• گشایش  نمایشگاه مجازی متقابل موزه ملی ایران و موزه معدن آلمان

نمایشگاه های مجازی  ” مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس” به میزبانی موزه معدن آلمان بوخوم  و “انسان  در جستجوی معادن : گزیده ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم  به میزبانی موزه ملی ایران ” چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ گشایش خواهد یافت.

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران  با اعلام این خبر در تشریح آن گفت: موزه ملی ایران و موزه معدن آلمان در بوخوم در راستای تفاهم نامه همکاری که در سال ۱۳۹۶ امضا شد با همدیگر همکاریهای موزه ای دارند و در راستای تعاملات  و برنامه‌های مشترک  این دو موزه  در صدد برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی متقابلی از آثار تاریخی و فرهنگی یکدیگرمرتبط با موضوع معدنکاوی  باستان  بوده‌اند.
وی ادامه داد: با توجه به ادامه محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا در  مرحله اول  نمایشگاه ها به صورت مجازی و  هم زمان از طریق وبگاه های هر دو موزه  برای بازدیدکنندگان در سراسر جهان قابل بازدید خواهد شد.
رییس کل موزه ملی ایران در خصوص نمایشگاه آثار ایرانی گفت : نمایشگاه”  مرگ در نمک ، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس”  به فعالیت های باستان شناسی و  یافته‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهر آباد زنجان  می پردازد و در وبگاه موزه معدن آلمان در شهر بوخوم  آماده بازدید مجازی است.

وی در باره نمایشگاهی که موزه ملی ایران میزبان آن شده است بیان کرد: نمایشگاه  ” انسان  در جستجوی معادن : گزیده ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم ”  در وبگاه موزه ملی ایران  قابل بازید مجازی است در این نمایشگاه  بیش از ۲۰۰ قلم آثار تاریخی و فرهنگی با موضوع تاریخچه معدنکاوی از بیست کشور جهان   از دوره پارینه سنگی تا دوره معاصر به نمایش در آمده است.

او یادآور شد: این نمایشگاه‌های مجازی  ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰ به صورت هم زمان در ایران و آلمان با حضور مقامات فرهنگی دو کشور  رونمایی خواهد شد و این مراسم از صفحه رسمی اینستاگرام موزه ملی ایران به صورت زنده پوشش خواهد داشت .

نوکنده در بیان اهداف  این رویداد فرهنگی بین المللی مجازی گفت: برگزاری نمایشگاه های متقابل از فعالیت‌های مهم و رسالت های موزه ملی ایران در سال‌های اخیر بوده و با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن همکاری موزه‌ها در قالبی مجازی  ادامه یافته و از سویی دیگر برگزاری رخدادهای اینچنین بازتاب نقش موزه‌ها یعنی حضوری التیام بخش در بحران ها را روشن می سازد که همان ایجاد حسی از آرامش و امنیت در مقابله با سایه تجارب تلخ اجتماعی است.

خاطر نشان می گردد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این نمایشگاه ها پس از رونمایی به صورت رایگان و با پیوندهای  “انسان  در جستجوی معادن : گزیده ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم از طریق وبگاه موزه ملی ایران به آدرس
http://irannationalmuseum.ir/Virtula-Tour/Human_Search_for_Resources/ و ” مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس” در وبگاه  موزه معدن آلمان در بوخوم به آدرس https://tod-im-salz.de  در دسترس علاقمندان  خواهد بود۰

Scroll

ابزار دسترس پذیری