• نشست “گوهر گیاه” و بازدید از کتاب ذخیره خوارزمشاهی

موزه ملی ایران به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برگزار می کند:

نشست گوهر گیاه سخنران؛ نوشاد رکنی به همراه معرفی کتاب ذخیره خوارزمشاهی

 گیاهان دارویی با تاریخ انسان پیوندی تنگاتنگ دارند و همواره نقش مهمی در فرهنگ های گذشته و حال داشته و دارند. ایران در این میان دارای پیشینه قابل توجه ای در استفاده و کاربرد گیاهان دارویی داشته است. موزه ملی ایران با توجه به این پیشینه غنی و به منظور شناسایی و معرفی آثار موزه‌ای مرتبط با طب سنتی و خواص دارویی گیاهان، نشست تخصصی گل و گیاه و معرفی نسخه خطی ذخیره خوارزمشاهی را برگزار می کند.

ذخیره خوارزمشاهی، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتاب پزشکی به زبان فارسی است و شامل یک دوره کامل دایره المعارف پزشکی است که بسیاری از موضوعات مهم پزشکی را در بر می‌گیرد. کلیات پزشکی، تشریح، فیزیولوژی، علل بیماری‌ها، انواع درمان‌ها، بهداشت، دستور تغذیه، جراحی‌ها، بیماری‌های پوستی، داروشناسی و گیاهان دارویی از موضوعات مهم کتاب ذخیره خوارزمشاهی است، به گونه‌ ای که قرن‌ها مأخذی معتبر در آموزش پزشکی بوده است. نگارش این اثر به زبان فارسی- در دوره‌ ای از تاریخ ایران که عربی، زبان علمی بوده است- به لحاظ استفاده عموم مردم از آن اهمیت زیادی دارد. ترجمه‌ های این کتاب به زبان های اردو، ترکی و عبری بیانگر توجه ویژه جهان علمی آن روز به این مرجع مهم پزشکی است.

ذخیره خوارزمشاهی به­خط نسخ و نستعلیق بر کاغذ دولت‌آبادی و در ۱۰۹۳ صفحه نوشته شده است. صفحات نسخ‌نویس دارای جدول شنگرف و ۳۵ سطر در صفحه و صفحات نستعلیق‌نویس بدون جدول و ۲۷ سطر در صفحه است. سر باب­ ها با شنگرف نوشته شده و نسخه بدون رقم بوده و در ­تاریخ ۹۸۶ هجری قمری  کتابت شده است. جلد کتاب از مقوا و تیماج قهوه‌ای است که با ترنج و سر ترنج و لچکی با تزیینات اسلیمی، طلا کوبی شده و سرطبل دار است.

این اثر فاخر مربوط به دوره صفوی است که به شماره موزه ۳۶۰۷  در تالار صفوی موزه دوران اسلامی در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

زمان: چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۳۰

مکان: حیاط شمالی موزه ملی ایران و تالار صفوی موزه دوران اسلامی

Scroll

ابزار دسترس پذیری