• موزه ملی میزبان سخنرانی درباره آثار ساسانی جنوب ترکمنستان

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران نشست تخصصی با عنوان “ساسانیان در جنوب ترکمنستان، محوطه‌ها و یافته‌ها” توسط دکتر آیدوقدی قربان‌اف؛ پژوهشگر وابسته به موسسه باستان‌شناسی آلمان شعبه اوراسیا روز شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در سالن نشست موزه ایران باستان برگزار شد.

در این نشست تخصصی نخست دکتر جبرئیل نوکنده ریاست موزه ملی ایران ضمن خوشامدگویی به حضار و میهمانان و تأکید موزه ملی بر دعوت از پژوهشگران بین‌المللی مخصوصاً دانشمندان حوزه ایران فرهنگی برای ارائه سخنرانی در موزه ملی ایران، انجام چنین برنامه‌هایی را موجب آگاهی بخشی به جامعه در خصوص سوابق فرهنگی/ تاریخی کشور دانست.

سپس دکتر یودیت تومالسکی، رئیس موسسه باستان‌شناسی آلمان، شعبه تهران به معرفی آقای دکتر آیدوقدی قربان اف و سوابق پژوهشی وی پرداخت.

دکتر آیدوقدی قربان‌اف فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از دانشگاه آزاد برلین در سال ۲۰۱۰ است که پایان‌نامه خویش را در مورد هپتالیان به رشته تحریر در آورده است و محوطه‌های مختلفی را در کشور ترکمنستان کاوش نموده است.

دکتر قربان‌اف در این نشست ضمن ارائه تاریخچه‌ای از مطالعات باستان‌شناسی در ترکمنستان از سال ۱۸۸۶ توسط ژنرال الکساندر کوماروف و سپس فعالیت‌های باستان‌شناسی در دوره اتحاد جماهیر شوروی تا پس از استقلال ترکمنستان در ۱۹۹۱ به معرفی آثار و محوطه‌های ساسانی در ترکمنستان پرداخت که از گذشته تا حال مورد کاوش قرار گرفته‌اند.

محوطه‌های شاخص ساسانی که در استان‌های مختلف ترکمنستان واقع شده‌اند معرفی گردید که برخی از شاخص‌ترین آن‌ها نساء قدیم، آق تپه (Akdepe، کُنه(کهنه؟) کاهکا(Kone Kaahka)، کوفن(Kufen)، کورا قلعه(Kuren-kala)، خسرو قلعه(Khosrow-kala)، یاریک تپه(Yaryk-depe)، مِلِه هَیرم (Mele Hairam)، ارک قلعه(Erk-kala)  هستند.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری