• گرامیداشت هفته تهران در موزه ملی ایران برگزار شد.

 صبح چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ تور بازدید موضوعی در گرامیداشت هفته تهران با عنوان “تهران گشت” به روایت آثار موزه ملی ایران در موزه ملی ایران برگزار شد.

در این برنامه که به مناسبت گرامیداشت هفته تهران توسط موزه ملی ایران و با مشارکت شهرداری منطقه ۱۲ و با حضور دکتر جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران برگزار شد، اساتید و کارشناسان خبره باستان‌شناسی همچون دکتر شراره فرخ‌نیا، دکتر اسمعیل اسمعیلی جلودار، دکتر مرتضی حصاری، دکتر حسن مرادی و حمیرا عبدی، تور بازدید موضوعی از آثار موجود در موزه ملی ایران در دو بخش موزه ایران باستان و موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی برگزار نموده و ناگفته‌های بسیاری از هفت هزار سال قدمت شهر تهران به روایت آثار موجود در موزه ملی ایران را برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان ارائه نمودند.

در این برنامه که با استقبال بسیار زیادی از سوی علاقمندان به آثار موزه ملی ایران روبرو شد، قبل از شروع برنامه در سالن‌های موزه، دکتر حصاری و دکتر اسمعیلی در سالن نشست ایران باستان برای آشنایی و درک بهتر مخاطبین از موضوعات به ارائه پاورپوینت پرداخته و خانم فرخ نیا نیز توضیحاتی ارائه دادند. در ادامه اساتید و کارشناسان باستان‌شناسی به همراه حاضرین علاقمند به سالن ایران باستان رفته و دکتر جبرئیل نوکنده توضیحات کلی درباره آثار تاریخی شهر تهران ارائه دادند. سپس دکتر محمداسماعیل اسمعیلی جلودار، عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران درباره بانوی ۷ هزار ساله توضیحاتی ارائه داده و گفتند: این اسکلت به­طور اتفاقی در میدان امین­السلطان واقع در خیابان مولوی تهران کشف شد. در طی دو فصل کاوش این خیابان، ابزارهای متفاوتی متعلق به دوره­های مختلف تاریخی به­دست آمد. مهمترین بخش این کاوش، برخورد به آثار ۷ هزار ساله یعنی دوره مس و سنگ است که سابقه باستان­شناسی تهران را به هزاره پنجم پیش­ازمیلاد می‌رساند. با مطالعاتی که بر روی اسکلت یافت شده انجام شد قدمت آن به ۶۹۵۰ سال قبل اعلام شد. ایشان با اشاره به مطالعات استخوان شناسی انجام شده بر روی این اسکلت گفت: با توجه به شواهد فیزیکی این اسکلت متعلق به بانویی بین ۲۰ تا ۴۰ ساله است. در ادامه برنامه دکتر حصاری درباره آثار گل مهره‌ها و نوشته‌ها و خطوط آغاز نگارش توضیحاتی ارائه نمودند. سپس دکتر فرخ‌نیا درباره آثار قیطریه و دوره عصر آهن در تهران توضیح دادند. ادامه این برنامه در موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی برگزار شد و  دکتر مرادی درباره آثار تهران و ری در دوران اسلامی با توجه به یافته‌های منسوجات از محوطه ری، گچبری‌های و سفال زیبای مینایی قلعه تَبَرک ری توضیحات مبسوطی برای علاقمندان ارائه نمودند. در پایان نیز حمیرا عبدی کارشناس راهنمای موزه دوران اسلامی، در مورد نقاشی های سبک تهران با توجه به نقاشی‌های میرزا ابوالحسن خان غفاری (صنیع‌الملک) و تابلوی نبرد گنجه و سایر آثار مرتبط با تهران توضیحات جالب توجه را ارائه دادند.

———————–
Scroll

ابزار دسترس پذیری