• برگزاری نشست تخصصی- علمی “موزه‌های پایدار و حفاظت پیشگیرانه ” در موزه ملی ایران

امروز دوشنبه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ نشست تخصصی- علمی با عنوان «موزه‌های پایدار و حفاظت پیشگیرانه در موزه‌ها براساس تجربیات به دست آمده در موزه تاریخ هنر وین» توسط خانم دکتری فرانک بحرالعلومی با حضور علاقمندان، کارشناسان موزه و دانشجویان در تالار نشست موزه ملّی ایران برگزار شد.

در این سخنرانی دکتر بحرالعلومی با اشاره به موزه های تاریخ هنر وین شامل هفت موزه زیر مجموعه که اشیایی از پیش از تاریخ تا دوران معاصر را در خود جای داده اند، در خصوص تجربیات خود در زمینه حفاظت پیشگرانه صحبت کرد. ایشان در این خصوص گفتند برای نگهداری صحیح مجموعه های بزرگ اشیا، معرفی و نمایش دائم یا دوره ای آنها باید محیط­های نگهداری و مخازن موزه­ها به طور مداوم پایش شده و شرایط محیطی آنها تحت کنترل قرار می‌گیرد. بحرالعلومی افزود هدف از تلاش مرمتگران، مدیران کنترل شرایط محیطی و مسئولین تآسیسات در موزه­ها ایجاد شرایطی مناسب برای اشیا در حین نمایش و در انبار است تا کمترین میزان آسیب به آنها وارد شود و نیاز به مرمت مداخله گرانه به حداقل برسد. اما این کنترل شرایط محیطی در عمل چگونه است؟ موزه­ها برای حفظ اشیا خود به طور روزمره چه نکاتی را باید رعایت کنند و به چه تمهیدات و تجهیرات نرم افزاری و سخت افزاری نیاز دارند؟ موزه­ها چگونه می­توانند در کاهش آلودگی محیطی و پایداری محیط زیست نقشی موثر، نه بصورت نظری بلکه در عمل، ایفا کنند؟ وی در ادامه گفت کارشناسان موزه­های تاریخ هنر وین به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه­های موزه­ای در دنیا توانسته­اند راه­حل­ها و پاسخ­های درخوری برای این سوالات و بسیاری سوالات دیگر در زمینه پایداری و حفاظت در موزه­ها ارائه کنند که در صحبت امروز به برخی از آنها پرداخته شد. وی با اشاره به اینکه  هنوز مسائل حل نشده بسیاری در این موزه­ها وجود دارد تاکید کرد که عزم عمومی همکاران و مدیران موزه­ها، مثل تمامی موزه­های دنیا در جهت بهتر کردن شرایط و داشتن نقشی در پایداری محیط زیست انسان است.

دکتر فرانک بحرالعلومی تحصیلات خود را در زمینه فیزیک و سالیابی قلعه‌های اتریش به انجام رساند و اکنون در موزه تاریخ هنر وین مشغول به فعالیت است. ایشان سال‌های زیادی مسئول آزمایشگاه ترمولومینسانس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بود و در ۱۰ سال اخیر تجربیاتش را برای حفاظت پیشگیرانه و نصب تجهیزات سنجش دما و رطوبت در اختیار موزه ملّی ایران قرار داده است. یکی از انتشارت مهم ایشان در باستانشناسی کتاب سالیابی در باستان‌شناسی از اولین نمونه‌های منتشر شده در زمینه باستان‌سنجی است که توسط انتشارت سمت منتشر شده است.

Scroll

ابزار دسترس پذیری