• نمایشگاه “دنیای لونگ چوانگ: سلادون لونگ چوآنگ و جهانی شدن” در کاخ موزه چین گشایش یافت.

جبرییل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران اعلام کرد: نمایشگاه “دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن ” امروز دوشنبه ۲۴ تیرماه در ساعت نه و نیم صبح به وقت محلی در کاخ “جایی گونگ” در کاخ موزه شهر پکن (شهرممنوعه) با حضور محمدرضا کارگر رییس اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی، گوآن چیانگ رییس سازمان آثارتاریخی فرهنگی چین، وانگ شی دونگ مدیر کاخ موزه چین، جن شیا دونگ شهردار شهر لی شوئ استان چو جیانگ، چن شو اوا رییس موزه استان چو جیانگ، باقری رییس دیپلماسی عمومی و رسانه، وفایی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و دیگر مقامات عالی رتبه فرهنگی گشایش یافت.

در ابتدای مراسم وانگ شی دونگ مدیر کاخ موزه چین ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: این نمایشگاه علاوه بر موضوع بسیار مهم سلادن به دلیل همکاری موزه های چند کشور پر اهمیت است و از حضور همه آنها قدردانی می نمایم. در ادامه چن شو اوا رییس موزه استان چو جیانگ از ادامه برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرده و سپس جن شیا دونگ شهردار شهر لی شوی با معرفی استان چوجیانگ سومین سخنران بود. پس از آن نوبت به محمد رضاکارگر رسید. ایشان با اعلام رضایت از همکاری موزه ها که منجر به این رویداد بزرگ فرهنگی در شهر ممنوعه به عنوان یکی از پرجاذبه ترین بناهای تاریخی جهان شده.گفت: در جهان امروز که برخوردهای سیاسی بیشترین فضای حاکم بر جوامع را به خود مشغول کرده است، موزه ها تلاش می‌کنند تا گفتگوی فرهنگی را گسترش دهند. گفتگویی که موجبات اصلی بالندگی انسان و گسترش دوستی هاست. وی ادامه داد: این نمایشگاه علاوه بر نمایش هنر و صنعت ساخت سلادن ها در چین، در واقع تلاش می‌کند تا رابطه تمدن ها در گذشته دور را بیان کند. بخصوص رابطه دو تمدن بزرگ ایران و چین که بیش از بیست قرن همکاری های گسترده ای را داشته اند. ایشان ضمن سپاس از حمایت های دکتر مونسان معاون رییس جمهور و ریس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تلاش های جبرییل نوکنده برای حضور ایران در این نمایشگاه قدردانی کرد .

گوآن چیانگ رییس سازمان آثارتاریخی فرهنگی چین به عنوان آخرین سخنران در خصوص اهمیت سلادن و رابطه آن در جاده ابریشم صحبت کرد. پس از آن نوبت به افتتاح اولین قسمت نمایشگاه واقع در کاخ جایی گونگ رسید و مطابق رسم آیین گشایش در چین مقامات عالی رتبه در صحنه حضور پیدا کرده و نوار سبز رنگ مشترکی را در کنار یکدیگر قیچی زدند. محمد رضا کارگر نیز در میان ایشان حضور داشتند.

پس از بازدید این کاخ، نوبت به کاخ رونگ گونگ رسید که قسمت دوم نمایشگاه و در برگیرنده آثار موزه های دیگر کشورها است. از میان ۸۳۳ قلم اشیا این نمایشگاه ۱۰۰ قلم به موزه های ایران، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و امارات تعلق دارد و شمار دیگر آثار از بیش از سی موزه کشور چین گردآوری شده است. قدمت سلادن های به نمایش درآمده از اواخر قرن دهم میلادی تا قرن ۱۹ میلادی بوده و مشتمل بر نمونه های کامل و سالم تا قطعات خرد و شکسته سلادن است که در واقع نشان دهنده حساسیت مجریان امر در اهمیت دادن به سفال به عنوان میراث فرهنگی فاخر کشورشان است. تاکید اصلی این نمایشگاه بر سلادن های لونگ چوآن شهری در جنوب چین است که قدمت ساخت سلادن در آن به ۱۷۰۰ سال قبل بر می گردد. سه منطقه دیگر مهم در زمینه تولید این اشیا استان فوجیان، گواندونگ و جیانگ شی است.

موزه ملی ایران نیز ۱۴ اثر سلادن خود را که نه قلم آنها ممهور به مهر شاه عباس صفوی بوده، زینت بخش نمایشگاه کرده که از قسمتهای بسیار مورد توجه اهل فرهنگ و هنر است.

از نکات حائز اهمیت در این رویداد، تعدادی از سلادن های شرکت داده شده از سوی موزه ویکتوریا و آلبرت و موزه بریتانیا است که نتیجه ذوق و ذهن زیبایی اندیش هنرمندان ایرانی در ابداع الهام گرفته ولی خلاقانه آثار سلادن است.

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران نیز با ابراز خرسندی از فراهم آمدن چنین فضایی فرهنگی هنری در سطح بین الملل گفت: شاید برای اولین بار است که نمایشگاهی با این وسعت بر روی سلادن تمرکز کرده است. پایبندی، ترویج و احیای یک هنر و سنت به عنوان میراث فرهنگی در کشوری با پیشینه تمدنی چین هدف بدیهی در برخورد اول با این نمایشگاه به نظر می آید اما ارزش های بیشتری در فرای آن وجود دارد؛ نخست آنکه حضور موزه های بزرگ در کنار یکدیگر نشان مشترک بودن مواریث فرهنگی و فرامرزی بودن آنها برای همه جهانیان است که موجب دوستی پایدار ملت ها می شود. دوم آنکه حضور ایران در این نمایشگاه نشان می دهد سرزمین ما در گذشته با همتایان و دولت های بزرگ هم عصر خود روابط نزدیک و گسترده ای داشته است.

نینا رضایی رییس اداره معرفی و  آموزش  موزه ملی ایران درباره موضوع نمایشگاه گفت: مخاطب در این نمایشگاه طیف  وسیعی از سلادن ها را می بیند که ویژگی مشترک آنها نگاه عمیق سفالگر به طبیعت است. وی افزود: بهره‌مندی از فضایی تاریخی جریان پیوسته ای را بوجود آورده است که جاذبه رنگ سبز با تنالیته گسترده آن هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. رضایی گفت: در این نمایش بازدیدکننده وحدت در عین کثرت را به خوبی درک کرده است فهم عمیقتری از ظرفیت های هنر و اندیشه مردمان پیش از خود را به دست می آورد.

طبق اعلام روابط عمومی موزه ملی ایران این نمایشگاه تا ۱۲ مهرماه مطابق با ساعات و روزهای بازدید کاخ موزه معروف به شهرممنوعه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ پذیرای علاقمندان بوده و روزهای دوشنبه تعطیل است.

 

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

 

 

Scroll