• موزه ملی ایران، میزبان آفریده های هنرمندان خود آموخته

پنجمین نمایشگاه هنرمندان خودآموخته با عنوان ” گونه دیگر خیال ” عصر روز پنج شنبه پانزدهم آذر ۹۷ در موزه ملی ایران گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، این نمایشگاه با حضور سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران ، هادی مظفری، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، عباس عزتی بنیانگذار انجمن هنرمندان خودآموخته ایران وجمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در طی مراسمی ویژه گشایش یافت .

در این مراسم، مدیر موزه ملی ایران ضمن خوش آمد گویی به آیین گشایش پنجمین جشنواره و نمایشگاه هنرمندان خودآموخته در موزه ملی ایران گفت:  موزه ای که آثار مردمان هنرمندی را در خود جای داده که در پهنه تاریخ درخشان این سرزمین پهناور زیستند، خودآموختند ،خود خلق کردند و میراثی را  رقم زدند که حال ما مفتخر بر میراثبانیش هستیم .

هنری ناب و اصیل که از عمق خیالی ژرف و اندیشه ای روشن سر چشمه گرفته و به مرحله ظهور رسیده است و پیام آور فرهنگ و تمدنی شده که بسیاری از جوامع مدرن امروز به بزرگی و حرمتش سرتعظیم فرود آورده اند.

مدیر موزه ملی ایران در ادامه افزود: امروز هم افتخار آن را داریم تا بر اساس وظیفه ذاتی خود میزبان آفریده هایی از هنر خودآموخته معاصر باشیم ، هنری که بخش مهمی از هویت خود را مدیون ریشه های قوی میراث کهن این مرز و بوم بوده و فرصتی شگفت انگیز برای حفظ مواریث هنری خواهد بود . پتانسیل ناشناخته ای که در جغرافیای این سرزمین بزرگ نهفته و گاه به انزوا می رود.

جبرئیل نوکنده تصریح کرد؛ در این نمایشگاه فرم ، رنگ، سبک حرف اول را نمی زنند بلکه ریتم دلنشین و نمایش چشم نوازی از احساسات بی بدیلی است که دور از دغدغه های قواعد آکادمیک، ایده هایش را در آسمان آزاد خیال پرواز داده و دنیای متنوعی از رنگ و نقش وحجم را آفریده است.

نوکنده افزود: بدون تردید این نمایشگاه و فعالیت های جانبی اش می تواند فرصتی مناسب در معرفی هنرمندانی باشد که به هردلیلی ناشناخته بوده و از نعمت اثربخش ارتباط کار هنری با مخاطب بی بهره مانده اند.

از دیگر دستاوردهای آن ایجاد تعاملی صمیمی میان هنرمندان این حوزه، خودباوری بیشتر، کار آفرینی و فعالیت در عرصه جریانات مشترک هنری و فرهنگی کشور خواهد بود.  امید آن دارم در سایه فعالیت نهادهای دولتی و غیردولتی شاهد تبلور روزافزون هنرمندان خودآموخته باشیم .

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران نیز ضمن خوشامدگویی به حضار در مورد نقش موزه ملی ایران در این مراسم گفت: موزه ملی ایران به عنوان موزه مادر، وظیفه مادری خود را ضمن معرفی هنر چندین هزار ساله کشورمان، از هنرمندان خود آموخته نیز انجام داده است.

بنا به این گزارش، نمایشگاه هنرمندان خود آموخته در پنجمین فصل خود مشتمل بر سیصد اثر نقاشی، حجم، کلاژ، ماکت …، از ۴۵ هنرمند از سراسر کشور بوده که در بیانی آزاد و شخصی و به دور از سبک های قراردادی سعی در نمایش ایده ها با  دست های توانایشان داشته اند .

در این مراسم ضمن هنرنمایی گروه موسیقی انجمن هنرمندان خودآموخته از تمبر یاد بود این انجمن نیز رونمایی شد و حاضران امضای خود را ذیل آن ثبت نمودند.

شایان ذکر است در حاشیه برگزاری نمایشگاه هنرمندان خودآموخته،  نشست های تخصصی هم با حضور اساتید و هنرمندان برگزار خواهد شد .

 این نمایشگاه  همه روزه از ۱۶ الی ۲۹ آذر سال جاری از ساعت ۹ الی ۱۷ پذیرای علاقمندان است.

 بنا به تصمیم مدیریت موزه ملی ایران، خانواده های گرامی هنرمندان خودآموخته می توانند ضمن بازدید از این آثار، از دیگر نمایشگاه موزه ملی ایران تحت عنوان” باستان شناسی و هنر سرزمین هلند” به صورت رایگان بازدید نمایند. لازم به ذکر است نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند همه روزه به جز دوشنبه ها تا ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ از ساعت ۹ الی ۱۷ پذیرای علاقمندان است.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

افتتاح پنجمین نمایشگاه هنرمندان خودآموخته با عنوان ” گونه دیگر خیال ” در موزه ملی ایران به روایت تصویر

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری