• برگزاری وبینار مشترک روسای موزه های ایران و روسیه: کوشش در تعمیق و توسعه روابط فرهنگی دو کشوراز دریچه موزه ها

ظهر امروز سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ روسای موزه های ایران و روسیه در وبینار مشترک “همکاری های مشترک موزه های دو کشور ایران و روسیه” به بحث و گفتگو درباره لزوم توسعه همکاری های بین موزه ای پرداختند.
این نشست مجازی به همت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور با حضور جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، مهدی قیصری معاون بخش موزه های آستان قدس رضوی، قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و از روسیه میخاییل پیاتروفسکی رییس موزه دولتی ارمیتاژ، ترگلوآ رییس موزه تریتیاکف، تارانتینوا رییس موزه تزارهای روسیه، ایرینا پاپوا رییس انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم، الگا چردانسوا معاون باغ موزه دولتی رئسیه، یفیم رضوان معاون موزه قوم شناسی پتر کبیر، لیوبوف موسیینکو رییس موزه تاریخ ادیان ایران برگزار شد. شرکت کنندگان هرکدام ضمن معرفی اجمالی از موزه خود به ارائه پیشنهادات در خصوص نحوه همکاری های مشترک پرداختند. از موارد مطروحه و حائز اهمیت در این وبینار می توان به تلاش در تقویت و توسعه تعاملات بین موزه های دو کشور و ایجاد بستر مناسب برای انجام رویدادهای فرهنگی بزرگ و مشترک اشاره کرد. همچنین اظهار امیدواری کردند که ادامه تشکیل این نشست به صورت متناوب و دوره ای در دستور کار قرارگیرد. همچنین با توجه به شرایط و محدودیت های ناشی از همه گیری کوید ۱۹ برگزاری نمایشگاهی به صورت مجازی مطرح شد تا پس از رفع بحران موجود همان نمایشگاه ها به صورت عملی در موزه های دوکشور برگزار گردد. از دیگر موارد شایان توجه موضوع ایران شناسی بود که از شاخه های مهم مطالعاتی در موزه های روسیه اعلام شد.
جبرییل نوکنده نیز در سخنان خود تاکید کرد که موزه ملی ایران مایل به گسترش همکاری های فی مابین است و با اشاره به سابقه برگزاری نمایشگاهی با عنوان ” شاهکارهای ساسانی موزه ارمیتاژ” در موزه ایران باستان در سال ۱۳۵۲، آمادگی همه جانبه این موزه را برای تداوم این روابط فرهنگی دیرینه اعلام نمود.

 

Scroll

ابزار دسترس پذیری