• شب نقاشان قهوه خانه ای در موزه ملی ایران برگزار شد.

“آیدین آغداشلو: نقاشی قهوه خانه ای آخرین نفس نقاشی سنتی ایران است.”

عصر روز دوازدهم شهریور ماه سال جاری، سالن همایش های موزه ملی ایران به همت ستاد گردشگری شهرداری تهران میزبان نقاشان قهوه خانه ای بود؛ که با حضور جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، علی دهباشی سردبیر مجله بخارا، آیدین آغداشلو نقاش- گرافیست- نویسنده و تصویرگر کتاب‌های درسی ایران و منصور عباسی نقاش قهوه خانه ای، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، در ابتدای این مراسم علی دهباشی با تقدیر و تشکر از ستاد گردشگری شهرداری تهران و موزه ملی ایران در برگزاری پانصد و هفتمین شب بخارا، برنامه را آغاز کرد.

جبرئیل نوکنده نیز ضمن خیر مقدم به میهمانان نقاشی قهوه خانه ای را تجلی ذهن واقعیت گرا و خیال پرداز نقاش ایرانی دانست و گفت: نقاشان قهوه خانه ای همیشه زنده اند و در حافظه تاریخ این سرزمین به یادگار خواهند ماند.
وی همچنین با بیان این مطلب که قهوه خانه ها نهاد فرهنگی و مرکز نشر افکار و عقاید عامه بوده و همچنین نقطه امنی برای روایت هایی که “نقاشی قهوه‌خانه” نام گرفت، افزود: این هنر را باید از چند سو نظاره‌گر بود. نخست نقاش مکتب ندیده ای که خلاقانه تصورات ذهنی خود را براساس شنیده های نقالان و مردم کوچه و بازار بر این پرده به تصویر می کشید و در دنیای فرم و رنگ، مقدسات، اسطوره ها و حماسه های غرورآفرین را با چنان مهارتی نقش و نگار می زد، که گویی همگی بر این پرده زنده اند و روایتی را در لحظه وقوع به ثبت می رساند.

دوم اینکه نقالی بود که عامه مردم را با ریشه‌های ملی و مذهبی‌شان پیوند می‌داد و برای لحظاتی آن‌ها را تبدیل به قهرمانان روایت هایی می‌کرد که بر پرده خیال  جان می‌گرفتند. آن‌ها میراثبان بی نام و نشان بودند که ارزش های مذهبی و ملی را بر دل مردم کوی و برزن می‌نشاندند.

منصور عباسی نیز به شیوه زندگی و تاثیر پدرش گدا علی عباسی بر ذهن او و توصیف محتوای تعدادی از آثار خود و پدرش پرداخت و گفت: نقاشی قهوه خانه ای صرفاً یک نقاشی معمولی نیست و در اصل پیامی دارد و آن پیام، زنده کردن فرهنگ، باورها، اسطوره ها و قهرمانان مردمی ایران است.

وی همچنین افزود: این هنر می تواند به عنوان کالای گردشگری، صنایع دستی و مردمی ایران معرفی و به نسل جوان مشتاق آموزش داده شود تا اسطوره ها و قهرمانان خود را بهتر بشناسند.

آیدین آغداشلو با بررسی سیر تحول نقاشی قهوه خانه ای گفت: این هنر نقاشی مردمی است به دلیل اینکه بر اساس توافق عام و همگانی که بر مبنای سنت بود، شکل می گرفت و تفاهم و توافق میان هنرمند، سفارش دهنده و بیننده برقرار بوده است.
وی اظهار داشت: نقاشی قهوه خانه ای دنباله سنت معنا گذاری نقاش ایرانی است و تقابل دو جهان خیر و شر را نشان می دهد و با این تلمیح که شر ظاهراً و موقتاً پیروز است، اسباب دلگرمی را فراهم می کند.

آغداشلو در پایان سخنان خود افزود: نقاشی قهوه خانه ای آخرین نفس نقاشی سنتی ایران است، ادامه پیدا می کند، تکرار می شود و بینندگانش را خواهد داشت.

موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری