• گشایش نمایشگاه های متقابل تک اثر قرآن در موزه های ملی ایران و موزه قرآن کریم

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، شامگاه چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ موزه ملی ایران و موزه ملی قرآن کریم در حرکت فرهنگی متقابلی اقدام به گشایش ” نمایشگاه‌های تک اثر قرآن کریم” کردند.
آیین گشایش این رویداد با حضور دکتر محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث ‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، دکتر محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌ها، سیداحمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، قدرت ابراهیمی مشاور رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دکتر مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری تهران، حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، آیت‌اله سید جمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه، دکتر جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، حجت الاسلام امیر لهراسبی مدیر موزه ملی قرآن کریم و جمعی از موزه داران و فرهنگ دوستان گشایش یافت.
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام امیر لهراسبی مدیر موزه ملی قرآن کریم ضمن خوشامدگویی به میهمانان در باب ظرفیت های موزه ملی قرآن کریم سخنانی ایراد کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه متقابل تک اثر باعث گفتگوی موزه‌ها بوده است و با حمایت بیشتر مسئولین و محققان زمینه‌های رشد و توسعه فعالیت‌های موزه ملی قرآن کریم بیشترخواهد شد.
دکتر جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، سخنران و میزبان بعدی بود، وی ضمن خوشامدگویی به حضار برگزاری نمایشگاه های آثار تاریخی فرهنگی در سطوح مختلف را از اهم فعالیت های موزه ملی ایران دانسته و گفت: سابقه برگزاری موفق نمایشگاه های تک اثر از آثار تحت اختیار خود از جمله ” جام زرین کلاردشت” در موزه کلبادی ساری و ساختمان آموزش و پرورش کلاردشت در سال ۱۳۹۵ و همچنین “نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید” استردادی از آمریکا را در کارنامه کاری این موزه به ثبت رسانده است. در این راستا تداوم برگزاری نمایشگاه های تک اثر می تواند به مرور فرهنگ بازدید از اثر موزه ای را تغییر داده و هر بازدیدکننده ای به روایت های ناگفته یک اثر گوش بسپارد. اما در گامی بالاتر این موزه در صدد برگزاری نمایشگاه های تک اثر به صورت متقابل با موزه های دیگر است.
وی در ادامه افزود: تقارن هفته میراث فرهنگی و ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای آغاز برگزاری نمایشگاه‌های متقابل تک اثر با موزه ملی قرآن کریم بود تا ضمن بهره‌مندی از برکات معنوی کتاب آسمانی نمایش و معرفی نسخه های نفیسی از گنجینه های هردو موزه به عنوان آثار فاخر هنرهای اسلامی مطرح در ایران و جهان صورت گیرد.
دکتر نوکنده در ادامه خاطر نشان کرد: امید آن دارم تا با استمرار این حرکت میان سایر موزه های کشور بزودی شاهد جریانی موثر فرهنگی در زنجیره موزه داری کشور باشیم. (مشروح کامل این سخنرانی در تارنمای موزه ملی ایران قابل دسترسی است).
مراسم شعرخوانی در مدح و ستایش حضرت علی(ع) توسط استاد علیرضا گلبانگ انجام شد و سپس حسن خلیل آبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران سخنران بعدی این مراسم ضمن تقدیر از مجریان در برگزاری چنین حرکت ارزشمند فرهنگی و اشاره به همکاری های موثر با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: عملکرد یکپارچه در مدیریت علمی و فرهنگی باعث می شود تا ایران اسلامی به عنوان مهد تمدن به جایگاه واقعی خود دست یابد.
ادامه برنامه اجرای تحسین برانگیز تواشیح اسماء الحسنی شور ویژه‌ای به مراسم بخشید.
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز با ابراز قدردانی از تلاش دو موزه در برگزاری این نمایشگاه ها گفت: موزه ملی قرآن کریم به نظر می رسد، مظلوم واقع شده در حالی که ظرفیت‌های فراوانی دارد و باید حمایت بیشتری شود. وی افزود: موضوع تسهیل ورود به موزه و موقعیت جغرافیایی آن یکی از موضوعاتی است که به طور حتم آن را در نشست با مسئولان مربوطه پیگیری می‌کنیم.
طالبیان افزود: این ‌نمایشگاه ارزشمند است و تعاملات موزه ها را بیشتر می کند. از این رو از برگزاری نمایشگاه هایی با عنوان تک اثر به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد. او ادامه داد: ساختار موزه قرآن می تواند از ساختار موزه ملی کمک بگیرد و شاهد رونق هرچه بیشتر این موزه باشیم و این موزه به موزه هنرهای قرآنی وهنرهای اسلامی تبدیل شود.
معاون میراث فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: موزه قرآن یک‌ مکان مقدس است و باید حمایت ها از این موزه افزایش یابد و تبدیل به یکی از موزه های بسیار خوب در کشور باشد.
حجت الاسلام سید جمال الدین دین‌پرور، رییس بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه در ادامه مراسم گفت: حضرت علی(ع) اسوه تمام و کمال در علوم، شجاعت، اخلاق، جوانمردی و … است. ایشان در ادامه نقش هنر را در درک مفاهیم اسلامی و آموزه های قرآنی بسیار مهم برشمردند. وی ادامه داد: مشکل بشر امروز گم شدن در ابزار و اختراعات نیست، بلکه گم شدن انسانیت است. گسترش انسانیت نیازمند آشنایی معارف قرآنی و دینی است. وی تصریح کرد: از فرصت های آشنایی نسل جوان با هنر قرآنی و معارف اسلامی باید بهره برد.
محمد رضا کارگر مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور در ابتدا با تقدیر ازعملکرد مبتکرانه جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران در برگزاری برنامه هایی این چنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر حسن حبیبی و دیگر مسئولین وقت در بنیان گذاری موزه قرآن، گفت: ایرانیان پس از پذیرش اسلام خدمات بسیار شایانی برای آن داشته اند، وقتی صحبت از هنرهای اسلامی می شود، نمی توان نام ایران را حذف کرد، در مسجد سازی ایرانیان الگو بودند. در هنر کتاب آرایی و بویژه زمانی که از قرآن صحبت می شود در شاخه های مختلف از جمله خطاطی، تذهیب، تشعیر .. از شاهکارها محسوب شده و همه این ها نقش مهم ایران در شکل گیری هنر و تمدن اسلامی را بارز می کند..
آخرین سخنران این مراسم دکتر حمید رضا قلیچ خانی هنرمند، پژوهشگر ارشد در حوزه خط و خوشنویسی بوده که به معرفی نسخه های قرآن به نمایش در آمده پرداخت. وی ضمن اشاره به ویژگی های منحصر به فرد خط، جلد سازی، تشعیر و .. نسخه قرآن کریم موزه ملی ایران که در موزه ملی قرآن کریم به نمایش درآمده است گفت: این اثر فاخر در قطع رحلی بزرگ مربوط به سال ۹۸۹ هجری قمری دوره صفویه و به رقم شمس الدین عبداالله به خط نسخ ایرانی است.
دکتر قلیچ خانی از جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران درخواست کرد انجام پایان نامه های دانشجویی ارشد و دکتری برای پژوهش و قیاس خط این کاتب با میرزا احمد نیریزی را مورد توجه ویژه قرار دهند. میرزا احمد نیریزی به همراه محمد ابراهیم قومی تلاش کردند تا نسخ ایرانی را ابداع کنند، در حالی که شمس الدین عبدالله ۵۰ سال قبل از نیریزی می زیسته است.
وی در تشریح نسخه قرآن امانی به نمایش در آمده در موزه ملی ایران گفت: این اثر برخلاف نسخه قبلی با ریزترین اندازه نوشتاری به نام خط غبار به صورت طوماری به رقم محمد علی به رشته تحریر درآمده و حدود ۵ متر بلندی دارد و مربوط به سال ۱۲۸۸ هجری قمری دوره قاجار است.
گشایش رسمی نمایشگاه با حضور مقامات و میهمانان انجام شده و هم زمان با پخش زنده نوای روح بخش اذان، به همت ستاد گردشگری شهرداری تهران حامی این برنامه روزه داران گرامی بر سفره افطار ساده در فضایی سرشار از معنویت گردهم آمدند. تعامل این ستاد و موزه ملی ایران در چنین رویدادهایی با هدف رونق گردشگری شهروندان پایتخت صورت گرفته و موجب انبساط خاطر فرهنگ دوستان شده است.
هم زمان با این گشایش، نمایشگاه متقابل تک اثر قرآن کریم در موزه باستان‌شناسی و هنراسلامی ایران آماده شده و از نهم خرداد پذیرای بازدیدکنندگان گرامی خواهد بود.
در انتها به اطلاع دوستداران می رساند در آینده ای نزدیک دومین نمایشگاه متقابل تک اثر در موزه ایران باستان برگزارخواهد شد. جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران ضمن اعلام این مطلب آمادگی این موزه را برای همکاری با سایر موزه های کشور در خصوص برگزاری نمایشگاه های تک اثر را در صورت رعایت ضوابط قانونی اعلام کرد.
نمایشگاه های تک اثر متقابل قرآن کریم در موزه ملی ایران و موزه ملی قرآن کریم تا ۱۰ تیرماه سالجاری همه روزه از ساعت ۹تا ۱۸پذیرای علاقمندان می باشد.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری