• نشست تخصصی “کودکان نیازمند خدمات ویژه، فرصت های برابر” در سالن نشست موزه ایران باستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، نشست تخصصی”کودکان نیازمند خدمات ویژه، فرصت های برابر” در پاسداشت اولین روز از هفته ملی کودک که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همین عنوان مشترک نامگذاری شده، بعدازظهر دیروز شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در محل سالن نشست موزه ایران باستان برگزار شد.

در این نشست که با حضور جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، سیداحمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران، مرتضی آسمانی معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، کوکب طاهباز مدرس هنرستان ناشنوایان و طراح و تصویرگر کتاب های حسی و لمسی به عنوان سخنرانان اصلی برگزار شد.  ضمن ضرورت حضور همسان کودکان و نوجوانان نیازمند خدمات ویژه با سایر کودکان در موزه ها به بررسی نحوه بازدید، موانع موجود و ارائه راهکارها و همچنین معطوف شدن بیشتر نهادهای مرتبط به همکاری در این امر تاکید کردند.

*ضرورت رفع انزوا پذیری گروه های نیازمند خدمات ویژه از موزه ها*

جبرییل نوکنده ضمن اعلام خوشامدگویی به مهمانان و تبریک روز جهانی و هفته ملی کودک گفت: کودکان سرمایه های اصلی هر جامعه ، وارثان فرهنگ و هویت یک ملت و از همه مهم تر نقش آفرینان فردای هر سرزمینند.

وی نبود یک عضو را عدم نشان یک نقص بلکه یک ویژگی حائز اهمیت خوانده و گفت: هیچ کودکی نبایدبنا به معلولیت یا نیاز ویژه اش برای حضور در مکانی منع شود. موزه ها نیز از این امر مستثنی نیستند.

رییس کل موزه ملی ایران با ارائه خلاصه ای از فعالیت ها یانجام شده برای گروه های نیازمند خدمات ویژه پرداخته و گفت: موزه مادر کشور خانه هر فرد ایرانی با هر سطحی از ادراک و توانایی های ذهنی و جسمی است و  این مجموعه در صدد رفع انزوا پذیری گروه های نیازمند خدمات ویژه  از موزه با آسیب شناسی موقعیت فعلی  خود است.

جبرییل نوکنده به افتخار قرار گرفتن نام موزه ملی ایران در لیست اردوهای بازدید مراکز آموزشی نابینایان اشاره کرد و گفت: دسترس پذیری آسان به منظور آشنایی با پیام وهویت فرهنگی وظیفه ذاتی هر موزه ای بوده و امروزه در موزه های بزرگ و کوچک در دنیا شاهد ارائه این خدمات به شیوه های گوناگون هستیم .

نوکنده در پایان سخنانش علاوه بر ضرورت تغییر مواجهه جامعه با این قشر مبنی بر تمرکز به تواناییهای معلولین خاطر نشان ساخت: خیلی از اوقات معلولین به مانیازمند نیستند این ماهستیم که برای تغییر نگرش های مادی و روزمرگی ها به آن ها نیازمندیم.

*نمایش فیلم کوتاه داستانی سرخابی*

برنامه بعد به “نمایش فیلم سرخابی” به کارگردانی مرتضی آسمانی منتخب بهترین فیلم داستانی کوتاه جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان اصفهان سال ۹۸  اختصاص داشت که  ساده  اما ژرف روابط میان دو همکلاسی ناشنوا را روایت می کند. بازیگران ناشنوایی که نشان می دهند معلولیت یک ضعف نیست.

*رعایت حقوق کودکان نیازمند خدمات ویژه*

مرتضی آسمانی که با  عنوان سخنرانی”دانش آموزان با نیاز های ویژه و ارتباط با جامعه” در این نشست حضور داشت  از ضرورت تغییر نگاه معلولیت به عنوان یک نقص سخن گفت و اظهار داشت:

کودکان با نیازهای ویژه قبل از اینکه هر چیزی باشند کودک هستند یعنی تمام حقوقی که برای بچه های با شرایط معمول متصور هستیم برای آنها نیز باید قائل باشیم. مثل بازی، آموزش رایگان، استفاده از امکانات شهری، سینما، پارک، خیابان، مدرسه و… .

معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ادامه داد: برای احقاق حق او باید شرایط حضورش را در این مکان ها فراهم کرد این شرایط را به عنوان مناسب سازی یاد می کنم یعنی بسته به نوع معلولیت باید فضا مناسب سازی شود تا او از این مکان ها به اندازه داشته هایش بهره ببرد.

*علاقمندی دانش آموزان نیازمند خدمات ویژه به تحقیق و پژوهش در موزه ها*

کوکب طاهباز سخنران بعدی با  عنوان: “موزه ها و کودکان ویژه” بود، ایشان با بیان نقش حساس موزه ها در توسعه دانش بشری در جایگاه  محل نگهداری خالص ترین اطلاعات بشری موزه ها گفت: این نهادهای فرهنگی می توانند با توجه به اهداف و آنچه ارائه می دهند، مراجعین ویژه خود را گروه بندی کنند و خدمات قابل استفاده ای برای هر گروه طراحی و ارائه نمایند. سپس بازخوردهای منحصر بفرد و جدیدی را که از این مراجعین گرفته اند در جهت توسعه اهداف خویش در نظر گیرند.

وی در ادامه گفت: همسان سازی و مناسب سازی فضاها و خدمات به معلولین نیازمند رعایت اصولی ست که هر موزه یا سازمانی با توجه به اهداف خاص خود آنها را به کار می گیرند.

طاهباز نحوه تعامل با جامعه را از مهم ترین مسائل  کودکان و نوجوانان ویژه دانسته و  گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از این نوجوانان در اجتماع احساس تنهایی می کنند.

ایشان ضمن بیان بسیاری از تجارب ارزشمند در خصوص تولید محتوا و کتب حسی و لمسی گفت: موزه ها در حال حاضر باید به بسیاری از این ابزارها مجهز شوند چرا که بسیاری از دانش آموزان ویژه تمایل به تحقیق و پزوهش در موزه ها دارند اما امکانات برایشان مهیا نیست.

او یادآور شد: نابینایی مزیتی را بوجود می آورد که باعث قوی شدن سایر حواس می شود .حتی یک انسان بینا می تواند این تجربه را داشته باشد.

سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران با قدردانی از فعالیت های حوزه کودک در موزه ملی ایران گفت: این موزه به رغم برگزاری چندین رویداد فرهنگی هم زمان اقدام به برگزاری برنامه های بزرگداشت هفته کودک نموده که این حاکی از اهمیت و جایگاه ویژه کودکان در سرلوحه اقدامات موزه مادر کشور  است.

وی ضمن اشاره به تاریخچه طولانی فعالیت های بسیاری از موزه های جهان برای کودکان و گروه های نیازمند خدمات ویژه و ضرورت ترویج این فرهنگ گفت:  با توجه به استعدادهای شایان توجه در  کودکان و نوجوانان گروه های نیازمند خدمات ویژه وقت آن رسیده که چنین وظایفی از جانب مستحب به صورت واجب درآید.

رییس ایکوم ایران در پایان گفت: برای برخورداری از ظرفیت ها و هدایتمندی صحیح  عملکرد در حوزه دانش اموزان استثنایی کشورلازم است تا تفاهم نامه ای میان دو وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با آموزش و پرورش صورت گرفته تا با بهرهمندی از دانش کارشناسانه این دو نهاد فرهنگی بتوانیم استفاده مطلوب از موزه ها را برای کودکان و نوجوانان این گروه مهیا سازیم.

 بر اساس این گزارش، موزه ملی ایران در صبح روز شنبه پذیرای دانش آموزان دبستان ناشنوایان نیمروز ومجتمع آموزشی نابینایان نرجس بود که ضمن بازدید از موزه ایران باستان با روش های مناسب هر دو گروه در ادامه فعالیت در کارگاه های هنری خاطره ای خوش و به یاد ماندنی را برایشان رقم زد.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری