• روز به یادماندنی هنرمندان کوچک به مناسبت هفته ملی کودک در موزه ملی ایران

زیبایی ،هنر و غرور ملی همه زیر سقف بلند موزه دور هم جمع بودند تا خود را به فرزندان این خاک معرفی کنند،در پنجشنبه دلپذیر هفته کودک .
جای تمام دوستان سبز،بچه های عزیزی که در نمایشگاه نقاشی “قدمهای کوچک لوور” شرکت داشتند ،امروز دور هم جمع شدند .میزبان اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران بودند و راهنمای مهربان و با حوصله خانم حمیرا عبدی و با هماهنگی کمیته تجسمی ایکوم و خانم درنا حمیدی.
ما قصه کاسه سفالین منقوش به یوز و شکارچی نیشابور را شنیدیم که به قرن چهارم تعلق داشت.با مفهوم مرمت و نحوه کار مرمت گران آشنا شدیم ، یاد گرفتیم هر اثر تاریخی را با دقت بررسی کنیم و از جزییات آن، اطلاعاتی در مورد زمانهای گذشته به دست آوریم .
گشت ما در طبقه اول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی با بازی انعکاس صدا و آشنایی با کارکرد خاص گنبدهای دو پوسته ادامه یافت .بچه ها دانستند که این ویژگی غریب در معماری گنبدهای دو پوسته با محاسبات دقیق وجود دارد.هر چند به طور مستقیم به آنان گفته نشد اما قطعا بعدا خواهند فهمید که گذشتگان شان دستاوردهای زیادی را به فرهنگ و تمدن جهانی عرضه داشته اند.
کارگاه با روش پرسش و پاسخ اداره می شد و حرفها و برداشتهای بچه ها بسیار جالب بود.واقعا ما در زندگی روزمره ،چقدر به این دنیای خالص دسترسی داریم؟!
داستان بهرام گور و آزاده
به دیدن نسخه ی خطی و ثبت شده ی خمسه ی نظامی در دوران صفوی رفتیم .
شیوه ی کتاب سازی را شنیدیم و بچه ها تجربه های شان را گفتند .سپس دور خانم حمیرا عبدی حلقه زدند و داستان “بهرام و آزاده” را گوش دادند.
انتخاب این داستان از چند جنبه جالب و با اهمیت بود؛بچه ها در مورد گور ایرانی و زیستگاه هایش اطلاعات کسب کردند و تفاوت این جانور با گونه آفریقایی را شناختند.
با مینیاتور و خطاطی از نزدیک آشنا شدند و دانستند چگونه چندین نفر در تولید یک نسخه ی نفیس مشارکت می کرده اند.
بچه ها درست عین شخصیتهای سریال کلاه قرمزی، وسط قصه می پریدند و اگر صبر و عشق راهنمای مهربان نبود ،قطعا نمی توانستند غرق در لذت بشوند.
داشتیم خداحافظی می کردیم که با حضور جناب سیری،( باستان شناس) و توضیحات عالی ایشان ،گشت مان به یک اتفاق خاص تبدیل شد.
رستای هفت ساله عزیز در مورد مومیایی ها کنجکاو بود که ایشان درباره ی انواع تدفین در ایران از زمانهای دور تا امروز توضیح دادند. بچه ها درباره ی نحوه کار باستان شناس ها و حضور زنان در این حوزه پرسیدند و خوشحال شدند وقتی فهمیدند استادان خانم متعددی در این رشته فعال بوده و هستند.
پنجشنبه هفته ی کودک برای ما یک روز فوق العاده بود.
تاریخ درس خسته کننده ای برای بیشتر بچه هاست ولی همراهی عشق به کودکان و اطلاعات جالب، باعث شد تا سه ساعت تمام ،مهمان تاریخ باشیم.
بخندیم،بپرسیم و شاد باشیم و به آرامی از ایرانی بودن خود،لذت ببریم.
بازدید کننده های خارجی از دیدن بسته ی هدیه ها بدون مراقب، در کنار تابلوهای کودکان ،تعجب کرده بودند.
خوشحالم که تصویر مملکتی امن و فرهنگ دوست را برایشان ساختیم و آرزو می کنم تا آخرین روز حضورشان ،همین برداشت را داشته باشند.
در کنار تمام زیباییهای امروز،چشمهای درخشان دخترها و پسرهای دبستانی مان دل نشین ترین و امید بخش ترین موهبت بود.از تک تک دوستان در موزه ملی و ایکوم بابت این اتفاق به یادماندنی سپاسگزارم.
ریحانه قاسم رشیدی،روزنامه نگار و تسهیلگر فرهنگی کودکان و عضو گروه برگزار کننده کارگاه و نمایشگاه نقاشی “قدمهای کوچک لوور” در موزه ملی ایران. (۱۹ مهر ۱۳۹۷)

شایان ذکر است موزه ملی ایران در شش ماه دوم سال همه روزه به جز برخی ایام سوگواری از ساعت ۹ الی ۱۷ پذیرای علاقمندان است.

لازم به ذکر است نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند در روزهای دوشنبه تعطیل است.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری