• معرفی نسخه خطی عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات به مناسبت پاسداشت هفته کتاب

موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران از غنی ترین مجموعه های آثار اسلامی در دنیاست. و دارای مجموعه ای ارزشمند از سفالینه ها، انواع آثار فلزی و شیشه ای، تزیینات وابسته به معماری، نسخ خطی  علمی و ادبی و آثار نفیس دیگر است، که همه با هم تشکیل دهنده مجموعه ای کم نظیر از آثار  هنری و فرهنگی ایران در دوران اسلامی را در بر دارد.

یکی از آثار به نمایش در آمده در این موزه،کتاب بی نظیری است باعنوان “عجایب‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات”که مربوط به سده ۱۰ هجری­قمری است.

این کتاب اثر “زکریا بن محمّد بن محمود کمونی قزوینی”، یکی از مهم‌ترین متونی است که در زمینۀ موضوع “عجایب‌نگاری” در دورۀ اسلامی نگاشته شده است. در رکن‌های ده‌گانه کتاب مطالبی در چندین باب آمده است، که دو رکن آن اختصاص دارد به: عجایب پرندگان (مرغان) و عجایب انواع جانوران: از جمله جانوران وحشی، دریایی و مارها. این اثر به خط نستعلیق با رقم “الاوحدی الحسینی” بر کاغذ نوشته‌شده است. در رکن مربوط به پرندگان و حیوانات برخی از این حیوانات با رسم تصویر آن‌ها، ویژگی‌های ظاهری و رفتاری حیوان و خاصیت دارویی وابسته به اعضای آن توصیف‌شده‌اند. نام­های حیوانات به عربی آورده شده و به معادل فارسی آن نیز اشاره شده است. از گونه‌های جالب‌توجه که در این کتاب به آن اشاره‌شده یوز ایرانی است که همراه با نقاشی درباره عادات این گربه‌سان و همچنین نحوه استفاده از اجزای بدن او در درمان برخی بیماری­ها اطلاعات دقیقی ارائه‌شده است.

اثر یاد شده به شماره موزه ۲۰۳۴۲ در بخش کتب خطی تالار صفوی موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران در معرض دید مخاطبان قرار دارد.

موزه ملی ایران، ضمن گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی از علاقمندان دعوت می نماید علاوه بر بازدید از این اثر ارزشمند از سایر آثار  و از جمله کتاب های خطی نفیس این موزه دیدن فرمایند.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری