• بیست و یکمین گردهمایی سالیانه باستان‌شناسی کشور با حضور وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در موزه ملی ایران

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باستان‌شناسان در خط مقدم حوزه میراث‌فرهنگی هستند. باستان‌شناسی هم علم و دانش است، هم هنر است و هم مهارت به حساب می‌آید.
به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ در بیست و یکمین گردهمایی باستان‌شناسان ایران که در محل سالن آمفی تئاتر موزه ملی ایران برگزار شد، در سخنانی گفت: صحبت‌های باستان‌شناسان پیشکسوت بسیار مفید است و در این مراسم بزرگان زیادی هستند که از حضور تمامی آن‌ها می‌توان درس یاد گرفت.
او اضافه کرد: من چندی پیش به الموت رفته بودم. حقیقتا بالارفتن از آن سخت است. در بازدید از الموت بزرگان و پیشکسوتانی مانند خانم دکتر چوبک با توجه به علاقه‌ای که به کار دارد با توان و قدرت این مسیر را بالا می‌رفت. بزرگان این گونه هستند. باید قدر همه آن‌ها را دانست.
ضرغامی ادامه داد: باستان‌شناسی هم علم و دانش است هم هنر است و هم مهارت به حساب می‌آید. ریشه همه این‌ها یک عشق و انگیزه خاصی است که محرک اصلی برای باستان‌شناس است. آن عشق و علاقه است که به باستان‌شناس توان و قدرت می‌دهد. از هر پروژه‌ای که کاوش می‌شود یک حرف جدید و یک تمدن جدید به دست می‌آید. قرآن وقتی درباره خرابه‌هایی که عبور می‌کنیم، صحبت می‌کند تاکید دارد که از برون به درون برسیم و به تعبیری درس بگیریم و مایه عبرت ما شود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: ما باید با مردم حرف بزنیم. باستان‌شناسان باید با مردم حرف بزنند. ممکن است برخی از مردم از باستان‌شناسی اطلاعات کمی داشته باشند و باید فرهنگ‌سازی کنیم. ما امروز مشکل فرهنگی داریم. حوزه باستان‌شناسی نیز باید کار فرهنگی کند در حوزه باستان‌شناسی باید از علم ارتباطات و رسانه استفاده شود. ما ماموریت داریم که بگوییم باستان‌شناسی مهم است.
ضرغامی یادآور شد: ایران مهد تمدن است، ۱۹ هزار تپه تاریخی در کشور داریم. ایران در دل خود پر است از اشیا و آثار تاریخی با این حال با پدیده قاچاق مواجه هستیم.
او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: باستان‌شناسان ما نخبه هستند. این‌ها همه جزو انسان‌های شناخته شده هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب این‌ها جزو بیت‌المال هستند بنابراین این افراد را باید تجلیل و تکریم کرد و قدر آن‌ها را بدانیم. باستان‌شناسان خط مقدم میراث‌فرهنگی ما هستند و از همه آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم که با همین انگیزه بتوانیم به کشور عزیزمان خدمت کنیم.

Scroll

ابزار دسترس پذیری