• زندگی نامه مرحوم دکتر محمد یوسف کیانی

درگذشت دکتر محمد یوسف کیانی، رییس اسبق موزه ملی ایران

محمد یوسف کیانی، باستان­شناس و پیشکسوت روز یکشنبه ۱۳ خرداد پس از یک دوره بیماری درگذشت. شادروان کیانی در سال ۱۳۱۷ در بابل از استان مازندران به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۴۲ با درجه کارشناسی باستان­شناسی و تاریخ هنر از دانشگاه تهران فارغ­التحصیل شد. ایشان کارشناسی ارشد باستان­شناسی را در سال ۱۳۴۴در همان دانشگاه به پایان رساند. دکتر کیانی در دانشگاه لندن ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۹ با مدرک دکترای باستان­­شناسی و تاریخ هنر اسلامی از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد.

  ایشان در وزارت فرهنگ و هنر وقت از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷مشغول فعالیت بودند.‌ سمت­های ایشان شامل کارشناسی امور باستان شناسی (۱۳۴۳)، رئیس موزه هنرهای ایران (۱۳۵۴) و از سال ۱۳۵۵ به مدت ۴ سال ریاست موزه ملی ایران را بر عهده داشتند. ایشان علاوه بر فعالیت های اجرایی از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۵۸ مدیر هیات بررسی و کاوش باستان شناسی دشت گرگان بوده­اند. دکتر کیانی از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۸ به صورت نیمه وقت عضو هیات علمی گروه باستان شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران بودند. از سال ۱۳۵۸ به صورت تمام وقت با سمت استادیاری در گروه باستان شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران کار آموزش را به طور گسترده آغاز کرد. ایشان در سال ۱۳۸۴ با درجه دانشیاری از این دانشگاه بازنشسته شدند.

ایشان  مسولیت نمایشگاه های بین المللی هنرهای جهان اسلام در لندن (سال۱۹۷۳)، هنرهای ایران در توکیو (۱۹۷۶) و هنرهای ایران عهد ساسانی در نیویورک (۱۹۷۷) را به عهده داشتند.

کتاب معماری اسلامی ایران از مهمترین آثار ایشان است.

روحش شاد و یادش گرامی باد

آدرس پیام رسان سروش موزه ملی ایران

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری