• یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موزه ملی ایران

 به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، عصرگاه امروز یکشنبه ۷ آبان‌ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با همراهی بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی و هیات همراه از موزه ملی ایران بازدید نمود.
یوکیا آمانو که در راستای سفر دیپلماتیک خود و مذاکره با مسئولان کشورمان درخصوص موضوع برجام به ایران سفر کرده، بازدید از موزه ملی ایران را نیز در برنامه سفر گنجاند و با هیات همراه عصر امروز از این مجموعه دیدن نمود. در این بازدید محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران و معاونین فرهنگی و اجرایی موزه ملی فریدون بیگلری و امید کمالوند ایشان را در بازدید همراهی کردند.
این بازدید که از مجموعه‌های موزه ایران باستان، موزه هنر و باستان شناسی دوران اسلامی ایران و نمایشگاه “ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین” انجام گرفت؛ سه ساعت به طول انجامید. آمانو با دقت و توجه بسیار به توضیحات کارشناسان و مسئولان موزه در بازدید از تالارهای مختلف موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی، با سیر تحولی تاریخ و تمدن هزاران ساله ایران آشنا شد.
?آقای آمانو در موزه ایران باستان از آثار مختلفی از جمله سفال پویا نمایی شهر سوخته، آثار شوش، سیلک، تالار هخامنشی، تندیس پنلوپه، تندیس بزرگ زاده اشکانی، تالار آثار ساسانی دیدن نمود. همچنین در بازدید از مجموعه موزه هنر و باستان شناسی دوران اسلامی ایران گچبری‌های تالار سلجوقی، سفالینه های زرین فام، محراب معروف در بهشت، نسخه خطی ثبت شده مسالک الممالک به همراه تصویر و نام نقشه خلیج فارس که در این نسخه خطی ثبت گردیده، چینی های آبی وسفید و تالار قرآن از آثار مورد توجه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.
ایشان همچنین با استقبال از بازدید نمایشگاه ارمنستان و ایران خاطره یک سرزمین نیز با توضیحات کارشناسان از این نمایشگاه نیز دیدن کردند.

 در پایان یوکیا آمانو به رسم یادبود در دفتر موزه ایران باستان چنین نگاشت:
“بسیار خشنودم که آثاری را یافتم که بسیار شبیه آثار موزه شوسوئیـن بود. این نشان می دهد، برای زمان طولانی، ارتباط بسیار خوبی بین ایران و ژاپن، کشور مــن، بوده است.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو
ایشان همچنین در دفتر یادبود موزه هنر و باستان شناسی دوران اسلامی ایران چنین نگاشتند:
بسیار مایلم که ابــراز کنم، احترام فوق العاده ای برای کوشش شما در نگهداری آثار کهــن و زیبا قائلـم. من بسیار خرسندم که درباره جلوه های فرهنگی کشور شما آموختم.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو۲۹ اکتبر ۲۰۱۷”

 

  

Scroll

ابزار دسترس پذیری