• بازگشت آثار نمایشگاه” ایران فرهنگ کهن بین آب و بیابان “به موزه ملی ایران

??به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران آثاری که طی ۶ ماه گذشته در کشور آلمان تحت عنوان”ایران، فرهنگ کهن میان آب و بیابان” به نمایش درآمده بود روز چهارشنبه ۱۵ شهریور به خاک وطن و به موزه ملی ایران بازگشت.
?جبرئیل نوکنده؛ مدیر موزه ملی ایران در این خصوص توضیح داد: مجموعه ای از آثار موزه ملی ایران و چند موزه دیگر کشورکه در این نمایشگاه به نمایش درآمده بود، روز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه به ایران بازگشت. نمایشگاه” ایران فرهنگ کهن بین آب و بیابان ” از فروردین ماه تا پایان مرداد ماه سال جاری در تالار هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان در شهر بن برگزار شد و شامل آثاری از دوره نوسنگی (روستانشینی) تا آغاز امپراطوری هخامنشی بود. در کنار این نمایشگاه آثار ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی در قالب فیلم به بازدیدکنندگان معرفی شد. همچنین فضایی در مجاورت نمایشگاه به باغ ایرانی اختصاص یافته بود که بازدیدکنندگان را از نزدیک با محیط یک باغ ایرانی آشنا می ساخت.
?ایشان در ادامه گفت:این نمایشگاه تلاش نمود تصویری روشن از ظرفیت های میراث فرهنگی ایران را به نمایش بگذارد. در طول نمایشگاه بیش از صد و هجده هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند و بیش از ۵ هزار جلد از کاتالوگ نمایشگاه به فروش رسید.
? مدیر موزه ملی ایران با توضیح آنکه کاتالوگ نمایشگاه تا پایان شهریور به زبان فارسی منتشر می شود، تاکید داشت: این نمایشگاه بازتاب بسیار مثبتی در رسانه های کشورهای مختلف جهان داشت و به تایید مدیران تالار هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان از موفق ترین نمایشگاهها در جذب بازدید کننده بوده به طوری که بسیاری از بازدیدکنندگان مشتاق به دیدار ایران شدند.
?نوکنده در تشریح مراحل بازگشت آثار گفت: آثار نمایشگاه در روز چهارشنبه گذشته پس از ورود به کشور به موزه ملی ایران منتقل شد. نماینده گمرک در محل موزه ملی ایران مجموعه را ارزیابی و گزارش وضعیت کلیه آثار تکمیل و سلامت آثار تایید شد. با توجه به اینکه تعدادی از آثار مربوط به استانهای خوزستان، کرمان، اصفهان و آذربایجان غربی هستند، برنامه ریزی برای بازگشت آثار به استانهای مبدا از هفته های آینده صورت خواهد گرفت و آثار موزه ملی ایران نیز تحویل امنای اموال مربوطه خواهند شد.
ایشان در پایان اضافه نمود: لازم به ذکر است با اینکه مجموعه های آثار ایران به کشور بازگشته اما نمایشگاه های جانبی از جمله باغ ایرانی و فیلم آثار ایران در فهرست میراث جهانی تا ۲۳ مهرماه در شهر بن در معرض دید بازدیدکنندگان خواهد بود.

Scroll

ابزار دسترس پذیری