• مراسم نکوداشت استاد پیشکسوت دکتر رضا مستوفی فرد برگزار شد.

مستوفی فرد: این جلسه روحیه خوبی به من داد

مراسم نکوداشت دکتر رضا مستوفی‌فرد استاد پیشکسوت باستان‌شناسی و موزه‌داری در شامگاه روز سه شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ در موزه ملی ایران برگزار شد. این مراسم با حضور محمد‌رضا کارگر مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی-فرهنگی تاریخی، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران و جمعی از پیشکسوتان، اساتید، مسئولین حوزه فرهنگی و علاقمندان این استاد برگزار شد. نقطه اشتراک میهمانان این رویداد عشق و ارادت به انسانی بود که یا روزی همکارش بودند و یا از خدمات علمی ایشان بهره برده بودند و بسیاری از آن ها امروز در مسند مسئولیت حوزه  فرهنگی و به خصوص باستان شناسی کشور خدمت می کنند.

هر لحظه باید در اندیشه و ذهنمان به پیشکسوتان به عنوان سرمایههای ارزشمند تجربه و ممارست این آب و خاک ارج نهیم.

جبرئیل نوکنده رییس‌کل موزه ملی ایران در مقام سخنران نخست بزرگداشت رضا مستوفی‌فرد را بهانه‌ای زیبا برای گردهم آمدن خانواده باستان‌شناسی و موزه‌داری دور هم خوانده و گفت: در واقع این نکوداشت جریان شیرین و خوشایندی است که خط ارتباط نسل‌ها با یکدیگر را تداوم بخشد و نسل جوان با این پشتوانه علمی و اتصال به گذشته هویت خود را تضمین می‌کند. راهی را که بزرگان در شناخت ارزش‌های این سرزمین پیموده‌اند باید ادامه داد چراکه در واقع هویت علمی، فرهنگی و شخصیت ما مرهون تلاش‌های بی‌دریغ پیشکسوتان است.

نوکنده در خصوص اهمیت حضور پیشکسوتان اظهار کرد: یک جامعه موفق با رجوع به اساتید خود گام‌های ترقی را سریع‌تر طی کرده و شکاف‌های موجود در مسیر توسعه را با استفاده از تجارب ارزشمند پیشکسوتان رفع می‌کند.

رییس کل موزه مادر کشور ادامه داد: مردان و زنانی که در راه پاسداشت فرهنگ وهنر این مرز و بوم سال‌ها با پیشینیان خود زیسته و به دنبال یافتن هر نشانه‌ای خاک این سرزمین را با دست‌هایشان وجب به وجب  لمس کرده‌اند، خود روایت خاصی دارند. آن‌ها همنشین سفره خاکی انسان هایی می شوند که روزگار باستانی ما را شکل داده اند، وقتی ذره به ذره این خاک را به امید یافتن قطعه گمشده ای از میراث ماندگار فرهنگی زیر و رو می کنند، در حقیقت نام و یادشان را در این سرزمین جاودانه می کنند.

گاه با وسعت خیال با تکیه بر داشته های علمیشان از بقایای ویرانه ای کاخی رفیع را می سازند  که مایه ی فخر ایران و جهان می گردد. آنها نامشان در حافظه تاریخی بشریت  باقی خواهند ماند و بسیاری از اوقات برای شناخت و آشنایی با هویت خویشتن باید از دریچه نگاهشان به گذشته ها بنگریم، آنها معلم ما می شوند، حتی اگر از نسلی باشیم که هیچگاه موفق به دیدارشان نشویم اما آموخته هایشان را به ما وام می دهند و اینگونه  زنجیره معرفی و شناخت میراث کهن این سرزمین ادامه می یابد.

شاگرد اسبق استاد مستوفی فرد خطاب به وی گفت: رضا مستوفی فرد نیز از تبار بزرگ مردان و از نسل نجیب و سخت کوش باستان شناسی ایران است. استاد عزیزم شما یادگار سال‌هایی هستید که پیچ و خم‌های روزگار، تنگناها و مصائب را با تعصب و وفا به میراث این سرزمین عبور کرده، و در این راه در برابر تصمیمات نابجا و طمعکارانه سر خم نکرده اید.

نوکنده استاد رضا مستوفی فرد را فرهیخته‌ای خواند که قریب به پنج دهه عمر خود را وقف حوزه فرهنگ این کشور کرده و جامعه باستان شناسی و موزه داری مرهون خدمات شایسته اش است و در ادامه خاطره ای از دوران دانشجویی‌اش را برای میهمانان بیان کرد .

وی در ادامه گفت: همه ما می‌دانیم بازنشستگی اجتناب ناپذیر است، اما نکته مهم آن است که چه چیزی را برای نسل بعدی به جا می گذاریم. ای کاش از ما هم مانند این بزرگ مرد، نام نیک، میهن-دوستی و شرافت به یادگار بماند. خاطرمان باشد تجلیل از پیشکسوتان مختص روزهای خاص نیست. هر لحظه باید در اندیشه و ذهنمان به سرمایه های ارزشمند تجربه و ممارست این آب و خاک ارج نهیم و بدین شکل ادب و اخلاق را استحکام بخشیم، فرهنگ ادای دین و احترام بر بزرگان رسم و سنتی است که از میراث ناملموس این سرزمین بزرگ محسوب می شود.

نوکنده تقدیر از پیشکسوتان را مایه افتخار و مباهات موزه مادر کشور بیان کرده و در پایان خاطر نشان ساخت:  امیدوارم سنت بهره‌برداری از تجربیات، دانش، فرهنگ و اخلاق باستان‌شناسان  و موزه داران پیشکسوت را به عنوان شالوده توسعه و شناخت، استمرار بخشیم. در کنار جوان گرایی نفس های گرم فرزانگان را دریابیم. ما به سایه و تکیه بر قامت تنومندشان نیازمندیم.

بیش از پنجاه سال خاطره فرهنگی

صادق ملک شهمیرزادی استاد و پیشکسوت باستان شناسی در مقام دومین سخنران به بیان خاطرات و سابقه آشنایی بیش از پنجاه ساله خود با مستوفی فرد را با شور و شوق خاص برای حضار بیان کرد.

مستوفی فرد دانشجویان را با موزه ها آشنا ساخت

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی، از دیگر شاگردان مستوفی فرد سخنران بعدی بود و گفت: کلاس های درس استاد مستوفی‌فرد همیشه فضایی دوستانه داشت و بسیاری از دانشجویان باستان شناسی با مباحث موزه داری از طریق وی آشنا شدند. موزه‌ها گذشته و حال جوامع هستند.

مستوفی فرد تاثیرگذار و فعال در حوزه باستان شناسی ایران

محمد حسن سمسار دیگر پیشکسوت حاضر در جمع  نیز با اشاره به خاطرات خود از مستوفی‌فرد گفت:  او یکی از افراد تاثیرگذار و فعال حوزه باستان شناسی ایران و از ارکان پایه‌های فرهنگی و خدمت‌گذاران فرهنگی است. بسیاری از دانشجویان آن دوره اکنون یا در ایران نیستند یا در قید حیات نیستند یا دیگر تدریس نمی‌کنند از این رو نیاز است تا قدر پیشکسوتان و مدرسان دانسته شود.

پیشکسوتان حافظه تاریخی و عصاره دانش

روح‌الله شیرازی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از دیگر شاگردان استاد مستوفی‌فرد بزرگان و پیشکسوتان را حافظه تاریخی و عصاره دانش خوانده و گفت: آنها خاطره و تاریخ علم و دانش هستند. پیشکسوتان اسوه و الگویی برای نسل های آتی هستند. وظیفه ماست آن ها را خوب بشناسیم و حفظ کنیم.

نقش فراموش نشدنی مستوفی‌فرد درموزه مقدم

مصطفی ده‌پهلوان رییس موسسه باستان‌شناسی دانشگاه ‌تهران مستوفی‌فرد را فرد امین و رابط بین دانشگاه‌ تهران و مقدم یاد کرد و گفت: مقدم و همسرش تمام عمرشان را گذاشتند تا گنجینه عظیم از میراث فرهنگی این کشور را گردآوری کردند. و تلاش ها و زحمات مستوفی فرد در راه اندازی موزه مقدم هرگز فراموش نخواهد شد.

استادی دلسوز به مثابه پدری مهربان برای شاگردان

پریشاد مستوفی دختراستاد پیشکسوت این مجلس نیز ضمن قدردانی از موزه ملی ایران و همراهان در برگزاری این مراسم گفت: به خاطر دارم پدرم همیشه دغدغه ایران و میراثش را داشته است و همیشه مانند پدری دلسوز در تلاش برای آموزش و کمک به شاگردانش بوده است.

این جلسه روحیه خیلی خوبی به من داد

این مراسم با صحبت‌های رضا مستوفی‌فرد ادامه یافت. او با قدردانی از برگزار کنندگان و میهمانان گفت: بسیار خوشحالم که در کنار شما هستم. این جلسه روحیه خیلی خوبی به من داد و تمام صحبت‌هایی که انجام شد نیروی فوق‌العاده‌ای به من داد. سال‌های اول آغاز باستان‌شناسی خرسند شدم که توانستم با بریدوود یکی از بزرگترین باستان‌شناسان خارجی همکاری داشته باشم و بعدها از تجربیاتم از کاووش‌ها بخصوص در تپه مارلیک استفاده کردم. این امر برای من شانس بزرگی بود و سعی کردم ان مطالب را به شاگردانم انتقال دهم .

اهدا لوح تقدیر برای استاد دکتر رضا مستوفی فرد

مسعود صالحی باستان‌شناس و از دیگر شاگردان استاد که پیشنهاد دهنده برگزاری این رویداد بود در مقام آخرین سخنران مراتب سپاس خود را از این پیشکسوت ابراز داشته و به خوانش لوح سپاسی پرداخت که به همت برگزار کنندگان موزه ملی ایران با همراهی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده باستان شناسی، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه مقدم، کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران و نشریه فرهنگ موزه تهیه شده بود.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری