• پایان کار نمایشگاه “باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس”

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، جبرییل نوکنده رییس کل این موزه به دنبال پایان یافتن نمایشگاه “باستان شناسی و هنر سرزمین هلند” گفت: این نمایشگاه با بازدید ۶۶۶۹۱ نفر در ۹ شهریور ۱۳۹۸ به کار خود پایان داد که از این تعداد بازدیدکننده، ۶۵۳۳۹ نفر ایرانی و سایر آنها از دیگر ملیت ها بودند.
وی گفت: این رویداد فرهنگی توانست تصویری متفاوت از فرهنگ کهن و غنی سرزمین هلند را برای بازدیدکنندگانش ارائه دهد و نگاه آن ها را به بیش از پنجاه هزار سال تاریخ و تمدن این کشور در اروپا را تغییر دهد.
جبرئیل نوکنده افزود: بسیاری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی نمایشگاه، با چنین فرهنگ کهنسالی در اروپا آشنایی نداشتند. این دستاورد مدیون عملکرد موفق دو موزه در ایجاد ارتباط بین فرهنگ ها است. همانگونه که موزه درنتس موفق شد با میزبانی شایسته از نمایشگاه “ایران: مهد تمدن” فرهنگ و هنر غنی ایران را با ریشه های کهن و بیش از دویست هزار سال به مردم هلند و دیگر گردشگران خارجی خود معرفی و موجب تحسین و تقدیر آنها گردد.
رییس کل موزه ملی ایران در خصوص تمدید زمان بازدید این نمایشگاه گفت: در توافق اولیه پایان نمایشگاه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ تعیین شده بود اما با هماهنگی و مساعدت موزه درنتس به منظور جذب بیشترعلاقمندان تا ۹ شهریورماه ۱۳۹۸ تمدید شد.
وی در خاتمه با ابراز خرسندی از پایان موفق نمایشگاه خاطر نشان کرد: خوشحالیم که مانند موزه درنتس و به صورت هم زمان توانستیم میزبان و امانت دار خوبی برای آثار تاریخی فرهنگی آن ها باشیم. با برگزاری این رویدادهای بزرگ فرهنگی توسط دو موزه، دوستی ملت ایران و هلند مبتنی بر شناخت عمیق تاریخی و فرهنگی از یکدیگر بیشتر شده و در حافظه تاریخی آن ها به یادگار خواهد ماند. ما بر این باوریم نسل های آینده هم با تکیه بر این سابقه فرهنگی بر تداوم و استمرار این دوستی اهتمام خواهند ورزید.
یادآور می گردد در نمایشگاه “باستان شناسی و هنر سرزمین هلند” تعداد ۳۳۱ اثر تاریخی-فرهنگی در سه گالری “باستان‌شناسی از “دوره پارینه سنگی میانه” تا “اوایل قرون وسطی” (۸۰۰ – ۴۵۰۰ میلادی) “سفال” و ” نقاشی” (قرون ۱۹ –۲۰ میلادی) به نمایش درآمده‌ بود.
گالری نقاشی این نمایشگاه که دربرگیرنده منتخبی از آثار هنرمندان هلندی و عمدتاٌ شامل مناظر و زندگی روستایی در استان «درنته» بود، بسیار مورد توجه هنردوستان قرار گرفت. یکی از تابلوهای به نمایش درآمده «بر دروازه ابدیت» اثر ونسان ونگوگ بود که به دلیل موضوعیت آن با هلند، از مخزن موزه هنرهای معاصر برای نمایش در این نمایشگاه امانت گرفته شد. همچنین مومیایی طبیعی مرد اکسلورموند از دوره آهن با قدمت ۲۳۰۰ ساله خود بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان بود.
موزه درنتس با قدمتی بیش از ۱۶۰ سال در شهر آسن در استان درنته در شمال هلند قرار گرفته و مجموعه ای از آثار دوره های پیش از تاریخ تا هنر معاصر را در خود گردآورده است.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری