• “نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا” در بین مشاهیر برج میلاد تهران

نمایشگاه “نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا” بعدازظهر سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ در موزه مشاهیر برج میلاد تهران گشایش یافت.

آیین گشایش این رویداد مهم فرهنگی که برای اولین بار با مشارکت موزه ملی ایران و برج میلاد تهران شکل گرفت در گالری غربی برج با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا کارگر مدیر  کل موزه ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، مجتبی توسل مدیرعامل برج میلاد تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سفرای کشورهای سوییس، کروات، ترکیه و دیگر مقامات و مدیران شهری همراه بود .

  • اسارت به جرم غنای تمدن و هنر

مجتبی توسل مدیرعامل برج میلاد تهران در مقام اولین سخنران با اعلام خوش آمد به حضار گفت: این اثر فاخرسربازی است اعماق تمدن این سرزمین است و به جرم غنا و تمدن و هنر و توانمندی های سرزمینش به اسارت رفته بود و بعد از ۸۰ سال به وطن خود بازگشته و امروز در بنایی به نمایش درآمده که نشان توانمندی مهندسان ایران امروزی است.

وی در انتها از مساعدت جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران  و وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی برای رقم خوردن این رخداد فرهنگی قدردانی کرد.

  • سفیر فرهنگی در سال های دوری از وطن، پیوند ناگسستنی ریشه ها

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران به عنوان دومین سخنران با ابراز خرسندی از به ثمره رسیدن نخستین همکاری مشترک بین موزه ملی ایران و موزه مشاهیر برج میلاد تهران به عنوان دو نقطه مهم جذب گردشگر در پایتخت اظهار کرد: نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا مربوط به سده پنجم پیش از میلاد، نشانی از شکوه فرهنگ، هنر و تمدن غنی دوره هخامنشی است که در باشکوه ترین اثر معماری این دوره در تخت جمشید جای گرفته بود.

وی ادامه داد: بر این باورم این اثر ارزشمند در طی سال های دوری از وطن هم به عنوان سفیری فرهنگی عمل کرده و توانسته بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان را با فرهنگ و تمدن غنی ایران آشنا ساخته و مایه مباهات و سرافرازی این سرزمین باشد. عناصر فرهنگی و هنری این دیار آن چنان پیوندی با این آب وخاک دارند که دست هیچ غارتگری نمی تواند آنها را از ریشه هایشان دور سازد.

رییس کل موزه ملی ایران در خصوص ضرورت نمایش این اثر در سایر استان های کشور تاکید کرد: این نقش برجسته هخامنشی بی تردید اثری ملی و متعلق به همه مردم ایران است و در اجرای رهنمود و توصیه جناب آقای دکتر مونسان وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر شده برای بازدید مردم فرهنگ دوست در شهرهای مختلف کشور نمایش داده شود. در این راستا استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان پیش تر شاهد برگزاری نمایش این نقش برجسته بوده اند.

وی درآخر بیانات خود افزود: امروز نیز به همت و ابتکار مسئولین برج میلاد تهران این اثر در بلندای برجی جای گرفته که خود نماد عزت و افتخار کلان شهر تهران پایتخت ایران است. برای این نمایشگاه بازدیدکنندگان بیشماری را آرزو می کنم.

  • سخنرانی علمی در باره تخت جمشید

سخنران بعدی مراسم کوروش محمدخانی استاد گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی بود که به ارائه مطالب علمی در خصوص این بنای ارزشمند پرداخت .

  • موزه ها و اثبات هویت تاریخی

سپس  محمدرضا کارگر مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی با تاکید برضرورت بهره گیری از تخت جمشید   و آثار بجامانده از آن دوره به عنوان نمادهای فرهنگی این کشور گفت: بهترین شیوه معرفی و اثبات هویت بازسازی تاریخی از آثار بجامانده است و در این امر موزه ها با اسناد غیرقابل انکاری که در اختیار دارند وبه عنوان مهم ترین نهادهای فرهنگی با ما  صادقانه از حقایق صحبت می کنند.

  • نقش برجسته سرباز هخامنشی نمادی از قدرت هنر ایرانی

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران سخنران بعدی بود که به جایگاه فرا خوانده شد و گفت: کاش برای دختر هفت هزار ساله خیابان مولوی برنامه ریزی صورت گیرد وسایتی ویژه در منطقه مولوی درست شود که محرک فرهنگ و ظرفیت های گردشگری آن محله بوده و منجر به توسعه گردشگری شود.

مسجد جامعی نقش برجسته سرباز هخامنشی را اثری فاخر قلمداد کرده و گفت: در آرایه ها و تزیینات این سرباز نظم و سلسله به نمایش گذاشته شده که توان و اوج هنری را به اثبات می رساند.

عضو شورای شهر تهران درآخر بیانات خود از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه و همکارانش به خاطر بازگشت این اثر به وطن قدردانی نمود.

