• تبریک نوروزی رییس کل موزه ملی ایران و تشریح رویدادهای نوروز ۱۴۰۲

موزه ملی ایران هم‌زمان با  آغاز سال نو و پاسداشت نوروز باستانی و تقارن فرخنده آن با ماه مبارک رمضان ویژه برنامه‌هایی را با شعار بهار در بهار موزه ملی ایران تدارک دیده و میزبان نوروزی بازدیدکنندگان و علاقمندان خواهد بود.

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران ضمن شادباش به مناسبت سال نو و آرزوی سلامت و سرافرازی تمامی ایرانیان در تشریح این برنامه‌ها گفت:

به رسم هرساله در گرامیداشت نوروز آیین کهن ایرانی،موزه مادر کشور این‌بار نیز تلاش کرده تا رویدادهای متنوعی با هدف جلب رضایت  بازدید کنندگان نوروزی تدارک ببیند و خاطره‌ای خوش و فراموش نشدنی را از قلب تپنده هزاران سال فرهنگ و تمدن ایران برای مهمانان خود به یادگار رقم زند.

وی در کنار نمایش ثابت آثار فاخر در موزه ایران‌باستان و موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی  برگزاری نمایشگاه‌های موقت را فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر  با تاریخ و فرهنگ ایرانی خوانده و گفت : در نوروز ۱۴۰۲ پنج  نمایشگاه‌ برای بازدید میهمانان نوروزی تدارک دیده شده‌است، نمایشگاه گزیده‌ای از یافته‌های پژوهش‌های باستان‌شناسی در سال۱۴۰۰ خورشیدی و نمایشگاه نقش‌مایه خرگوش در هفت اثر موزه ملی ایران در موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی از روز اول فروردین ۱۴۰۲ برپا خواهد بود.

وی ادامه داد: در موزه ایران باستان نیز نمایش تک اثر جام زرین افسانه زندگی مارلیک و  سفالینه‌های چند رنگ کمتر دیده شده منتخب از هفت مکان باستانی  در موزه ایران باستان نفایس جدیدی است که به یقین مورد توجه بازدیدکنندگان از دوران پیش از تاریخ و تاریخی ایران خواهد بود.

رییس کل موزه ملی ایران هم‌زمانی فرخنده بهار طبیعت و عبادت را فرصتی مغتنم در معرفی هنر و تمدن ایران اسلامی برشمرده و از برگزاری نمایشگاه “جلوه‌های بهار در نسخ خطی قرآن کریم خبر داده و گفت : این رویداد از روز سوم فروردین و حلول ماه مبارک رمضان به روی علاقمندان گشایش خواهد یافت.

نوکنده درباره آمادگی موزه ملی ایران برای پذیرش گروه‌های مختلف مخاطبین در نوروز ۱۴۰۲ بیان کرد: نمایشگاه لمس تاریخ ویژه افراد با آسیب‌های بینایی است تا مانند سایر دوستداران این موزه فرهنگ وهنرایران را از نزدیک لمس و بازدید نمایند . وی همچنین از عیدانه ای برای این عزیزان تحت عنوان  امکان دسترسی نابینایان به وبگاه موزه ملی ایران نام برده و گفت: از روز اول نوروز تمامی افراد با آسیب‌های بینایی می‌توانند از وبگاه این موزه و مطالب مندرج در آن استفاده نمایند.

رییس کل موزه ملی ایران از کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های گرانقدر در پاسداشت میراث فرهنگی یادکرد و گفت : در نوروز امسال هم با کارگاه‌های متنوعی پذیرای عزیزان کودک و نوجوان خواهیم بود.

برگزاری آیین‌های مرتبط با فرهنگ نوروز  به عنوان میراث ناملموس  با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ تهران، از ۲۹ تا ۱۳ فروردین، اجرای رویداد ساعت زمین و  خاموشی موزه ملی ایران  از ساعت ۳۰: ۲۰ تا ۲۱:۳۰  در شنبه ۵ فروردین  ۱۴۰۲ ، رویداد شبی با موزه سه‌شنبه ۸ فروردین،  تجهیز موزه به نمایشگرهای لمسی جهت نمایش محتوای دیجیتالی منتخبی از آثار، معرفی روزانه آثار در صفحات رسمی موزه ملی ایران در شبکه‌های اجتماعی و… از دیگر برنامه‌های موزه ملی ایران خواهد بود.

برای رفاه حال بازدیدکنندگان عزیز فضای سبز بازنگری و جلوه‌ای بهاری به خود گرفته و همچنین  برای تردد آسان و دسترسی به سایر قسمت‌های رفاهی و همچنین در حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و ضرورت رعایت َشئونات اسلامی پیام‌رسانی محیطی صورت گرفته است.

موزه ملی ایران با طرح بهار در بهار  نوروز ۱۴۰۲ برای نخستین‌بار در ساعات پس از افطار ماه مبارک رمضان پذیرای علاقمندان خواهد بود.

یادآور می گردد موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نبش خیابان پرفسور رولن  از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ ازساعت ۱۰ تا ۲۱ یکسره پذیرای بازدیدکنندگان گرامی خواهد بود. آخرین ساعت فروش بلیت نیز ۴۵ دقیقه پیش از پایان زمان بازدید مجموعه موزه ملی ایران خواهد بود.

Scroll

ابزار دسترس پذیری