• روایتی بر سی هزار سال ارتباط انسان و دریا در ایران

موزه ملی ایران بعدازظهر یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ شاهد گشایش نمایشگاه “انسان و دریا: مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا در ایران” با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر مقامات و علاقمندان بود.

  • نمایشگاه انسان و دریا مشتی از خروار اطلاعات در حوزه میراث فرهنگی دریا

جبرییل نوکنده درآیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به مدارک موجود از پیشینه ارتباط انسان با دریا گفت: یافته های باستان شناسی نشان می دهد ایرانیان در گذشته های دور از منابع دریا برای تامین مایحتاج خود استفاده می کردند، اما نمونه ماکت قایق سفالی شوش حکایت از توان بالای مردمان این سرزمین  در کنترل، بهره برداری و استفاده هوشمندانه از دریا در ۶۲۰۰ سال پیش را روایت می کند  و در دوره امپراطوری هخامنشی و حفر کانال سوئز تسخیر دریا توسط ایرانیان به اوج خود می رسد.

وی درباره نقش دریا در گسترش روابط و مبادلات اقتصادی ایران با دیگر دولت های روزگار  باستان، اظهار کرد: آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه و همچنین یافته های جزایر از حوزه دریای کاسپی تا خلیج فارس تجارت های گسترده  ایران با کشورهای راه دور  از جمله چین و کره را به واسطه دریا به اثبات می رساند.

وی ادامه داد: اشیا و اسناد جمع آوری شده این نمایشگاه از موزه ملی ایران و استان های گلستان، گیلان و خوزستان با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی مشتی از خروارها اطلاعاتی است که در حوزه دریا در سواحل ایران موجود است.

رییس کل موزه ملی ایران ادامه داد: این اولین تلاش جدی موزه مادر کشور در معرفی میراث دریا است و با تشکیل کارگروهی مرکب از موزه ملی ایران، معاونت میراث فرهنگی، سازمان بنادر و دریانوردی، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری راهگشای کارآمدی برای تقویت و توسعه شناخت میراث فرهنگی دریا است.

جبرییل نوکنده در خاتمه از اقدام شایسته سازمان بنادر و دریانوردی در پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه تقدیر کرده و آمادگی موزه ملی ایران را برای همکاری با سایر ارگان های داوطلب برای معرفی پیشینه و تاریخ حوزه اختصاصی شان  اعلام کرد.

  • پیوند میراث ملموس و ناملموس فرهنگ دریا در ایران

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در مقام دومین سخنران با ابراز تقدیر از موزه ملی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی در برگزاری این رویداد در خصوص اهمیت موضوع باستان شناسی دریا بیان کرد: این نمایشگاه تلاش مشترکی و مفیدی است که حکایت از ظرفیت بالای موضوع منتخب برای تحقیق و پژوهش را نشان می دهد. وی ادامه داد: میراث ملموس و ناملموس دریا جدای هم نیستند و ما با فرهنگ بسیار غنی در کرانه خلیج فارس  و دریای کاسپی روبروئیم که باید با همکاری توام و مداوم معرفی شود و خوشختانه پروژه هایی در این خصوص آغاز شده است.

  • آمادگی برای تاسیس موزه مستقل تاریخ دریانوردی ایران

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان آخرین سخنران اظهار کرد: ایرانیان از گذشته های دور با دریا ارتباط داشته اند، با توجه به ظرفیت ناوگان و بنادر صنعت دریانوردی ایران از کشورهای تاثیر گذار در منطقه و جهان محسوب می شود،

وی با ابراز تمایل به تداوم روند همکاری ها، آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی را برای تاسیس  موزه مستقل تاریخ دریانوردی ایرانیان اعلام کرد.

 

پایان بخش مراسم گشایش نمایشگاه با حضور مقامات بود و در حاشیه این مراسم کاتالوگ نمایشگاه با مقالاتی در حوزه میراث و دریا خصوصا باستان شناسی معرفی شد.

یادآور می گردد این نمایشگاه مشتمل بر بیش از ۱۶۰ اثر تاریخی مرتبط با دریانوردی در موزه ملی ایران و استان های گلستان، گیلان وخوزستان است و هزاران سال ارتباط انسان و دریا در ایران را مرور می‌کند.

این نمایشگاه با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی در محل نمایشگاه های موقت در گالری پیش از تاریخ موزه  ایران باستان به نمایش درآمده است و شامل آثار تاریخی از محوطه‌هایی مانند غار یافته و ال تپه، شوش، چغامیش سیراف، دیوار گرگان، هرمز، قشم نمایش داده شده‌اند. این مجموعه بیش از ۳۰ هزار سال از پیشینه ارتباطی انسان و دریا از دوره پارینه سنگی جدید تا اواخر دوره قاجار را روایت می‌کند.

علاقمندان می توانند همه روزه از  تاریخ ۲۵ آذر تا ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۹ تا ۱۷ در محل موزه ایران باستان از نمایشگاه ” انسان و دریا ” بازدید نمایند.

 

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری