• گام های نخست تشکیل کمیته ملی سپرآبی در موزه ملی ایران برداشته شد

صبح امروز، سه شنبه بیست و هفتم آذرماه ۱۳۹۷ نشستی با عنوان  ” گام های نخست تشکیل کمیته ملی سپرآبی ” در موزه ملی ایران و با حضور دکتر محمدحسن طالبیان (معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، دکترمحمدرضا کارگر ( مدیر کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی )، دکترجبرئیل نوکنده (مدیر موزه ملی ایران)، پروفسور دکتر فریدریش شیپر(دبیرکل کمیته ملی سپر آبی اتریش و نماینده عالی انجمن کمیته های ملی سپرآبی)، استفان شولتز(سفیر اتریش در ایران)، سید احمد محیط طباطبایی(رئیس ایکوم ایران)، دکتر هادی احمدی (مدیر کل حفظ و احیای بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی)، علی عمرانی(رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی) و جمعی از مسئولین، کارشناسان و علاقه مندان برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، دکترجبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران ضمن خوشامدگویی به میهمانان و حاضران گفت: در موزه ملی ایران درباره موضوع بسیار مهمی به بحث و تبادل نظر نشسته ایم که یکی از رسالت های مهم بشر امروز به حساب می آید. حفاظت و صیانت شایسته تر از میراث فرهنگی بشری در برابر حوادث احتمالی همچون بلایای طبیعی، جنگ، قاچاق، سرقت مسلحانه دغدغه مشترک ماست. میراثی که نسل به نسل به دست ما رسیده و باید به نسل بعدی انتقال یابد. چرا که جوامع متمدن و پیشرفته برای موفقیت واقعی نیازمند نگاه و تکیه بر ریشه های خود است. ارزش های کهن و متنوعی که مرزها را در هم نوردیده و منتج به گفتگویی از جنس صلح و احترام میان جوامع نوین امروزی است .

مدیر موزه ملی ایران در ادامه افزود: همگی بر این باوریم که خسارت میراث فرهنگی جبران ناپذیر بوده و تأکیدی بر لزوم آموزش های لازم نیروهای انسانی برای عملکرد درست و مناسب در مواجهه با خطر، آسیب شناسی، پیش بینی و پیشگیری تهدیدات احتمالی حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است، بی تردید در سایه همکاری های ملی و بین المللی، حفاظت از این ثروت های فرهنگی معنای واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

 نوکنده تصریح کرد: کمیته سپر آبی یکی از کمیته های فعال وابسته به یونسکو نیز می تواند همانند دیگر کمیته های مربوط به حوزه میراث فرهنگی مانند ایکوموس، ایکوم درحفاظت از میراث بشری در برابر تهدیدها یاری رسان و مشاور خوبی باشد و امیدواریم نتایج این کارگاه بتواند گام های نخست برای تشکیل کمیته ملی سپر آبی در ایران را بردارد. به امید آن که هر انسانی خود سپری آبی در حفاظت از آثار تمدن های بشری باشد.

مدیر موزه ملی ایران در پایان از برگزار کنندگان این کارگاه، سفارت اتریش، وزارت امور خارجه، امور بین الملل سازمان، معاونت میراث فرهنگی، اداره کل موزه ها تشکر کرد.

دکتر محمدرضا کارگر رئیس اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی، نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به حضار و ضرورت انجام تشکیل چنین کمیته هایی گفت: انسان جهت حفاظت از دستاوردهای تمدنی خود در طول تاریخ همواره تلاش های زیادی انجام داده است، و امروز وجود این تجارب و دستاورد ها به دلایل مختلف بسیار بسیار اهمیتش نسبت به گذشته واضح تر است.

دکتر کارگر در ادامه افزودند: در جنگ های گذشته خیلی کمتر میراث فرهنگی هدف تخریب دشمن بوده ولی امروزه همانند جنگ هایی که داعش و طالبان به راه انداختند تخریب میراث فرهنگی جزئی ازاهداف جنگی به حساب می آید.

مدیر کل امور موزه های کشور تصریح کرد: تسهیل تفکرات و باورها و ایدئولوژی ها و نگاه های اشتباه به تمدن ها بخشی از این حفاظت است. کشورهای صاحب تمدن از جمله ایران در بخش حفاظت قطعاً نگران ترین کشورها هستند لذا طبیعیست که ما از این گونه پیشنهادات بیشترین استقبال را داشته باشیم.

دکتر محمدرضا کارگر در پایان اظهار امیدواری کردند که تلاش های کمیته ملی سپر آبی روزی به جایی برسد که ما بتوانیم زمینه های تخریب آثار تاریخی را در افکار اجتماعی از بین ببریم و حفاظت از میراث به عنوان یک باور مقدس و عمومی در همه جوامع تبدیل به یک باور جدی شود.

استفان شولتز، سفیر اتریش در ایران سخنران بعدی این نشست بود و گفت: تشکیل این کمیته می تواند ایران را از  بلایای طبیعی، جنگ و مسائلی که هر لحظه ایران و میراث فرهنگی را در خطر می اندازد مثل تهدیدهای سیاسی علیه ایران محافظت نماید.

سفیر اتریش در ایران درخصوص تحریم های جوامع بین المللی بالاخص آمریکا گفت: برخلاف این تحریم ها اتریش علاقه مند بر ایجاد همکاری های مختلف با ایران می باشد. برقراری رابطه با ایران نشانگر توافق همکاری های بین دوکشور است.

وی در ادامه افزود: نزدیک به ۴ ماه پیش با دکتر طالبیان جلسه ای درباره تشکیل کمیته سپرآبی تشکیل دادیم. و همکاری های قوی بین ایران و اتریش نشان دهنده قدرت فرامنطقه ای ایران است.

شولتز در پایان سخنانش از تلاش خود و کشورش اتریش برای فراهم آوردن محیطی مناسب جهت همکاری های مشترک با ایران را عنوان کرد.

دکتر محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کمیته گفتند: ما در رابطه با این موضوع در عرصه بین المللی نهایت همکاری مان را انجام داده ایم و به همکاری ایران با کشور عراق اشاره کرد و گفت: اکنون ما جزء کشورهایی هستیم که برای بعد از جنگ در کشور سوریه نیز در بخش میراث فرهنگی اعلام آمادگی نموده ایم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کشور ما ایران سرزمینی است از بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، خشکسالی و مسائل مختلف که در کنار تلخی ها، همه آن ها تجربیات تاریخی جدید وتجربه های گران سنگی هستند.

از جمله این حوادث، زلزله ارگ بم بود که هم همکاری جهانی وجود داشت و هم همکاری در سطح ملی که این همگرایی و ارزش افزایی بین جوامع در بم اتفاق افتاد.

وی در ادامه گفت: امیدواریم ضمن تشکیل کمیته ملی بتوانیم در هنگام وقوع بحران به کشورهایی که در این کمیته های ملی شریک هستند کمک کنیم.

دکتر محمدحسن طالبیان در انتهای سخنانش ضمن حضور نمایندگانی از ایکوم و ایکوموس در این نشست و موفقیت این کمیته ها در کشور،  در خصوص فعالیت و موفقیت کمیته ملی سپرآبی ابراز امیدواری کرد.

پروفسور دکتر فریدریش شیپر(دبیرکل کمیته ملی سپر آبی اتریش و نماینده عالی انجمن کمیته های ملی سپرآبی)آخرین سخنران این نشست بود که در خصوص چگونگی شکل گیری و تشکیل این کمیته صحبت کرد.

پروفسور دکتر شیپر گفت: ایران و اتریش دو قدرت بین المللی هستند. این دو کشور می توانند با یکدیگر مراودات و همکاری های فرهنگی موفقی داشته باشند که نتیجه این تعاملات راه یابی کمیته های مختلف اتریشی به ایران و مشارکت درباره موضوعات مختلف فرهنگی می باشد.

پروفسور شیپر افزود: کمیته ملی سپرآبی به تازگی در اتریش تشکیل شده است و فعالیتش در سطح ملی در نظرگرفته شده است و پیشنهاد من به شما انجام این فعالیت در سطح ملی است.

دبیرکل کمیته ملی سپر آبی اتریش ضمن اهمیت میراث فرهنگی و حفاظت از آن در مقابل اتفاقات، جنگ، حوادث و بلایای طبیعی گفت: میراث فرهنگی چه ملموس و چه ناملموس نشان دهنده فرهنگ یک کشور است که بیانگر نگاه جامعه چه فردی و چه جمعی می باشد.

شیپر گفت: برای حفظ و نگه داری میراث فرهنگی به مردم نیاز داریم و در اصطلاح بین المللی به این عنوان ساخت ظرفیت از آن یاد می کنیم. شناخت و ساخت ظرفیت برای حفاظت از اموال فرهنگی، میراث فرهنگی و اموال میراث فرهنگی، شناخت و ساخت ظرفیت برای آمادگی در برابر هرگونه عوامل و بلایای طبیعی است.

شیپر تصریح کرد: توانایی انجام این اقدامات وجود دارد اما این که ما ظرفیت ها را بشناسیم مطمئناً پله اول را طی کرده و قدم اول را برداشته ایم. وی همچنین درخصوص معنای ایجاد ظرفیت به این جمله‌ی دکتر نوکنده “به امید آنکه هرانسانی خود سپر آبی در حفاظت از آثار تمدن‌های بشری باشد” اشاره کرد و گفت: من دوست دارم این جمله را با خود به اتریش ببرم و به دانشجویانم ارایه کنم؛ چراکه این جمله تعریفی مناسب برای ایجاد ظرفیت است.

نماینده عالی انجمن کمیته های ملی سپرآبی همچنین گفت: ایران از اولین کشورهای شرکت کننده در کمیته ملی سپرآبی و امضاء کننده این کنوانسیون و پروتکل بود. اتریش ۵سال بعد از ایران کنوانسیون را امضاء کرد و تا به امروز ۱۳۰کشور این پروتکل را امضاء کرده اند.

این پروتکل در کنوانسیون ۱۹۵۴ لاحه و پروتکل ۱۹۹۹ دوم اتفاق افتاد؛ که پایه و ساختار آن اقداماتی در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی در برابر حواث، اتفاقات و بلایای طبیعی است.

شایان ذکر است کمیته بین‌المللی” سپر آبی ” با هدف محافظت از میراث فرهنگی جهان در برابر جنگ‌ها و بلایای طبیعی در ۱۹۹۶ در بسیاری از کشورها شکل گرفته است. از این کمیته به عنوان” صلیب سرخ فرهنگی ” یاد می‌شود و نام آن برگرفته از کنوانسیون لاهه درباره حفاظت از اموال فرهنگی در رویارویی‌های نظامی است. این کمیته نمایندگانی از پنج سازمان “شورای بین‌المللی آرشیوها”، “شورای بین‌المللی موزه‌ها”، “شورای بین‌المللی محوطه‌های تاریخی”، “فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای” و “شورای هماهنگی انجمن‌های آرشیوهای سمعی  و بصری” را در عضویت خود دارد.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری