• بزرگداشت روز جهانی باستان شناسی با برگزاری نخستین نشست لمس تاریخ در موزه ملی ایران

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، روز شنبه ۲۸ مهرماه ۹۷ به مناسبت بزرگداشت روز جهانی باستان شناسی نخستین نشست تخصصی موزه و نابینایان همزمان با افتتاح نمایشگاه آثار حجمی نابینایان برگزار گردید. نشست تخصصی موزه و نابینایان با حضور دکتر جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران)، سید احمد محیط طباطبایی (رئیس ایکوم ایران)، استاد بهرام کلهرنیا (استاد دانشگاه هنر و معماری و عضو انجمن گرافیک ایران)، مرتضی آسمانی(معلم و معاونت استثنایی آموزش و پرورش استان تهران)، زهرا فرمانی(مدیر موسسه موزه مجازی و هنرکودک و مدیر موسسه هنرهای تجسمی بادبادک)، پرستو ولدخان (مدیر کتابخانه نابینایان حسینیه ارشاد)، اردشیر پژوهشی (مدرس و پژوهشگر در حوزه هنر کودک) و جمعی از میهمانان آغازگردید.

در ابتدای این نشست دکتر جبرئیل نوکنده ضمن خوشامدگویی به حاضران بالاخص سخنرانان این نشست گفت حضور متخصصین این حوزه به نشست امروز معنای خاصی داده و نوید آن را می دهد در راه جدیدی که آغاز کرده ایم تنها نیستیم. امروز شاهد گشایش نمایشگاهی هستیم که در عین کوچک بودن، روایت زیبایی از تلاش، توانمندی و پویش گروهی از نوجوانان با استعداد این مرز و بوم است که مسئولیت موزه مادر را در ارائه خدمات برای گروه های نیازمند خدمات ویژه دو صد چندان کرده است. وی افزود موزه ملی ایران خانه هر فرد ایرانی با هر سطحی از ادراک و توانایی است و در راستای فعالیت های معرفی و آموزش خود، به ایجاد حس بالندگی و درک هویت بر مبنای آثار فاخر و ارزشمند این موزه  می اندیشد. نابینایان گروه کثیری از افراد جامعه را تشکیل می دهند و فقدان حس بینایی به معنای نفی درک احساس زیبایی و هویت ملی نیست. نوکنده تاکید کرد که از سال ۹۵ با راه اندازی بخش نابینایان در موزه ایران باستان به استقبال حضور این گروه رفته و با استفاده از سیستم های شنیداری، لمس مولاژ آثار، پرینت های برجسته از نقوش و شناسنامه آثار به خط بریل و همچنین پرینت بروشورهای موزه به خط بریل مسیر و تجربه تازه ای را برای یک مجموعه راهبردی آغاز کرده ایم. فراهم آوردن امکان دسترسی به آثار فرهنگی وظیفه ذاتی هر موزه ای بوده و امروزه موزه های بزرگ و کوچک در دنیا با رویکردهای متفاوتی به آن پرداخته اند. ما نیز این مهم را سرلوحه خود قرار داده و در بازسازی موزه جدید ایران باستان فضاهای ویژه ای به این امر اختصاص خواهیم داد. بویژه در این راستا کودکان و نوجوانان سهم بیشتری از این فعالیت ها را به خود اختصاص خواهند داد و در حمایت از این تلاش ها از هیچ گونه حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

نینا رضایی، رییس اداره معرفی و آموزش موزه‌ ملی در خصوص نحوه شکل‌گیری این کارگاه گفت: مدت ها بود به فکر راه اندازی کارگاه تجسمی کودکان به ویژه دانش آموزان بودیم. من همیشه به این فکر بودم که چرا کودکان نابینا از شرکت در چنین کارگاههای محروم اند تا اینکه در این خصوص با خانم ولدخان صحبت و مشورت می کردم و ایشان از برگزاری چنین کارگاهی استقبال کردند.

با همکاری ایشان دو نفراز مربیان حسی و لمسی نابینایان به ما معرفی شدند تا با ما و بچه ها همراه باشند و به این صورت این کارگاه شکل گرفت. در این کارگاه از ۱۱ نفر از دانش آموزان رده سنی ۱۵ و ۱۶ سال مرکز آموزشی نابینایان نرجس دعوت شد که همراه با مربیان خود در این کارگاه حاضر شدند. در این کارگاه تعدادی مولاژ در اختیار گروه قرار گرفت که آنها با شور و اشتیاق غیرقابل وصفی مولاژ ها را لمس می کردند. تعدادی مولاژ از یک سردیس یک شاهزاده هخامنشی در اختیار بچه‌ها قرار گرفت که به عنوان الگو انتخاب شد و بچه ها با استفاده از خمیر مجسمه سازی و برداشت شخصی خود دست به ساخت نمونه زدند. نتیجه کار نمایشگاه کوچکی شد که در سالن ایران باستان به نمایش گذاشته شده است. در ادامه اعضای پنل با مدیریت استاد کلهرنیا به بحث درخصوص آموزش هنر به افراد دارای شرایط ویژه پرداختند.

استاد بهرام کلهرنیا در ابتدا روز بین المللی باستان شناسی را تبریک گفت و اظهار داشت: موزه ها برای اینکه بتوانند گنجینه های خودشان را در اختیار افراد استثنایی، کم توان یا نابینا قرار دهند باید راهی را بیابند. این راه ها و پیشنهادات باعث ایجاد ارتباط موثرتر، سالم تر و بهتری میان این گروه اجتماعی و مردم و جامعه پیرامون آنها است.

وی در ادامه گفت: ما باید به یاد داشته باشیم همانطور که تمامی انسانهایی که در این جهان زندگی می کنند و شادی ها را در می‌یابند و یاد می گیرند که به درستی زندگی کنند، دیگرانی که کنار ما هستند درست معادل ما و بیش از ما که باید بتوانند از این ویژگی ها بهره مند گردند.

زهرا فرمانی سخنران بعدی این نشست بود، وی گفت: از آقای دکتر نوکنده، خانم رضایی، مدرسه نرجس و کسانیکه در موزه ملی ایران تلاش کردند تا این مراسم برای کودکان بالاخص کودکان با شرایط ویژه تحقق یابد، سپاسگزاری میکنم. وی افزود بیش از ۳۰سال گروه حسی-لمسی کار خود از شورای کتاب شروع کرده و با مجموعه بادبادک کارش را ادامه می دهد. یکی از فعالیت‌هایش آماده سازی کتابی است که تصاویرش برای بچه هایی که قادر به دیدن نیستند را با لمس قابل دیدن کند.

پرستو ولدخان در ادامه نشست ضمن تشکر ویژه از دکتر نوکنده و خانم رضایی گفت: این کارگاه تجربه کم نظیر و متفاوتی برای نوجوانان نابینا بود. دو اتفاق جالب که جایشان در آموزش ویژه نابینایان و کم بینایان به شدت خالی بود بحث آشنایی با میراث فرهنگی و موزه بود و همچنین هنرهای خلاق بود. ایشان افزود متاسفانه در آموزش و پرورش بچه های کم بینا و نابینا جای هنر خلاقه بسیار خالی است که موضوعی بسیار ناراحت کننده است.

مدیر کتابخانه نابینایان حسینیه ارشاد در پایان افزود مولاژها برای کودکان عادی و کم بینا همیشه جذاب بوده، اما لمس این مولاژها برای بچه های نابینا آنها را به دنیایی می کشاند که در حالت عادی امکان تجربه آن وجود ندارد و این تجربه باعث خوشحالی و رضایت آنها شده بود.

مرتضی آسمانی گفت: همانطور که خانم ولدخانی به بعضی مسائل اشاره کردند، متاسفانه کاستی در زمینه آموزش افراد کم توان و ناتوان بسیار است. مدیر کتابخانه نابینایان حسینیه ارشاد در ادامه به افتتاح اولین هنرستان موسیقی نابینایان اشاره کرد و افزود: پیشنهاد داده ایم موزه نابینایان و ناشنوایان ایجاد گردد تا هم بچه های عادی و هم بچه های ویژه از حقوقی یکسان بهره مند گردند.

آخرین سخنران در این نشست سید احمد محیط طباطبایی بود که گفت: امروزه چیزی که حفاظت می شود تفکر انسان است، تفکر انسان ربطی به چشم و گوش و… ندارد. به طور واضح آشکار و ثابت شده است که حافظه دست از حافظه چشم قوی تر است. ندیدن ضعفی را بوجود می آورد که می تواند به یک مزیت در جهات دیگر تبدیل شود.

در پایان نشست نمایشگاه آثار حجمی کارگاه در موزه ایران باستان با حضور اساتید حاضر در برنامه و حضار گشایش یافت.

لازم به ذکر است نمایشگاه مذکور تا روز جمعه ۴ آبان ۹۷ از ساعت ۹ الی ۵ بعد از ظهر در موزه ایران باستان قابل بازدید است.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری