• به یاد “حافظ” از دریچه موزه ملی ایران

در گاهشماری ایرانیان بیستم مهر یادآور بزرگداشت لسان الغیب حافظ شیرازی است.
موزه ملی ایران همگام با ایرانیان به پاسداشت این روز نسخه خطی دیوان اشعار، اثر گرانسنگ این شاعر شیرن سخن پارسی را به مخاطبان و همراهان معرفی می کند.
دیوان خطی «حافظ» مصور و با بیش از چهار سده قدمت به عنوان یکی از شاهکارهای هنری دوره صفوی و از نفیس‌ترین نسخ خطی ادبی- هنری این دورۀ در موزه ملی ایران است.
این اثر نسخه ای مصور از اشعار لسان الغیب حافظ شیرازی، شاعر غزل سرای سدۀ هشتم هجری قمری، که خط آن نستعلیق و با رقم شاه قاسم است که بین سال های ۱۰۲۶ تا ۱۰۳۸ هجری قمری، کتابت و نوشته شده، شامل ۲۸۲ صفحه بر روی کاغذ معمولی نخودی رنگ که ۵ صفحه آن مصور بسیار ظریف و ممتاز با موضوعاتی نظیر مجالس بزمی، عرفانی و … است که متناسب با موضوع غزلیات دیوان جلوه‌نمایی می‌کند، ضمن این که تمام اوراق این دیوان دارای جدول‌بندی به زر تحریردار و کمندکشی به طلا می‌باشد.
این دیوان دارای یک سرلوح مذهب منقش در صفحه اول آن است. جلد این اثر ادبی و هنری فوق‌العاده نفیس تیماج مشکی با نقوش طلایی است و تمام صفحات آن با حاشیه گلبرگ طلایی نقش گردیده است.
نگارگر آن رضا عباسی هنرمند چیره دست دوره صفوی است و تمامی آثار به خط هنرمند با عنوان “رقم کمینه رضا عباسی” امضاء شده است.
عناوین نقاشی های این کتاب با بیت آغازین ابیات نوشته شده در کتیبه های هر مجلس نام گذاری شده اند.
یکی از صفحات مصور این کتاب به : “در عهد پادشاه خطا بخش جرم پوش” مشهور است که در آن ویژگی های نگارگری ایرانی مکتب اصفهان مشاهده می شود.
در عهد پادشاه خطا بخش جرم پوش
حافظ قرابه کش شد و مفتی پیاله نوش
صوفی در پای صومعه زکنج خم نشست
(صوفی ز کنج صومعه با پای خم نشست)
تا دید محتسب که سبو می کشد بدوش
دیوان حافظ به شمارۀ موزه ۹۲۱۰ در تالار صفویه موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران موزه ملی ایران نگه داری می شود.
علاوه بر اثر یاد شده آثار فاخر دیگری از هنر ایرانی-اسلامی در موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران به نمایش گذاشته شده است که چشم هر بیننده را به خود خیره می کند.
موزه ملی ایران به مخاطبان و همراهان یادآور می شود که زمان بازدید در شش ماهه دوم سال همه روزه به غیر از تعطیلات ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ است.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

Scroll

ابزار دسترس پذیری