• رونمایی نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در موزه ملی ایران

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران ظهر امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷ تک اثر نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید با حضور دکتر علی اصغر مونسان، معاون رئِیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر طالبیان، معاون میراث فرهنگی، دکتر سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، دکتر جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران و جمعی از خبرنگاران در موزه ملی ایران افتتاح شد.

در این مراسم دکتر مونسان گفت: “بازگشت این شیء تاریخی ارزشمند جای خوشحالی دارد و این موفقیت را به مردم فرهنگ دوستان تبریک می‌گوییم.”

 رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره نحوه بازگرداندن نقش برجسته سرباز هخامنشی چنین اشاره کرد : “این قطعه ۸۰ سال پیش به صورت غیر مجاز از کشور خارج شد و سال گذشته در یک حراجی ارایه شد. سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز و حکم توقیف آن را گرفت.

خوشبختانه با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بعد از ارائه اسناد و مدارک لازم ثابت کردیم که این اثر متعلق به ایران است و دادستانی نیویورک حکم استرداد آن را صادر کرد.

در بازگشت ریاست جمهور محترم از نیویورک، این نقش‌ برجسته که تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل شده بود، به کشور برگردانده شد.”

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: این قطعه در حراج ١.٢ میلیارد دلار قیمت‌گذاری شده بود. معاون رئیس جمهور در ادامه افزود: امروز مراسم رونمایی را در موزه ملی ایران انجام می دهیم،  این شی بعدا به شماری از شهرهای کشور منتقل می‌شود تا عموم مردم بتوانند این شیء ارزشمند را از نزدیک بازدید نمایند؛ در نهایت این اثر تاریخی به تخت جمشید بازگردانده خواهد شد تا در همان جایی که از آن برداشته شده است با تمهیدات لازم، مجددا نصب شود.

ایشان در پایان به این نکته اشاره کرد که  قطعات دیگری هم وجود دارد که مشغول پیگیری آن هستیم که هر وقت به سرانجام رسید اعلام می‌شود.

علاقه مندان جهت بازدید از این اثر ارزشمند می توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به موزه ایران باستان در موزه ملی ایران مراجعه نمایند.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری