• پویش فرهنگی “حمایت از هموطنان سیل زده در سیستان و بلوچستان” در موزه ملی ایران برگزار شد.

پویش فرهنگی “حمایت از هموطنان سیل زده در سیستان و بلوچستان” بعدازظهر روز دوشنبه هفتم بهمن ماه ۱۳۹۸ در سالن نشست موزه ایران باستان با حضور سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی کشور، سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، روح الله شیرازی رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سید منصور سید سجادی مدیر پژوهش‌های باستان‌شناسی شهر سوخته و دیگر مسئولین و فرهنگ دوستان برگزار شد.

پویش فرهنگی حمایت از مردم سیلزده سیستان و بلوچستان برنامه ای علمی، فرهنگی ارزشمند

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران، شمیرانات و ری در مجلس شورای اسلامی در خصوص پویش فرهنگی حمایت از مردم سیلزده استان سیستان و بلوچستان گفت: این برنامه علاوه برآنکه حرکتی مطابق با سنت و فرهنگ ایرانی-اسلامی و نشانی از  نوعدوستی در مواقع لزوم است، اطلاعات علمی و گرانقیمتی درباره جغرافیا و تاریخ و فرهنگ این بخش از ایران را هم ارایه کرد.

عضو هیئت رییسه کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد: کمسیون فرهنگی آمادگی دارد تا از اقدامات و پروژه هایی که با هدف معرفی و انتقال هرچه بهتر فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی است، حمایت نماید.

موزه‌ها نهادی فرهنگی که نباید نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشند.

جبرییل نوکنده با ابراز خوشامدگویی به میهمانان این رویداد گفت: موزه ها از مهم ترین نهادهای فرهنگی هر جامعه هستند که نباید نسبت به مسائل و مشکلات آن بی‌تفاوت باشند. این پویش فرهنگی نیز با هدف همیاری هموطنان‌مان در منطقه ای است که صاحبان بخش مهمی از فرهنگ، هنر و تمدن این سرزمین و از افتخارات میراث بشراند.

رییس کل موزه ملی ایران با قدردانی از فعالان این رخداد فرهنگی اظهار داشت: این برنامه با مشارکت کمیته ملی موزه های ایران ( ایکوم)، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گروه مشق تاریخ  با یاری آقای حمیدرضا حسینی فعال حوزه تاریخ و میراث فرهنگی برگزار شده است.

نوکنده در پایان موزه ها را پیوند دهنده گذشته به حال و آینده خواند و گفت:  موزه ها نمایش دهنده فرهنگ و هنری هستند که از گذشته تا امروز ادامه پیدا کرده است و این آثار به نوعی بخشی از هویت و شناسنامه فرهنگی مردم این سرزمین‌اند. امیدواریم به سهم خودمان با برگزاری این دست نشست ها جامعه را در اینگونه مواقع حساس کنیم تا به یاری هم میهنان خود بشتابند .

قابلیت های تمدنی شهر سوخته بیشتر از آن است که تاکنون معرفی شده

سید منصور سید سجادی مدیر پژوهش های باستان شناسی شهر سوخته با اظهار خرسندی از این حرکت فرهنگی گفت: استان سیستان و بلوچستان برخلاف برخی از پیش داوری ها از نظر تاریخ باستانی، هنری، فرهنگی و تمدنی دارای نقش مهمی در فلات ایران بوده و قابلیت‌های فرهنگی و تمدنی این منطقه از سرزمین ما بیشتر از آنی است که تا کنون معرفی شده و نیاز به پژوهش های فراوانی در زمینه های گوناگون دارد.

او در ادامه به دیگر شگفتی های شهر سوخته به عنوان یکی از عظیم ترین شهر های فلات ایران با عبارت آزمایشگاه بزرگ در بیابانی کوچک پرداخت و گفت :کشفیات شهر سوخته نه تنها از نظر فرهنگ مادی و عینی دارای اهمیت زیادی است، بلکه نتایج یافته ها و پژوهش ها  در حوزه کار مورخان تاریخ مذاهب ایرانی پیش از اسلام و تاریخ مهاجرت های اقوام ایرانی به فلات ایران اهمیت بیشتری پیدا می کند .

وی با تشریح ویژگی های بناهای اصلی، گورستان، سفال‌ها و یافته های منحصر به فرد این محوطه تاریخی افزود: موقعیت خاص طبیعی شهر سوخته و وجود لایه های شوره و نمک در سطح شهر به حفاظت نمونه های باستانی و اشیا آن کمک فراوان کرده و نمونه های مواد آلی که معمولادر کاوش های باستان کمتر بدست می آیند در آن جا بخوبی باقی مانده اند .

سجادی در پایان به نمادها و نشانه های آب در آثار شهر سوخته اشاره کرده و گفت: شکل جریان آب به تنهایی و یا در ترکیب با دیگر نقوش طبیعی بر روی برخی از اشیای این محوطه دیده می شود که البته بیشتر به ظروف سفالی مرتبط می شوند.

روح الله شیرازی رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این مراسم ضمن بیان فرهنگ و تمدن حوضه بمپور و کاجو و ویژگی های منطقه بلوچستان (بخش جنوبی استان سیستان و بلوچستان )پرداخت و سپس درباره فرهنگهای پیش از تاریخ منطقه و ویزگیهای فرهنگ مادی آنها سخت گفت. وی با اشاره به مکانهای مهم کاوش شده در بلوچستان دست به بازسازی توالی فرهنگی منطقه از دوره آغاز روستانشینی تا شکل گیری شهرهای اولیه در منطقه زد.

پایان بخش نشست نمایش فیلمی درباره شهر سوخته و نتایج پژوهشهای انجام شده در آن بود و پس از آن شرکت کنندگان در تور بازدید با راهنمایی سید منصور سید سجادی از آثار شهر سوخته به نمایش در آمده در موزه ایران باستان شرکت کردند.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری