• نخستین بازدید برخط گروهی دانش‌آموزان از موزه ایران باستان

موزه ایران‌باستان صبح روز شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ میزبان ۷۰ نفر از دانش‌آموزان دوه اول دبیرستان میعاد نور واقع در منطقه ۱۲ تهران بود. این بازدید به صورت مجازی با حضور مدیر دبیرستان، معاون فرهنگی و یکی از کارشناسان آموزشی از طریق شبکه آموزشی اختصاصی این مدرسه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱:۳۰ برگزار شد. در آغاز این برنامه جبرییل نوکنده رییس‌کل موزه ملی ایران به عنوان میزبان اصلی به حاضرین برنامه خوش‌آمد گفت و در ادامه فیروزه سپیدنامه رییس موزه ایران باستان و نغمه قزوینی راهنمای این موزه به معرفی بخشی از تاریخ به نمایش درآمده در موزه ایران باستان و همچنین برخی مفاهیم مرتبط با موزه‌داری از جمله چگونگی شکل گیری مکان‌های باستانی، روش‌های علمی دستیابی به آثار،حفاظت و مرمت مواد فرهنگی و… پرداختند. دانش‌آموزان از این طریق با فرهنگ و تمدن ایران از دوره آغاز نگارش تا پایان دوره ساسانی و همچنین محوطه‌های باستانی چون شهداد، شهر سوخته، جیرفت، سیلک و.. آشنا شدند.
جبرییل نوکنده با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین مخاطبین موزه ملی ایران محسوب می شوند، با ابراز خرسندی از این بازدید مجازی گفت: با توجه به اینکه به طور معمول موزه ملی ایران در طول سال تحصیلی همه روزه شاهد حضور پر شور و هیجان دانش‌آموزان مقاطع گوناگون در قالب گروه‌های بازدید است و با توجه به پیامدهای ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا که منجر به ایجاد محدودیت در فعالیت‌های حضوری مدارس و همچنین موزه‌ها شد، موزه ملی ایران تا رفع مشکل شیوع کرونا به منظور حفظ ارتباط خود با این عزیزان از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده خواهد کرد. او بازدید گروهی دانش‌آموزان از طریق شبکه‌های آموزشی مدارس را فرصت مغتنمی برای موزه‌ها برشمرده و گفت: موزه ملی ایران آمادگی دارد تا با برگزاری برنامه‌های مشابه ضمن ایجاد فضایی متنوع در کنار ساعات آموزشی برای دانش‌آموزان، در درک بهتر مفاهیم مرتبط با کتب درسی و همچنین آشنایی با فرهنگ، هنر و تمدن ایران به این میراثبانان آینده یاریگر باشد.
رییس‌کل موزه ملی ایران در پایان ضمن قدردانی از زحمات کادر بهداشت و درمان و آرزوی سلامتی برای تمامی هموطنان ابراز امیدواری کرد: تا مهار ویروس کرونا و رسیدن به شرایط متعادل، موزه ملی ایران آمادگی دارد تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط و همچنین تدوین محتوایی مناسب در بازدید مجازی از موزه‌ها و حفظ زنجیره ارتباط موزه و مدرسه خدماتی را ارائه نماید.

Scroll

ابزار دسترس پذیری