• انتشار کتاب ” پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم “

انتشار کتاب ” پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم “

به همت موزه ملی ایران

طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی ایران، ” پژوهش های باستان شناسی گیلان به روایت فعالیت های استاد محسن مقدم ” به همت موزه ملی ایران منتشر شد. جبرئیل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران در این خصوص گفت: پژوهشهای زنده یاد دکتر محسن مقدم در دیلمان گیلان و آثار یافت شده در طی آن کاوشها موضوع اصلی این کتاب است که اسناد و مجموعه های معرفی شده در آن به همت دو همکار ما حسین عزیزی خرانقی و فریبا معجزاتی گردآوری و بررسی شده است. وی افزود که انتشار این کتاب ادامه تلاشهای پیشین موزه است که در طول آن سعی شده مجموعه های حاصل از کاوشهای قدیمی معرفی و اطلاعات آنها در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

طبق گفته حسین عزیزی خرانقی، آثار حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی ایشان در آرشیو موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و کتاب موجود حاصل مطالعه و مستندنگاری مجدد این آثار در مخازن موزه ملی ایران است. استاد مقدم شاگردان متعددی به جامعه باستان‌شناسی ایران تقدیم کردند که شادروان استاد عزت‌الله نگهبان یکی از آنان بود. وی افزود که کتاب در ۱۳۰ صفحه مصور رنگی و بصورت دیجیتال توسط بخش انتشارات موزه ملی ایران طراحی و منتشر شده است. لازم به ذکر است که نسخه دیجیتال این کتاب از بخش انتشارات وبگاه موزه ملی ایران قابل دریافت است.

طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی محسن مقدم در سال ۱۲۷۹ خورشیدی و در اواخر دوره قاجار در تهران دیده به جهان گشود. پدرش محمدتقی­خان احتساب الملک از صاحب منصبان دربار قاجار بوده است. در سن ۷ سالگی و در سال ۱۲۸۷ همراه با برادر بزرگترش حسن وارد مدرسه آلمانی­ها شد، در سال ۱۲۹۱ خورشیدی  برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت. با شروع جنگ جهانی در سال ۱۲۹۵ خورشیدی به ایران بازگشت و در محضر کمال­الملک در دارالفنون نقاشی آموخت. در سال ۱۳۰۷ در مدرسه صنایع مستظرفه به تدریس مشغول شد. در سال ۱۳۱۵ در پاریس با سلما کویوموجیان ازدواج و به ایران بازگشت و در خانه پدری (محل کنونی موزه مقدم) ساکن و به عنوان مفتش فنی اداره عتیقات منصوب شد. در سال ۱۳۱۶ خورشیدی به عنوان موزه­دار در موزه ایران باستان زیرنظر آندره گدار مشغول به کار شد. ایده تاسیس دانشکده هنرهای زیبا از استاد مقدم بود که در سال ۱۳۱۸ موفق به تاسیس آن شد.

محسن مقدم در سال ۱۳۲۸ در دانشگاه تهران استخدام و به تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و گروه باستان­شناسی پرداخت و در سال ۱۳۳۹ به عنوان سرپرست پژوهش­های باستان­شناسی دیلمان انتخاب شد. طراحی لباس اساتید و فارغ­التحصیلان و آرم دانشگاه تهران نیز از اقدامات ایشان بود.

محسن مقدم با همتی مثال زدنی آثار باستانی را از بازارهای عتیقه جمع‌آوری و در حد توان خود از انتقال آن به خارج از کشور جلوگیری می‌کرد و موزه مقدم دانشگاه تهران امروزه محل نمایش آثاری است که ایشان با هزینه شخصی تهیه کرده بود.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه / جبرئیل نوکنده

مقدمه / محمدحسین عزیزی خرانقی

محسن مقدم، کاوش‌های دیلمان، سرآغازی بر کاوش‌های گیلان) / مصطفی ده پهلوان)

خاطرات استاد محسن مقدم از شروع فعالیت‌های باستان‌شناسی در گیلان، رئیس مأموریت باستان‌شناسی در گیلان

بررسی و ارزیابی ساختار قدرت جوامع ساکن البرز غربی-گیلان و غرب مازندران- در دوره آهن / سامان بابازاده

یافته‌هایی از سنت تدفین دوره‌ اشکانی در نخستین فصل از گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم مجموعه‌ باستانی لیارسنگ‌بن املش / ولی جهانی، مجتبی چرمچیان، بهزاد علی‌طالش، ابوالفضل حسینی

کاتالوگ عکس / سلما مقدم

یافته‌های کاوش‌های محسن مقدم به روایت آثار موزه ملی ایران

Scroll

ابزار دسترس پذیری