• استقبال عمومی از برگزاری برنامه شبی با موزه

به اهتمام موزه ملی ایران و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و همکاری موزه های عبرت و آبگینه، برنامه شبی با موزه با حضور علاقمندان موزه، اصحاب فرهنگ و رسانه ، گردشگران و  مسافران نوروزی در موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، در این برنامه که با استقبال قابل توجه مخاطبان و علاقمندان روبرو شد، برنامه های  فرهنگی و هنری اجرا شد و دوستداران موزه ها، در عین بازدید رایگان، تجربه ای متفاوت از بازدید  شبانه از موزه را تجربه کردند. هم چنین دکتر بزرگ نیا، مدیر کل استان تهران، دکتر نوکنده، رییس کل موزه ملی و دکتر طباطبایی، معاون ایکوم ایران نیز پس از برنامه، از موزه های آبگینه، عبرت و نقاشی پشت شیشه بازدید کرده و به گقت و گو با دست اندرکاران و بازدیدکنندگان پرداختند.

رییس کل موزه ملی ایران تعداد مخاطبان موزه ملی را در مدت زمان چهار ساعت اجرای برنامه «شبی با موزه» دست‌ کم دو هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار نسبی براساس دستگاه‌های نفرشمار که در گیت ورودی موزه نصب شده بود، از ساعت ۱۹ تا ۲۳ شب گذشته به‌دست آمد و آمار بین دو هزار و ۳۰۰ نفر تا دو هزار و ۴۰۰ نفر بازدیدکننده از موزه ملی ایران متغیر بود.

دکتر نوکنده با بیان این‌که به‌طور معمول و در روزهای پیک نوروز، تعداد ورودی گردشگران به موزه در فضای موزه ملی حدود دو هزار نفر است، در حالی که بازدید شب گذشته گردشگران از این فضای تاریخی تقریبا معادل روزهای پرترافیک دیگر در نوروز بود، ادامه داد: تا لحظه آخر هنوز مردم درخواست ورود به این موزه را داشتند. همچنین غرفه‌های مختلف کودکان و گروه‌های موسیقی، در بخشی از موزه تدارک دیده شده بود.

وی  با تأکید بر این‌که در چنین موقعیت‌هایی موزه باید آمادگی مدیریت بحران را داشته باشد، گفت:‌ اگر پایش دقیق و دقت در این زمینه وجود داشته باشد، بازدید مردم در شب، با بازدیدشان در روز تفاوت چندانی نمی‌کند، اما با توجه به استقبالی که در طول دو سال گذشته از این اتفاق وجود داشت، میزان علاقه مردم به استفاده از این فضاها به‌وضوح دیده می‌شود.

او درباره احتمال برگزاری «شبی با موزه» در زمان‌های دیگری به‌جز نوروز در طول سال، گفت: قرار است کمیته ملی موزه‌ها در جلسه مشورتی با اداره کل موزه‌ها، برنامه‌ریزی برای داشتن «شبی با موزه» از سوی همه موزه‌های کشور داشته باشد تا دست کم یک شب در سال همه موزه‌های کشور در این زمینه فعال شوند.

 رییس موزه ملی ایران با این وجود، انجام چنین برنامه‌ای را نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب دانست و گفت: موزه امکان این را دارد که بتواند به‌طور فصلی یا هر شش‌ماه یک‌بار، چنین برنامه‌های مناسبتی را برگزار کند.

دکتر نوکنده در پاسخ به ایسنا، تامین امنیت در این شرایط در موزه را نیازمند داشتن حساسیت ویژه دانست و گفت: معتقدیم کسانی که در شب، زمان خود را برای دیدن موزه می‌گذارند از جنس موزه هستند. از سوی دیگر، دوست نداریم فضای موزه را پلیسی کنیم هرچند تأمین امنیت به‌صورت نامحسوس حتی نسبت به شرایط و موقعیت‌های دیگر به‌طور ویژه‌تری انجام شد.

 وی ادامه داد: شب گذشته ۴۱۰ دوربین IT در فضای موزه فعال بود و همه فضاهای موزه کنترل می‌شد. یگان حفاظت، راهنماهای افتخاری و پلیس پیشگیری و نیروی انتظامی نیز نقش زیادی در برقراری امنیت داشتند.

 وی با اشاره به تجربه‌ای که از حضور بیش از حد مردم در «شبی با موزه» در سال گذشته داشت، بیان کرد: سال گذشته اتوبوس‌های شهرداری حدود سه هزار نفر را در یک زمان به موزه ملی آوردند. امسال براساس تجربه سال گذشته، تصمیم گرفتیم بهترین حالت را مانند موزه بریتانیا در نظر بگیریم، یعنی هر کسی به موزه وارد می‌شود از گیت عبور کند و در شرایطی که متوجه شدیم، شیء‌ای همراه دارد که ممکن است حتی برای یک لحظه خطرساز باشد، آن را به امانت بگیریم.

رییس کل موزه ملی ایران با اشاره به استقبال خوب مردم از دیدن موزه در شب، تأکید کرد: این ظرفیت در همه موزه‌ها وجود دارد، ظرفیتی با نام «گردشگری شبانه» که نخست باید آن را در شب ایجاد و سپس تقویت کرد و از سوی دیگر، زیرساخت‌هایش را فراهم و راهنماهایش را آموزش داد.

Scroll

ابزار دسترس پذیری