• نشست خبری “نمایشگاهی از آثار باستانی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس” در موزه ملی ایران

صبح روز سه شنبه دهم مهرماه ۱۳۹۷ نشست خبری “نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر هلند به روایت موزه درنتس” در موزه ملی ایران و با حضور دکتر محمدحسن طالبیان (معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، دکترمحمدرضا کارگر (رئیس موزه‌های کشور)، دکترجبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران)، دکتر هارولد روی‌توپان ( رئیس موزه ملی درنتس)، و آقای کورنلس بیجل (معاون استاندار درنته هلند و عضو هیات امنا موزه درنتس ) برگزار شد.

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در ابتدای این نشست خبری در سخنانی به تشریح این نمایشگاه پرداخت و گفت: به‌دنبال تفاهم‌نامه بین دو موزه‌ ایران و هلند مبنی بر برگزاری نمایشگاه متقابل، ابتدا موزه ملی ایران با ۱۹۶ شیء، نمایشگاهی را در هلند برگزار کرد و اکنون این نمایشگاه که شامل آثار تاریخی هلند است در تهران برگزار می‌شود.

دکتر نوکنده خاطرنشان کرد: برخی از ما می‌پرسند چرا نمایشگاه‌هایی از آثار ایران در خارج از کشور برگزار می‌کنید، جا دارد که بگویم این روزها هر روز به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ بازدیدکننده هلندی از موزه ملی ایران دیدن می‌کنند که یکی از دلایل آن دیدن آثار موزه ملی ایران در هلند است که آنها را برای سفر به ایران مشتاق کرده است.

مدیر موزه ملی ایران گفت: این نمایشگاه از سه بخش باستان‌شناسی، سفال قرن ۱۹ و گالری تابلو‌های نقاشی قرن ۱۹ تشکیل شده است و قدیمی‌ترین آثار این نمایشگاه مربوط به ۵۰ هزار سال پیش است.

دکتر هارولد روی‌توپان (Dr. Harold Roy Tupan) نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه‌های متقابل بین ایران و هلند گفت: نمایشگاهی از فرهنگ موزه ایران اکنون در هلند در حال برگزاری است که تجربه بسیار خوبی بود و صد درصد موفقیت‌آمیز عمل کرد.

وی در ادامه گفت: تاکنون ۸ هزار نفر از نمایشگاه ایران مهد تمدن در درنتس بازدید کرده‌اند و امیدواریم تا پایان برگزاری این نمایشگاه تعداد آن به ۱۰۰ هزار نفر برسد. در این میان ۹۹ درصد بازدیدکنندگان هلندی بودند که از میان آنها ۷۰ درصدشان از مناطق غربی هلند مانند آمستردام بودند و یک درصد آنها غیرهلندی و از میان ایرانی‌هایی هستد که در اروپا زندگی می‌کنند.

دکتر توپان در ادامه گفت: «این نمایشگاه دارای سه بخش است و امیدوارم که برگزاری این نمایشگاه دارای نتایج بسیار خوبی باشد و به نزدیکی فرهنگی دو کشور بیش‌ازپیش کمک کند.»

دکتر محمدحسن طالبیان نیز در ادامه این نشست ضمن اظهار خوشحالی از افتتاح این نمایشگاه به این نکته اشاره کرد که در گذشته نمایشگاه‌های ما معمولاً یک طرفه برگزار می‌شد اما چندی است با برگزاری نمایشگاه‌های دوطرفه روبرو هستیم. این نمایشگاه‌ها از پیکره‌هایی برای صلح که شامل تندیس‌های پنلوپه می‌شد گرفته تا نمایشگاه ایران و ارمنستان و موزه لوور همه دوسویه بودند.

دکتر طالبیان گفت: اعتقاد داریم دیپلماسی فرهنگی می‌تواند نسبت به هر دیپلماسی دیگری موفق‌تر باشد و می‌تواند زمینه صلح را بیشتر از هر نوع دیپلماسی دیگر فراهم کند.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: امروزه در شرایطی هستیم که بسیاری از موزه‌ها علاقه‌مندند موزه دائمی در کشور ما برگزار کنند از این رو درصدد توسعه موزه ملی و میدان مشق هستیم. این علاقه نشان می‌دهد که موفقیت ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر بوده است.

کورنلس بیجل (Cornelis Bijl) با اشاره به آنکه معرفی شهر و استان کشور هلند گاهی در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی محقق می‌شود، گفت: مایه افتخار است که موزه ملی ایران با موزه درنتس همکاری می‌کند. وقتی این بحث مطرح شد که با هیات موزه همراه باشم برای آمدن به ایران بی‌درنگ این دعوت را پذیرفتم.

دکتر محمدرضا کارگر با اشاره به آنکه یک اتفاق فرهنگی می‌تواند انعکاس خوبی در رسانه‌ها داشته باشد، گفت: در خصوص برگزاری موزه لوور در ایران شاهد صف‌های طولانی بودیم که بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان تشکیل دادند. برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست می‌تواند علاقه‌مندان حتی گردشگران خارجی را نیز جذب کند. در خصوص نمایشگاه آثار هلند نیز چنین برنامه‌ای را مدنظر داریم و بازدید از این نمایشگاه و موزه ملی در برنامه تورهای خارجی گنجانده شده است.

بخش دوم این نشست خبری به پرسش و پاسخ خبرنگاران با مسؤولان ایرانی و هلندی اختصاص داشت.

توپان در پاسخ به سؤالی درخصوص بیمه آثار تاریخی ایران و هلند در دو نمایشگاه متقابل افزود: از طریق یک شرکت بیمه‌ای آثاری که از سوی هلند به ایران ارسال شده است، بیمه شده‌اند.

جبرئیل نوکنده در پاسخ به سؤالی درخصوص هزینه‌های برگزاری این نمایشگاه و درآمد‌های حاصله از برگزاری این نمایشگاه‌ها گفت: بیمه آثار، حمل‌ونقل هوایی تا فرودگاه امام، کاتالوگ، عکاسی از اشیا و… را موزه درنتس پرداخت کرده است، اما هزینه‌های انتقال اشیا از فرودگاه امام، اقامت مهمانان، ساخت ویترین و فضاسازی نمایشگاه و… از سوی ایران تأمین می‌شود و درآمد‌های حاصل از این نمایشگاه به ایران اختصاص می‌یابد.

محمدرضا کارگر نیز در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤالی در خصوص تبدیل این نمایشگاه فرهنگی به عنوان یک فرصت و رویداد گردشگری گفت: وقتی این نمایشگاه در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود افراد زیادی برای بازدید از این نمایشگاه علاقه‌مند می‌شوند که به‌عنوان‌مثال در نمایشگاه لوور شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای بازدید از این نمایشگاه بودیم.

در خصوص بازدید تور‌های خارجی و تور‌های ورودی به ایران از این نمایشگاه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و چون این نمایشگاه تا فروردین سال آینده ادامه دارد می‌توانیم برای بازدید تور‌های خروجی در دو فصل پائیز و زمستان از این نمایشگاه برنامه‌ریزی کرد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیرات تحریم در برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: من تغییری احساس نکردم و در حوزه فرهنگی هیچ تغییری نسبت به گذشته ایجاد نشده است و اکنون شاهد درخواست‌هایی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های متقابل هستیم و این نشان می‌دهد افراد فرهنگی در دنیا به توسعه فرهنگ کمک می‌کند، سیاست پیچیده است، اما فرهنگ به نزدیکی کشور‌ها کمک می‌کند و تحریم‌ها تأثیری در برگزاری این رویداد‌های فرهنگی نداشته است.

نمایشگاه “آثار باستانی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس” از ۱۰ مهر تا ۱۷ فروردین همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۹ تا ۱۷ در موزه ملی ایران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری