• انتشار کتابی از نتایج مطالعات گل مهرهای تخت جمشید به همت موزه ملی ایران
طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی ایران، کتاب “شاه و نخبگان در شاهنشاهی هخامنشی: گزیده‌ مقالاتی در باب بایگانی باروی تخت‌جمشید” به همت موزه ملی ایران منتشر شده است. جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی در این خصوص گفت: کتاب مورد اشاره به عنوان مجلد نخست از مجموعۀ «گنج ‌آمار ایران باستان: منابع و مطالعات فرهنگ و تاریخ آغازین ایران» ترجمه‌ای است از ده مقاله که پیش از این به زبان انگلیسی در مجموعه‌های مختلف به انتشار رسیده بودند. آنچه که همۀ این مقالات را در کنار یکدیگر گرد هم می‌آورد موضوع مشترک آنها در خصوص شبکۀ روابط شاه با مجموعۀ نخبگان یا همان قوم‌طبقۀ حاکم است که بدنۀ اصلی ساختار قدرت را در دوره هخامنشی تشکیل می‌دادند. نکتۀ دیگر آن است که تمرکز همۀ این مقالات بر تحلیل اطلاعاتی است که بایگانی باروی تخت‌جمشید- یکی از مهم‌ترین منابع تاریخ هخامنشی- در اختیار ما قرار می‌دهند.
طبق گفته ام‌البنین غفوری، مسئول بخش انتشارات موزه ملی ایران، با توجه به استرداد بخش مهمی از گل‌مهرهای باروی تخت جمشید از شیکاگو به موزه ملی ایران، انتشار این کتاب تلاشی است برای انتقال نتایج مطالعات این آثار از سوی پژوهشگران بین‌المللی به فارسی زبانان. کتاب شامل ۱۰ فصل در ۴ بخش موضوعی است و از لحاظ فنی در قطع رحلی کوچک با جلد شومیز و کاغذ گلاسه بصورت تمام رنگی در ۵۱۲ صفحه و شمارگان پانصد نسخه منتشر شده است. علاقمندان می توانند این کتاب را از فروشگاه محصولات فرهنگی موزه ملی ایران خریداری کنند.
عنوان فصول اصلی کتاب به شرح زیر است:
بخش اول: شاه و دربار
مهری از باروی تخت‌جمشید بر روی لوحMDP 11 308  (Louvre Sb 13078)/ مارک گریسون
«صرف‌شده در پیشگاه شاه» خوان داریوش، ایردبمه، ایرتشدونه و کرکیش، شهرب داریوش/ وَوتر هنکلمن
شاهنشاهی در آیینۀ اسناد آرامی تخت‌جمشید/ آنالیزا آتزونی
بخش دوم: مذهب و ایدئولوژی سلطنتی
ضیافت پرنکه: شیپ در پارسه و عیلام/ وَوتر هنکلمن
بخش سوم: نگاهی به نخبگان هخامنشی
مهرها و نخبگان در تخت‌جمشید: ملاحظاتی دربارۀ هنر پارسی در اوایل دورۀ هخامنشی/ مارک گریسون
دربارۀ تپوری‌ها و الواح، دولت‌ها و قبایل: جغرافیای تاریخی زندگی شبانی در قلب شاهنشاهی هخامنشی در منابع یونانی و عیلامی/ وَوتر هنکلمن
یادداشت‌هایی دربارۀ شکار گراز (مهر PFS 2323)/ مارک گریسون
مهر شاهزاده ارشامَه: از تخت‌جمشید تا آکسفورد/ مارک گریسون و وَوتر هنکلمن
بخش چهارم: مرگ شاه
یک بنای یادبود عیلامی: شومَر کمبوجیه و ویشتاسپ/ وَوتر هنکلمن
عبارت «به مرگ خود» در بیستون و تخت‌جمشید/ متیو استولپر
Scroll

ابزار دسترس پذیری