• مراسم تودیع و تکریم رئیس اداره یگان حفاظت موزه ملی ایران

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، صبح امروز(چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸) مراسم تودیع و تکریم رئیس اداره یگان حفاظت موزه ملی ایران و پژوهشگاه، مصطفی تقی بیگی با حضور جبرییل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، فریدون بیگلری و امید کمالوند معاونین فرهنگی و اجرایی موزه ملی، رضاکیافر رئیس اداره حراست موزه ملی ایران، محمد پور جعفری رئیس حراست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از همکاران یگان حفاظت، مسئولین و کارشناسان ادارات و بخش های این موزه برگزار شد.

در ابتدای مراسم جبرییل نوکنده درباره خدمات مصطفی تقی بیگی صحبت کرد. خلاصه سخنرانی مدیر موزه ملی ایران به این شرح است:

خدای منان را شاکریم و مفتخر به حضور در سرزمینی هستیم  که با داشته های بی شمار تاریخی و فرهنگی از افتخارات تاریخ تمدن بشری محسوب می گردد و بخت یارمان بود که نعمت پاسداشت از این گنجینه بی بدیل را بر ما وظیفه گردانید. اما شاید گزاف نگفته باشم که نیروی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان  یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌های امنیتی کشور نقش اصلی را در صیانت از این مواریث گران سنگ بر عهده داشته، و عملکرد موفقش را مرهون همت و از خود گذشتگی‌های نیروهای خادمی است که خالصانه در جغرافیای بزرگ این سرزمین کهن انجام خدمت کرده و ایمانشان با نام عزیز ایران گره خورده است. بهانه مناسبی است تا به این خانواده بزرگ و تلاشگر خداقوت بگوییم.

موزه ملی ایران نیز در تمام سال های اخیر از ارگان های فعال کشور بوده و رویدادهای فرهنگی بزرگی را رقم زده که بخش بزرگی از موفقیت ها و افتخارات چشمگیر خود را مرهون تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیر یکی از مردان این عرصه و همیاری نیروهای خادمش می داند. مصطفی تقی بیگی در مقام رییس اداره یگان حفاظت موزه مادر کشور در طی سال‌های ۹۴ تا ۹۸ با تکیه بر دانش و تجارب ارزنده خود توانست محیطی امن و پر آرامشی را برای همکاران و بازدیدکنندگان ایجاد نماید.

نگاهی بر کارنامه عملکرد موفق وی گویای این مصادیق است: برگزاری ۵ نمایشگاه آثار تاریخی فرهنگی موزه های بزرگ و معتبر خارجی از جمله ” ارمنستان و ایران خاطره یک سرزمین”، “سیلا و پارس یک خاطره مشترک”، “لوور در تهران”، “باستان شناسی و هنر سرزمین هلند” در این مجموعه با رعایت کلیه تشریفات حفاظتی و امنیتی از بدو ورود آثار تا خروج و بازگشت بوده که از بزرگترین دستاوردهایش نمایش توان حرفه ای و سطح استاندارد موزه ملی ایران به عنوان نماینده کشور در امر مراقبت اشیاء تاریخی فرهنگی امانی بود که از مهم ترین فاکتورهای امر موزه داری و ضرورت های تعاملات بین موزه های بزرگ دنیا محسوب می شود.

مدیریت و تدبیر شایسته در میزبانی بیش از دویست و پنجاه هزار بازدیدکننده نمایشگاه لوور در تهران و رکورد بیشترین آمار بازدید در نمایشگاه های موزه ای بدون هیچ گونه خطا و نقصان بوده است. روزهایی که شاهد حضور بیش از پانزده هزار نفر بازدیدکننده، و همچنین شخصیت‌های سیاسی، چهره های فرهنگی و هنری بوده است.

 همراهی در برگزاری بیش از ۵ نمایشگاه  بزرگ و ارزنده  آثار تاریخی- فرهنگی ایران در فراسوی مرزها با انجام کلیه ضوابط و مراحل قانونی و بهره گیری هوشمندانه از تمامی ظرفیت‌های موجود در رفع موانع و مشکلات که از مهم ترین نتایج آن معرفی فرهنگ، هنر و تمدن غنی ایران در سطح بین الملل بود.

عملکرد مثبت و ارزنده در جابجایی آثار امانی نمایشگاه های متقابل موزه های شهر تهران و استانی، بیش از صد مورد حفاظت اصولی و پیشگیرانه در پذیرش بازدیدهای پرجمعیت تا مرز ده هزار نفر بازدید رویداد بزرگ فرهنگی شب در موزه که از بزرگترین دستاوردهایش ایجاد خاطره ای خوش برای مهمانان نوروزی و دستیابی موزه به یکی از رسالت‌های مهمش در امر معرفی خلاق و ایجاد گردشگری شبانه در تهران بود.

عملکرد موفق در امر مراقبت در ایام شلوغ و پرتردد نوروز که به منظور پاسداشت میراث معنوی توام با اجراهای فرهنگی هنری محیطی و در نتیجه حضور بسیاری از علاقمندان و دوستداران در موزه مادر و اهتمام ویژه به مقوله رعایت استاندارهای حفاظت در مخازن و سالن های نمایشگاه های دائمی و موقت موزه ملی ایران از دیگر نکات برجسته خدمات ایشان است.

آقای تقی بیگی، همکار گرامی، این اشاره به بخشی از تلاش‌های موجدانه شما بود. اما تردیدی نیست محیط یک موزه با حفاظت از آن معنا می گیرد و موزه ملی ایران حضور موثر و خاطره انگیز شما را هرگز فراموش نخواهد کرد. از تمامی زحمات شما قدردانی و سپاسگزاری می نمایم و از آن جا که معتقدم برای خدمتگزاران واقعی اقتدار، بالندگی این مرز و بوم در اولویت قراردارد، امیدوارم در استمرار تلاش های شما با تکیه بر توان و ابتکارتان در هر نقطه از این سازمان منشا برکات باشید. از درگاه ایزد منان برایتان آرزوی موفقیت روزافزون را می نماییم. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.

در ادامه این مراسم مصطفی تقی بیگی پس از تشکر و قدردانی از حضور ریاست موزه و کلیه همکاران در این مراسم گفت: در مدت زمانی که بنده در کنار شما همکاران مشغول به کار بوده ام سعی در تعامل، همکاری و بکارگیری ظرفیت های یگان حفاظت موزه ملی ایران درجهت پیشبرد اهداف حفاظتی را داشته ام .

وی افزود: در همان ابتدای  ماموریت ام  موضوع بازگشایی موزه دوران اسلامی مواجه بودیم که با تمام فراز و نشیب ها و سختی ها درکنار مدیریت محترم موزه ملی ایران و همکاران گرامی در یگان حفاظت کار به نحو احسن به سرانجام رسید و با افتخار و سربلندی کلیه زحمت کشان در این امر، موزه دوران اسلامی بازگشایی شد.

تقی بیگی اظهار داشت: با عنایت به توانمندی جناب آقای دکتر نوکنده در بکارگیری ظرفیت های این موزه در سطح بین المللی، با تراکمی از درخواست های موزه های مهم و مطرح دنیا جهت تعاملات فرهنگی و تعامل اشیاء تاریخی برای برگزاری نمایشگاه های موقت روبرو شدیم؛ که این امر وظیفه یگان حفاظت موزه ملی ایران را همانند سایر بخش های تخصصی دوچندان کرد. با این تفاوت که دغدغه اصلی طرف های خارجی بحث امنیت و حفاظت اشیاء بود که وظیفه آن بر عهده یگان حفاظت قرار گرفت.

تقی بیگی در ادامه صحبتش از فرمانده یگان حفاظت، سردار رحمت الهی تشکر کرده و افزود: رهنمودها و حمایت بی‌دریغ سردار رحمت الهی مشوق بنده برای انجام وظایف محوله ام بوده و مرا یاری رسانده است.

وی همچنین از مدیر موزه ملی ایران دکتر جبرئیل نوکنده تشکر و قدردانی کرد و گفت: همکاری با ایشان برای من مایه افتخار بوده و هست. حجم و حساسیت بالای کار در موزه ملی ایران، مستلزم سرعت و دقت بالایی می باشد.

در انتها مصطفی تقی بیگی از کلیه همکاران موزه ملی ایران و پژوهشگاه که در این مدت با وی همکاری و تعامل داشته اند تشکر کرد. پایان بخش این مراسم ثبت عکس یادگاری همکاران موزه ملی ایران در مقابل ورودی موزه ایران باستان بود.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری