• نشست تخصصی دوره مفرغ گونورتپه ترکمنستان در موزه ملی ایران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، صبح دوشنبه ۱۳۹۷/۹/۱۲ به مناسبت روز باستان‌شناسی آلمان، نشست تخصصی با عنوان “دوره مفرغ گونورتپه ترکمنستان، پژوهشی جدید در شهر سلطنتی دوره مفرغ آسیای مرکزی” توسط دکتر نیکولاس بروفکا از موسسه باستان‌شناسی آلمان، گروه اوراسیا، برلین با حضور سفیر کشور جمهوری فدرال آلمان در تهران، جناب آقای میشائیل کلور برشتولد با همکاری مشترک موزه ملی ایران و موسسه باستان‌شناسی آلمان در ایران، برگزار شد.

در ابتدا دکتر جبرئیل نوکنده، مدیر محترم موزه ملی ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان در خصوص روز باستان‌شناسی آلمان و سابقه روابط فرهنگی و باستان‌شناسی ایران و آلمان و تداوم  چنین همکاری‌هایی به سوابق آقای دکتر بروفکا در ایران اشاره کردند. سپس سرکار خانم دکتر یودیت تومالکسی، رئیس موسسه باستان‌شناسی آلمان در ایران سخنرانی کوتاهی در مورد شخصیت وینکلمن و سخنرانی‌های پیشین همین روز که با همکاری موزه ملی ایران صورت گرفته بود، انجام داد.

بنا به این گزارش؛ پس از آن دکتر نیکولاس بروفکا سخنرانی مفصلی در خصوص محوطه گونور تپه و فعالیت‌ها و یافته‌های آن ارائه نمود.  بروفکا بین سال­های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۲ در دانشگاه کریستین آلبرشت در کیل، زیر نظر پرفسور برنارد هنسل تحصیل کرد و بین سال­های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ در حفاری­های کاستاناس حضور داشت و پایان­نامه دکترای خود را با راهنمایی هنسل در دانشگاه Freie در برلین از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۱ به پایان رساند. ایشان پژوهش‌های مفصلی در اروپا و سپس خاورمیانه و آسیای مرکزی، انجام داده است. وی در کاوش‌های اریسمان در ایران حضوری فعال داشت ولی از سال ۲۰۱۰ به طور مستمر گونور تپه ترکمنستان، مشغول کاوش و پژوهش است.

لازم به یادآوری است؛ گونور تپه شهری بسیار بزرگ حدود یک کیلومتر در یک کیلومتر متعلق به دوره مفرغ حدوداً ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ پیش از میلاد در منطقه دلتای داخلی قدیمی رودخانه مرغاب، در چشم­انداز تاریخی کویر قراقروم است که سال‌های متمادی توسط ویکتور ساریانیدی، باستان‌شناس روس، مورد کاوش‌های بسیارگسترده‌ای قرار گرفته است. در بخش شمالی آن محوطه‌ای مسکونی، در مرکز قلعه با حصار پیرامونی که احتمالاً محل اقامت نخبگان جامعه بوده و پیرامون دیوار منازل مسکونی مردم عادی بوده است. جالب اینکه بسیاری از خانه‌های مسکونی کاملاً به حصار پیرامون قلعه چسبیده‌اند و احتمالاً این دیوار صرفاً نمادی از تضاد طبقاتی بین مردم دو سوی آن و همچنین سمبلی از اقتدار حاکم گونور بوده است.

گونور تپه احتمالاً به دلیل تغییر مسیر رودخانه کاملاً متروک شده و مطالعات باستان‌شناسی نشان می دهند که روابط بسیار نزدیکی میان این محوطه با نواحی شمال شرقی ایران، شرق و جنوب شرق ایران و حتی جنوب غرب و بین‌النهرین وجود دارد. این شهر دوره مفرغ همچنین روابط فرهنگی، تجاری گسترده‌ای با نواحی جنوبی یعنی فرهنگ ایندوس و فرهنگ‌های بومی و محلی آسیای مرکزی در دوره مفرغ (فرهنگ آندرونوا) داشته است.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری