر می‌گشاید؛ به همین ترتیب در سال ۱۸۴۷ با تشکیل موزه امپراتوری آشور بخش شرق کهن تشکیل می‌شود. از ۱۸۴۸ مجسمه‌های قرون وسطی، رنسانس و دوره مدرن در قالب اشیاء آنتیک تعریف می‌شوند، همانطور که با تشکیل “موزه فرمانروایان” توسط ناپلئون سوم در سال ۱۸۵۲ اشیاء هنری بنیز از بخش مجسمه‌ها خارج شدند.
در هسته مرکزی مجموعه‌های سلطنتی، به مدت دو قرن مجموعه‌های بخش اشیای هنری نه تنها در تمامی زمینه‌های هنرهای تزئینی گسترش یافتند؛ بلکه با اشیاء متعلق به فرمانروایان فرانسوی غنی‌تر شدند: الماس‌های تاج و تخت در سال ۱۸۸۷، شاهکارهای اسباب و اثاثیه متعلق به قرن هجده از سال ۱۹۰۱، یا حتی از دهه ۱۹۵۰، طلاکاری‌ها و چینی‌های قرن هجدهم، مبلمان و اشیاء امپراتوری اول، دوران بازگشت سلطنت و پادشاهی ژوئیه. در سال ۱۹۹۳ مجموعه ناپلئون سوم نیز به این مجموعه‌ها اضافه می‌شود و تمامی اینها هستند که میان موزه‌های مختص اشیاء، به بخش اشیاء هنری موزه لوور سیما و هویتی بسیار متمایز می‌بخشند.
لازم به ذکر است که در طول برگزاری نمایشگاه “موزه لوور در تهران” مجموع شش سخنرانی توسط مسئولین و کارشناسان بخش‌های مختلف موزه لوور در موزه ملی ایران ارائه می شود که سخنرانی امروز نخستین این سلسله سخنرانی ها بود. نشست بعدی از این سری توسط ونسان روندو، مدیر بخش آثار باستانی مصر با عنوان “مصر فراعنه در موزه لوور: داستانهای کهن و نو” در مورخ ۹ اردیبهشت ماه در موزه ملی ایران برگزار می شود

Scroll

ابزار دسترس پذیری