• اهدای تندیس دکتر نگهبان به دکتر “وستا سرخوش”در چهارمین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانیان در موزه ملی ایران

 

??عصرگاه امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه، چهارمین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانیان با حضور محمد‌حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، جلیل گلشن، مشاور عالی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، اساتید باستان‌شناسی، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان به باستان‌شناسی در سالن همایش موزه دوران اسلامی، موزه ملی ایران برگزار شد.

?در ابتدای این همایش مدیر موزه ملی ایران ضمن تشکر و خوشامدگویی به مهمانان و اساتید باستان‌شناسی گفت: امروز روز موزه ملی ایران است به این دلیل که از سه بانوی برجسته موزه‌دار قدردانی می‌شود. اولین بانو خانم دکتر حمیده چوبک که کار باستان‌شناسی را از موزه ملی شروع کرد و پس از سالها خدمت دلسوزانه به تازگی بازنشسته شده‌اند. دیگری خانم دکتر وستا سرخوش که پژوهشگری برتر در حوزه پژوهشهای اشکانی و ساسانی، خصوصا سکه شناسی این دوره‌ها است و ارتباط نزدیکی با موزه ملی ایران داشته و دارد. سومین بانو خانم فریده شیرخدایی که سالها سکان‌دار کتابخانه موزه ملی ایران بوده و پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان به باستان‌شناسی در کتابخانه موزه ملی از سعه‌صدر و روی گشاده ایشان همیشه به نیکی یاد کرده و می کنند. همچنین امروز تندیس دکتر نگهبان که یکی از مدیران توانای موزه ملی ایران و باستان شناسی کشور بوده به عنوان قدردانی به خانم دکتر وستا سرخوش اهدا می‌گردد. بنابراین امروز را می توان روز موزه ملی ایران قلمداد کرد.
?در ادامه مراسم محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ما همه مدیون زحمات دکتر نگهبان هستیم. ایشان از افراد برجسته‌ای هستند که کارهای میدانی بسیار زیادی انجام داده‌اند و بنده هم افتخار شاگردی ایشان را در حفاری هفت‌تپه داشته‌ام. همچنین قدردانی از سه بانوی زحمتکش که در زمینه باستان‌شناسی فعالیت کرده و هر یک به نوعی به موزه ملی ایران خدمت کرده‌اند. این رویداد نشانه خوبی از سهم بانوان در انجام کارهای بزرگ خواهد بود. ایشان افزود: موضوع نشست امروز هنر ساسانیان است. هر دوره‌ای ارزش خاص خود را دارد و تلاش برای شناساندن هنر و تمدن هر دوره کار فرهنگی بسیار با ارزشی است. دوره ساسانی دوره طلایی و مهمی در زمینه اقتصادی، فرهنگی، هنری و … در تمدن ایران است و امیدوارم بیشتر از این بتوانیم دوره ساسانی را بشناسیم.
?پس از محمد حسن طالبیان، میلاد وندایی، سردبیر مجله کندوکاو گزارشی از نحوه برگزاری و همچنین بازخورد همایش‌های پیشین باستان‌شناسی و هنر ساسانیان را ارائه نمود.
??در چهارمین همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانیان از دو بانوی میراثبان که سالها در مسیر پاسداشت میراث تاریخی و فرهنگی این سرزمین از جان و دل تلاش کرده بودند تقدیر شد. فریده شیرخدایی که سالها ریاست کتابخانه و مرکز اسناد موزه ملی ایران را برخوردار بوده و دکتر حمیده چوبک که پس از سالها تلاش در عرصه باستان‌شناسی، چندی پیش با سمت مدیریت پژوهشکده باستان‌شناسی بازنشسته گردید در مراسم امروز مورد تقدیر واقع شدند.
??در ادامه این همایش مقالاتی با عناوین: “منظر باستان شناسی فارس، اهمیت، حفاظت و چالش‌های پیش رو” ، “تاریخگذاری سه بنای ساسانی فارس براساس سن سنجی رادیوکربن” ، “نگاهی به ریشه های هنر ساسانی” ، “از ورثرغنه تا وهران و بهرام” ، “سبک شناسی نقوش برجسته ساسانی” از سوی: محمد حسن طالبیان، علیرضاعسگری و مرتضی جمالی، شاهرخ رزمجو، وستا سرخوش و میلاد وندایی ارائه گردید.
??بخش پایانی مراسم با سخنرانی فرهیختگان عرصه باستان‌شناسی چون استاد مهدی رهبر، دکتر هایده لاله، زهرا جعفرمحمدی از سالها تلاش و پویش وستا سرخوش تجلیل و قدردانی شد. در پایان این مراسم تندیس دکتر نگهبان به پاس یک عمر تلاش در پاسداشت و معرفی میراث فرهنگی و باستان شناسی ایران در سطح بین المللی به دکتر وستا سرخوش اهدا شد.

Scroll

ابزار دسترس پذیری