  • رویدادهای فرهنگی عامل توسعه پایدار شهر تهران: تبدیل ساختمان های میدان مشق به موزه

در ادامه مراسم محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی ضمن قدردانی از پیروز حناچی و همکارانشان برای این رخداد فرهنگی در برج میلاد به عنوان نماد فرهنگی شهر تهران گفت: تعداد زیادی از این قطعات به تاراج رفته و اقداماتی صورت گرفته احتمالا در آینده تعدادی دیگر از این قطعات به کشور باز خواهد گشت. وی تخت جمشید را پدر مهندسی ایران قلمداد کرده و گفت : من سال ها در تخت جمشید مدیر بودم و این یادگار فرهنگی منحصر بفرد رازهای بسیاری دارد که هنوز ناشناخته مانده و ان‌شاءالله این سرباز بعد از سفر به استان های مختلف در موقعیت اصلی خود در تخت جمشید جا خواهد گرفت.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه گفت : خوشبختانه در سال های اخیر نمایشگاه های متقابلی را با موزه های جهان برگزار کرده‌ایم و در صدد هستیم با همکاری های مشترک آماری از آثار ایرانی موجود در دیگر موزه های جهان را شناسایی کنیم .

وی در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی شهر تهران را بیش از انجام کارهای سخت افزاری نیازمند رویدادهای فرهنگی خوانده و گفت: انجام پروژه های فرهنگی پایداری دارد و ما آمادگی همکاری در توسعه موزه ها را داشته و امیدوارم ساختمان های میدان مشق به موزه تبدیل شوند.

  • تخت جمشید برای هزاران سال بعد ساخته شد

پیروز حناچی شهردار تهران در کسوت آخرین سخنران ضمن تقدیر از مسئولان وزارت میراث فرهنگی، کردشگری و صنایع دستی و برج میلاد برای فراهم کردن فضایی برای نمایش و یادآوری تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین گفت:  اسنادی از وجود مدیران زن در تخت جمشید در دست داریم که به عنوان مثال نشان می‌دهند زنان آبستن حقوق بیشتری برای کار می‌گرفتند و جالب این‌که که با وجود تکریم زنان، هیچ تصویری از آن ها در نقوش برجسته تخت جمشید مشاهده نمی شود. و این تفاوت میان فرهنگ شرق و غرب است.

وی در ادامه افزود:  پارسه یا پاسارگاد و پرسپولیس در تاریخ هرودوت تحت عنوان غنی‌ترین شهر زیر آفتاب یاد شده است. این سازه در زمان خود بدون شک یکی از عجایب بشری بود که ساخت آن حدود ٢٠٠ سال طول کشید.

حناچی تصریح کرد: سیستم ساخت و حمل سنگ های این سازه از معادن دوردست نیز خود ماجرای گسترده و پیچیده‌ای است؛٣٠ قوم در آن دوران تحت حاکمیت هخامنشی زندگی می‌کردند. انواع این اقوام را هم در نقوش برجسته تخت جمشید به عیان می‌توان دید، حتی رنگین‌پوستان آفریقایی در آن قابل تشخیص هستند.

شهردار تهران گفت: یکی از عجایب تخت جمشید این است که برای هزاران سال بعد ساخته شد و برای این ادعا نیز ادله محکم وجود دارد. در عمق یک متری کاخ آپادانا چهار لوح کشف شد که محفظه‌های سنگی داشتند و چگونگی ساخت تخت جمشید کاملاً در آن ها توضیح داده شده و این لوح‌ها به طور ایمن مدفون شدند.

حناچی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که در تپه‌های عباس آباد «شهستان» بنیان گذاشته می شد، یک لوح نیز به تاسی از همین اقدام در آن جا دفن شد، عنوان کرد: آثار مکتوبی که از ۵٠٠ سال قبل از میلاد مسیح داریم بسیار بیشتر از آثار ۵٠٠ سال بعد از میلاد مسیح است. مرحوم علامه طباطبایی معتقد بود شخصیت مجهول ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است و ادله تاریخی نیز برای آن ذکر کرد. وی معتقد بود کوروش از بین شاهان هخامنشی با نشانه‌های ذوالقرنین منطبق‌تر بوده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه آنچه امروز برای دیدن آن به اینجا آمده‌ایم تنها یک قطعه بسیار کوچک از آن شاهکار انسانی است، خاطرنشان کرد: معتقدم حکومت هخامنشی با تسخیر قلب‌ها بود که توانست حاکمیت قدرتمندی داشته باشد چرا که کسی نمی‌تواند با زور و اسلحه، قدرت خود را ماندگار کند.

پایان بخش مراسم گشایش رسمی نمایشگاه در محل موزه برج مشاهیر برج میلاد با حضور مقامات حاضر بود؛ طبق اعلان روابط عمومی برج میلاد تهران این نمایشگاه تا ۲۷ دی ماه پذیرای علاقمندان خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر می توانید به تارنمای برج میلاد miladtower.tehran.ir مراجعه نمایید.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری